emo Spelwensen speldag 12 september Leiden

More
3 years 2 weeks ago #1

De volgende speldag komt er alweer heel snel aan. Wat gaan we deze keer spelen? Laat je wensen hier achter.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 2 weeks ago #2

Ik wil wel mijn Istanbul met de nieuwe uitbreiding Mokka en Smeergeld meenemen.
Die komt wel in de vaste collectie van Phoenix maar is er nog niet.

En iemand interesse in de nieuwe Medina? Nu met waterput in de stad en tegels met 'theepauze'.

More
3 years 2 weeks ago #3

De oude Medina staat in de kast, Brigitte. Maar je kan natuurlijk de nieuwe meenemen. No problem :)

More
3 years 2 weeks ago #4

De nieuwe met de waterput en thee-tegels is echt nog veel beter!

Ik zou ook alleen die onderdeeltjes mee kunnen nemen evt.? Maar wel jammer, want ook de gebouwen zijn nu veel mooier qua uiterlijk, toch wel de moeite waard om mee te sjouwen.
Als er wel mensen zijn die willen meedoen dan, anders sjouw ik nog voor nix.

More
3 years 2 weeks ago #5

Ik zou graag mijn prototype Market Duels willen laten zien. Dit is de eerste keer dat ik het spel aan het publiek laat zien, dus alle feedback is welkom. Hieronder een omschrijving van het spel (die ook op de Ducosim site staat)

In dit spel voor 2 spelers ben je een marktkoopman die producten maakt en verkoopt op de markt aan je tegenstander.

Om de producten te maken moet je grondstoffen ontginnen in de mijnen. Hiervoor schakel je de hulp in van ambachtslieden en mijnwerkers. Het enige wat ze hiervoor terugvragen is dat ze op de markt spullen kunnen kopen voor hun huis. Geld hebben ze niet, dus dit zal jij voor ze moeten betalen. Je tegenstander haakt hier mooi op in en zal de duurste producten willen maken om aan jouw arbeiders te verkopen. Om niet rood komen te staan zal je hetzelfde moeten doen en zo ontstaat er een strijd om in de zwarte cijfers te blijven.

Per beurt zijn er 4 fases: dobbelfase, koop/verkoopfase, ontginningsfase en productiefase. In de dobbelfase gooi je de dobbelstenen. De (enige) zwarte dobbelsteen bepaalt in de koop/verkoopfase of je producten moet kopen van je tegenstander. In de ontginningsfase ontvang je grondstoffen aan de hand van de gegooide dobbelstenen. Hoe meer dobbelstenen je gooit hoe meer grondstoffen je krijgt. In de productiefase mag je 1 gebouw maken en net zoveel producten maken zolang je genoeg grondstoffen en werkplaatsen hebt.

Het spel kan op een paar manieren eindigen. Je wint direct wanneer je tegenstander niet genoeg goud heeft om je producten te betalen. Het spel eindigt ook wanneer 3 productstapels op zijn. In dat geval stopt het spel direct en is de speler met het meeste goud de winnaar.

Doordat de dobbelsteen bepaalt of je producten moet kopen is er een geluksfactor aanwezig. Er zijn genoeg manieren om dit te beïnvloeden door bijvoorbeeld je producten beter te spreiden in je markt of door meer toegangswegen te plaatsen.

Er zijn niet alleen producten die je kan verkopen voor goud, maar ook producten die je op een andere manier helpen zoals extra grondstoffen of tijdelijk extra arbeiders. Er zijn ruim 30 verschillende producten en gebouwen aanwezig waarvan per spel steeds een klein gedeelte wordt gebruikt. Hierdoor zal geen spel hetzelfde zijn. Ook is er een beginnersversie aanwezig (zonder de speciale gebouwen) om het spel te leren.

Daarna speel ik graag een ander spel mee.

More
3 years 2 weeks ago #6

Klinkt interessant!

Ik zou zelf ook graag weer eens Game of Thrones willen spelen, wie doet er mee?

