emo Phoenix organiseert een Mega Civ op 5 nov 2016 in Rotterdam

More
1 year 11 months ago #16

Afgelopen zaterdag kwam de beschaving, na een bescheiden begin, weer tot grote bloei achterin de GameFreak. Veertien klassieke naties probeerden zich op allerlei gebied te ontwikkelen en slaagden daar in meerdere of mindere mate in. En we waren ook bijna veertien uur bezig….

Ik heb niet van iedereen meegekregen hoe het ging en bekeek de wereld vooral vanuit Keltisch perspectief (want ik was nu eenmaal de Kelt). Dus naaste buren heb ik aardig gevolgd, maar hoe verder weg, hoe langer de berichten er over deden om het kille noorden van Europa te bereiken waar ik me zo thuis voelde. Dus wat er helemaal aan de andere kant in de gloeiende woestijnen van Afrika en Arabië aan de hand was, tja, dat maakte niet zoveel indruk op mijn volk, en het duurde dan ook een hele tijd eer ik bijvoorbeeld in de gaten kreeg dat de door Jeroen U. geleide Nubiërs best veel punten en steden en kaarten hadden. Nubië, waar leg dat dan?!

Met de naburige Iberiërs, Romeinen en Grieken had ik grenzen afgesproken waar we ons in het algemeen netjes aan hielden en (meestal) alleen na overleg en in goede afwisseling bescheiden verschuivingen in bewerkstelligden. Zo doen nette beschavingen dat!

Van een afstandje zag ik dat het er in het Oosten heel anders aan toe ging: al spoedig braken allerlei conflicten uit, en dat ging best even door. Zo werden de Babyloniërs bijna helemaal uit hun thuisland verdreven en begonnen in arren moede een flink stuk verderop maar opnieuw. Maar dat de vrede in het algemeen meer oplevert bleek wel uit de eindstand, waarin de westerse volkeren gemiddeld toch wel hoger op de ranglijst eindigden, ook al won Nubië het spel. Met gesneuveld volk kun je nu eenmaal geen steden meer bouwen.

Ik heb deze keer wel erg op de kortingen gespeeld. Mijn eerste kaart was zelfs het dure Mathematics, dat ik kon aanschaffen omdat ik al het zout in handen had weten te krijgen. Maar omdat je in het spel zelf niets aan die kaart hebt, had ik er achteraf toch twijfels over. Johannes koos voor het nog duurdere Anatomy en kreeg daarbij gratis Coinage, wat erg praktisch was – maar voor dat idee had ik net niet genoeg, zelfs als ik er aan gedacht had.

Maar al met al ging het zeker in het begin heel aardig. De kortingen stapelden zich op en dat leverde al vlot een flinke stapel advances van onder de 100 punten op. Ook de goede buren Hellas (Johannes) en Iberië (Robbert) bouwden mooie verzamelingen op.

Helaas zakte de boel bij mij een beetje in na enkele rampen – barbaren die twee wildernissteden sloopten hielpen niet echt, en in het middenspel bleef ik zo rond de 5-6 steden hangen en soms minder. Omdat ik lange tijd de AST-race wist vol te houden, werd ik ook al gauw gekozen tot secundair slachtoffer van andermans rampen. Op het eerste gezicht ligt zo’n keuze voor de hand (“kijk, hij staat vooraan”), maar voor de aanstichters van zulk onheil levert het weinig op. Tja, wie moet je dan kiezen? Twee mogelijkheden die op het eerste gezicht logisch lijken, zijn volgens mij niet optimaal:
- “de koplopers”: als je die treft, beïnvloed je misschien wel hun onderlinge volgorde, maar zeker tegen het einde haal je ze toch nooit meer in, dus voor je eigen positie op de ranglijst maakt het niets ui;
- “de buren”: je kunt proberen die terug te drijven door hen te treffen met rampen, maar ze zullen dan de neiging krijgen je terug te pakken, en door het toegenomen onheil in jouw deel van de wereld zakt daar het aantal steden en wordt de handel ook minder: je hebt de buren nodig, want ze trekken van dezelfde stapels handelskaarten.
Dus wie zou ik het leven zuur willen maken als het spel op z’n einde loopt? Ach, nog steeds niemand, want ik ben een vreedzaam type (in dit spel tenminste!), maar stel nou dat er iemand is die zo te zien dicht bij je in de buurt staat qua punten…. ja, dat zou een idee zijn.

OK, genoeg gezeurd over de arme Kelten die dapper maar vergeefs probeerden om steden te bouwen (zeven is een keer gelukt, nummer acht is er nooit gekomen, en Hellas had er meestal een paar meer). Al met al liep het namelijk nog heel aardig af: ik werd derde na Nubië en Hellas. Buurman Iberië (vijfde) deed het ook goed, maar werd hard getroffen door een Civil War en werd vermoedelijk daardoor op punten net ingehaald door Carthago (vierde). De Romeinen speelden solide mee en eindigden als zesde. Wat verderop zag ik nog wel dat Minoa het moeilijk had (is ook best een lastig land om te spelen voor de eerste keer) en dat Hatti er eerst heel aardig voor stond, maar de gevolgen van een Civil War ook nauwelijks te boven kwam. En nog verder…. tja, wat gebeurde daar eigenlijk…. ik zag een stel Assyriërs die er niet altijd even florisant leken voor te staan, de Parthen die wel stabiel leken, Egypte dat worstelde en soms boven kwam, de Perzen die me eigenlijk ook niet zo opvielen, en nog verder weg, allemaal oranje-achtig volk van Saba en blauwige Nubiërs, en dan, heel ver weg en van hus en haard verdreven, plukje Babylonisch grijs. Nee, de duizenden mijlen die ons scheidden, waren voor een eenvoudige Kelt toch te veel om geestelijk te overbruggen. En dat past ook wel in de tijdgeest: advances als “Smartphone” en “Social Media” zitten niet in deze versie van Civilization.

Dus voor een perspectief van die kant uit moet ik het woord aan iemand anders laten. En ook voor de volledige eindstand. Maar in ieder geval: iedereen bedankt voor een gezellige dag.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 11 months ago #17

Leuk verslagje, Paul. Erg bedankt hiervoor. En je hebt gelijk, vrede werkt veel beter bij Mega-Civ dan oorlog voeren. De Hatti hadden ook vanaf het begin vrede met de buren (Assyria, Hellas en Minoa) en goede grensafspraken. Helaas ging het na een Civil War, gevolgd door een Cycloon en Epidemie bergafwaards. Het waren met name de rampen die de Hatti de das omdeden.

Maar hoe dan ook, het was weer een leuke dag!

More
1 year 11 months ago #18

De uitslag voor de geïnteresseerden onder ons:

Attachments:
Last Edit: 1 year 11 months ago by Edwin.

Time to create page: 0.162 seconds
2.png