emo Spelwensen Phoenix010 dinsdag 5 januari 2016

More
2 years 11 months ago #1

het nieuwe jaar goed beginnen....spelavond bij Phoenix.

Rob wou op speldag in Leiden Castles of Mad King Ludwig spelen. Helaas was deze al vol.
Dus Saskia stelde voor om het 5 januari te spelen. Het spel kan met 4, dus nog 1 plekje.
Rest opgevuld door Saskia, Rob en mijzelf.

Last Edit: 2 years 11 months ago by Anneke.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 11 months ago #2

Anneke wrote:

het nieuwe jaar goed beginnen....spelavond bij Phoenix.

Rob wou op speldag in Leiden Castles of Mad King Ludwig spelen. Helaas was deze al vol.
Dus Saskia stelde voor om het 5 januari te spelen. Het spel kan met 4, dus nog 1 plekje.
Rest opgevuld door Saskia, Rob en mijzelf.

Dan wil ik het laatste plekje invullen, het spel ziet er leuk uit :)

Daarna wil ik eventueel nog een potje Imperial Settlers spelen

More
2 years 11 months ago #3

Ik neem Ships mee met vier en weinig ervaring ben je hier wel even mee bezig (uurtje of twee en half), met drie moet het in kortere tijd gedaan zijn.

More
2 years 11 months ago #4

Robert wrote:

Ik neem Ships mee

Ik vaar graag mee.

More
2 years 11 months ago #5

Robert wrote:

Ik neem Ships mee met vier en weinig ervaring ben je hier wel even mee bezig (uurtje of twee en half), met drie moet het in kortere tijd gedaan zijn.

Hmm, mijn ervaring is dat het spelersaantal niet veel uitmaakt in de speelduur. Met zijn drieën heb je gewoon ieder iets meer acties, die anders de vierde speler doet om aan dezelfde voorwaarden te voldoen om een nieuwe age/gebied te triggeren. Vooral speelstijl maakt het verschil: snel op technologie vooruit, veel navigatie markers pakken dus. Dat versnelt het spel. Maar of dat je de overwinning geeft, dat weet ik niet. Dat weet ik sowieso niet, ik heb 5 potjes gespeeld en nog nooit gewonnen... Veel plezier jullie. Ondertussen blijf ik ook lekker oefenen.

More
2 years 11 months ago #6

Michiel wrote:

Robert wrote:

Hmm, mijn ervaring is dat het spelersaantal niet veel uitmaakt in de speelduur. Met zijn drieën heb je gewoon ieder iets meer acties, die anders de vierde speler doet om aan dezelfde voorwaarden te voldoen om een nieuwe age/gebied te triggeren. Vooral speelstijl maakt het verschil: snel op technologie vooruit, veel navigatie markers pakken dus. Dat versnelt het spel. Maar of dat je de overwinning geeft, dat weet ik niet. Dat weet ik sowieso niet, ik heb 5 potjes gespeeld en nog nooit gewonnen... Veel plezier jullie. Ondertussen blijf ik ook lekker oefenen.

We waren lang bezig maar was geen straf. We hebben het deze keer met de echte regels gedaan. Je mag elke actie net zo vaak doen als je wilt, enige beperking is je aantal beschikbare blokjes en eventueel geld. Dat maakt het anders dan wij het op de speldag speelde,waarbij je elke eerder uitgevoerde actie pas weer kon doen nadat je de terugroepactie had uitgevoerd.

More
2 years 11 months ago #7

Robert wrote:

Michiel wrote:
Robert wrote:

We waren lang bezig maar was geen straf. We hebben het deze keer met de echte regels gedaan. Je mag elke actie net zo vaak doen als je wilt, enige beperking is je aantal beschikbare blokjes en eventueel geld. Dat maakt het anders dan wij het op de speldag speelde,waarbij je elke eerder uitgevoerde actie pas weer kon doen nadat je de terugroepactie had uitgevoerd.

Hmm, hoe die blokjes werken staat heel duidelijk omschreven toch? Dat is een basismechanisme in het spel. Proof from the rules?
Ik zal het thuis nog eens checken. Hoe dan ook, gefeliciteerd met je overwinning Robert!

More
2 years 11 months ago #8

Hmm, hoe die blokjes werken staat heel duidelijk omschreven toch? Dat is een basismechanisme in het spel. Proof from the rules?
Ik zal het thuis nog eens checken. Hoe dan ook, gefeliciteerd met je overwinning Robert!

In het Engels (pagina 7, 1e kolom van 5e alinea):

"With the exception of the ‘Take one card’ action each action can be performed more than once during your turn. The ‘Take one
card’ action can only be performed once during your turn.

Please note that merchant cubes remain in the ‘Action’ boxes you have placed them in until you decide to retrieve them
with the ‘Retrieve’ action. Free action cubes are removed and returned to the pool at the end of your turn. The fact that an
‘Action’ box already contains cubes does not stop you from selecting that action again."

Zo duidelijk is het, in Martin Wallace handleidingtaal, had al een raar gevoel 30 december omdat ik het eerder anders had uitgelegd. Maar de Michiel variant is ook niet onaardig. Misschien kan je het nu wel winnen?

En bedankt, was spannend, lag bij de laatste telling ruim 70 punten achter (na het tellen van Robberts punten, we telden weer eerst de koploper), gewonnen met 2 punten verschil.

Last Edit: 2 years 11 months ago by Robert. Reason: Tekst even anders opgemaakt quote van Rules book ge-italiceerd

More
2 years 11 months ago #9

Ja, dank, klopt, ik heb inmiddels ook een draadje op BGG gevonden waar iemand die vraag stelt. Nou, dan zou het spel alleen maar sneller moeten spelen toch? Kun je meer blokjes aan productieve acties spenderen ipv steeds retrieven.

More
2 years 11 months ago #10

De strategie nu: voor zoveel mogelijk blokjes in je kleur gaan, die worden nu nog waardevoller. En ze dan allemaal massaal terughalen. Dan ben je wel echt een golden retriever. Woef.

More
2 years 11 months ago #11

Michiel wrote:

De strategie nu: voor zoveel mogelijk blokjes in je kleur gaan, die worden nu nog waardevoller. En ze dan allemaal massaal terughalen. Dan ben je wel echt een golden retriever. Woef.

Balanceren, Balanceren, Balanceren, Retriveren, Upgraderen en timen. Jij kunt wel lekker al je blokjes plaatsen maar een medespeler vindt het een beter plan om de regio zo snel mogelijk te waarderen, zit je met een regio met maar één blokje, lekker efficiënt retriveren. Mooi spel, gauw nog maar eens spelen :)

Time to create page: 0.295 seconds
9.png