emo Spelavondverslag woensdag 4 november 2015 (Phoenix071)

More
2 years 5 months ago #1

Woensdag in leiden geweest voor de spelavond. ik heb een aantal spellen op tafel zien liggen waaronder stone age en amongst nobles (dat wordt vaak gespeeld geloof ik?).
Zelf heb ik met Peter, Edwin en Ryan Mombasa gespeeld. Ik had dit spel al op spiel gespeeld en daarna ook op de speldag. Ik vind het een leuk spel, dat ik zeker nog een aantal keren wil spelen om het beter te begrijpen. een goede aanschaf voor de vereniging.

Wat is het spel?

Het speelt zich af voor de tweede wereld oorlog, toen de Engelse zakenmensen investeerden in de verschillende maatschappijen die in Afrika naar winst zochten. In dit spel speel je een van die investeerders.

Praktisch wordt het spel gespeeld over 7 ronden. In elke ronde plan je een aantal acties (3) uit een hand van actie kaarten. Aan het begin van het spel heb je ook al 3 afleg stapels, elk met een kaart. Als iedereen dit gedaan heeft worden de kaarten open gedraaid, en start de startspeler met acties. Aan het eind van de ronde krijgt een speler een van zijn afleg stapels terug, waarna elk van de 3 gespeelde kaarten naar een van de 3 afleg stapels gaat. Dit mechanisme vormt de kern van het spel. een sterke beurt heeft tot gevolg dat de kaarten die je gebruikt hebt over 3 afleg stapels verdeeld worden. waardoor die sterke beurt moeilijk te herhalen is.

De acties de je kan doen zijn:

1. extra kaarten kopen (betekend een betere actie kaart in je hand),
2. vooruitgaan op het aandelen spoor van een van de 4 maatschappijen, dit opent onder andere extra acties of eigenschappen. ook scoor je mogelijk meer punten aan het eind van het spel.
3. verkennen, hiermee krijgt de speler voordelen. maar de maatschappij waarmee verkent wordt wordt ook meer waard.
4. diamanten verkopen, waardoor je op het diamanten spoor vooruit gaat.
5. boekhouden waarmee je op het boekhoud spoor vooruit gaat.

Naast punten die je tijdens het spel kan verdienen, scoor je aan het eind punten voor je diamanten en boekhoud spoor.
Daarnaast kijk je naar de waarde van elk van de 4 maatschappijen (een maatschappij is meer waart als er meer mee verkent is (actie 3 hierboven) en dan naar de aandelen die jij hebt, deze vermenigvuldig je voor extra punten.

Heel in het kort is dit hoe het spel gaat.

Hoe was het spel om te spelen

Op afgelopen speldag was ik niet echt met de maatschappijen bezig, ik was meer met het diamant en boekhoud spoor bezig.
Nu had ik vrij snel een plan, Ik wilde in de Mombasa companie groeien, aangezien je als eigenschap meer kon verkennen. Dat werkte erg goed en in de tweede ronde stonden bijna alle huisjes van Mombasa op het bord (de maatschappij had zijn hoogste waarde). Daarna ben ik verder gegaan met de witte maatschappij.
In de tweede beurt zat ik ook nog Peter erg in de weg aangezien ik net die acties deed die hij ook wilde doen, waardoor zijn planning voor die en de volgende beurt in de war ging. Dit zou daarna nog wel een of twee keer gebeuren. dat toont maar aan dat de actie om start speler te worden ook erg nuttig kan zijn.
Wat voor mij anders ging deze keer is dat ik actiever bezig was met waar ik verschillende actie kaarten speelde, hierdoor wist ik altijd welke stapel ik oppakte en dus wat voor acties ik kon doen.

Uiteindelijk won ik het spel met 70-80 punten meer dan de andere (voornamelijk door mijn aandelen en de waarde van de mombasa maatschappij). alle andere zaten qua punten erg dicht bij elkaar.

Zeker voor herhaling vatbaar dus.

Last Edit: 2 years 5 months ago by ejvandekaa.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 5 months ago #2

Ik heb woensdag samen met Judith, Paul en Klaas Stone Age gespeeld. Voor Klaas de eerste keer en voor Judith om te oefenen voor het Spellenspektakel. Ik besloot voor de honger strategie te gaan, maar had teveel concurrentie met de hutjes en hutjes bonus om het echt goed te laten werken. Ik werd uiteindelijk derde, een punt achter Judith. Paul won met een voorsprong.

Daarna nog meer oefenen voor het Spellenspektakel. Klaas ging naar huis en Bas schoof aan voor een rondje 7 Wonders. Hier lagen de scores best dicht bij elkaar.

Na 7 Wonders ging Judith ook naar huis en speelden Bas, Paul en ik Minerva. Die had ik dinsdag net leren spelen. Minerva is een van de nieuwe spellen die ik van Japonbrand had opgepikt in Essen. Het is een tegellegspelletje waarmee je Rome bouwt. Maar de truuk is dat je een rij maar twee keer kan waarderen voor grondstoffen en/of punten. Tenzij je assistenten koopt. Die kosten echter weer schildjes of geld en daar moet je ook maar aan zien te komen. Vooral geld is erg handig om te hebben bij dit spel, omdat je altijd 3 geld mag betalen I.p.v. een grondstof als je een gebouw (tegel) wil bouwen in jouw stad. Maar de kunst is eraan te komen. De eerste keer dat je het speelt, is het nog wat onwennig en is er veel om te leren. Dus dit was ook echt een leerpotje voor medespelers, Ik had net als dinsdag veel hout en kreeg ook geld voor mijn hout. Maar ik had dit keer niet de temple om hout ook in punten om te zetten. Mijn medespelers wisten meerdere assistenten te kopen en dus hun rijtjes meer te scoren. Ik besloot dit uiteindelijk in de laatste ronde niet te doen en kon meerdere cultuur bonussen voor Bas wegkapen. Daardoor won ik het spel. Maar zoals gezegd, de eerste keer dat je het speelt, is het ook nog leren. Dus de volgende keer zal ik wel ingemaakt worden ;-).

Op de andere tafel heb ik inderdaad Among Nobles zien liggen, met Wilberd, Maarten, Rik en Floris. Daarna werd geloof ik Ra gespeeld.

Last Edit: 2 years 5 months ago by Saskia.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.133 seconds
20.png