More
3 years 1 week ago #7

Klinkt inderdaad als een leuk spel arvid80. roept wel een aantal vragen op:
1. hoe lang duurt een spel gemiddeld?
2. warom maar voor 2 spelers?
3. waarom de dobbelsteen om te bepalen of je moet kopen?, misschien als je die eruit haalt kun je het speler aantal vergroten?, of je zou een regel kunnen maken waarbij de speler met de meeste punten moet kopen of gebouwen en goederen laten beinvloeden wie moet kopen?

Ik merk het al, ik moet het eigenlijk gewoon een keer proberen :) . weet echter niet of dat komende zaterdag lukt.

More
3 years 1 week ago #8

Ik wil zelf wel weer "origins how we became human" spelen ( boardgamegeek.com//boardgame/29256/origins-how-we-became-human ). of anders Pay dirt, een worker placement over mijnbouw (van afgelopen spiel) ( boardgamegeek.com//boardgame/125050/pay-dirt ).

iemand zin?

Last Edit: 3 years 1 week ago by ejvandekaa.

More
3 years 1 week ago #9

Ik zou graag eens Mage Knight willen proberen, heb die vorige speeld gezien maar kwam er niet aan toe, hoop dat iemand em weer meeneemt. Verder zou ik ook graag nog eens Keyflower of Dominant Species willen proberen.
Naar een prototype kijken is natuurlijk ook altijd interessant

More
3 years 1 week ago #10

Ik denk inderdaad dat je het moet proberen ;). Ik zal een poging doen extra uitleg te geven, maar of het duidelijk wordt kan ik niet garanderen ;).

1. Het spel duurt ongeveer een half uur. Maar kan uitlopen tot een uur.

2. Het begon inderdaad als een spel voor meer spelers. Maar je moet best wel veel doen in een ronde en met 4 spelers denk ik dat je dan ook lang moet wachten voor je weer aan de beurt bent. En de tafel is al aardig vol met zelfs 2 spelers ;). Meer spelers bijvoegen zou denk ik wel kunnen, maar of het spel in deze status dan leuker wordt dat twijfel ik.

3. Ik denk dat anderen de dobbelsteen ook gaan aankaarten. Maar ik wil op dit moment de keuze vooral beperken tot welke producten wil je maken en waar plaats je ze in je markt, anders wordt het misschien teveel waar je op moet letten? (Maar de punten die je aankaart klinken wel interessant). In ieder geval heb je per spel 12 verschillende producten die je zou kunnen maken en een aantal hebben speciale eigenschappen die geactiveerd worden wanneer je ze verkoopt. En je kan meerdere producten tegelijk verkopen en zo een kettingreactie veroorzaken. Ik wil vooral dat een speler daar interessante keuzes mee kan maken. En het geluk kan je behoorlijk afdwingen. Standaard heb je 1/6 kans om je product te verkopen, maar dat kan met extra investering 100% zijn.

Maar ik sta zeker open om dingen aan te passen. Daar is het testen ook voor. Als je het spel ziet dan heeft het wat weg van Dominion (vanwege de productstapels), Magic the gathering (tegen over elkaar zitten) en een klein beetje Agricola (vanwege de gebouwen).

More
3 years 1 week ago #11

Zijn er mensen die Progress of New Dawn hebben en willen uitleggen en spelen?
Arvid80: wat positief dat er weer aan een 2p spel gewerkt wordt waarin "fighting" geen spelelement is.

More
3 years 1 week ago #12

Mark:

Dominant Species en Keyflower staan niet in de kast. Maar misschien kan iemand ze meenemen. Cosmic Encounter staat wel nog in de kast, en ik kan me herinneren dat die ook nog op jouw wenslijstje om te spelen staat.

More
3 years 1 week ago #13

Ik neem keyflower mee.

Ik neem ook een nieuw spel mee, Kraftwagen. Vanavond voor het eerst uitgeprobeerd.

Evert-Jan: ik meld mij aan voor Pay Dirt. Nog niet eerder gespeeld.

Time to create page: 0.315 seconds
22.png