emo spelavond verslag 3 juni (071)

More
3 years 6 months ago #1

Ik had al een tijdje het voornemen om een verslagjes te gaan schrijven van de spellen die ik heb gespeeld, maar het kwam er maar steeds niet van. Maar, bij deze toch maar eens een poging om te schrijven over afgelopen woensdag (beter laat dan nooit).

Het lukt mij nooit om persoonlijke omstandigheden (kinderen die nog in bad & bed moeten) vroeg aanwezig te zijn, dus het is altijd afwachten welke spelers beschikbaar zijn, welke spellen bijna afgerond zijn en waar ik dan kan aanschuiven. Ook nu was ik er om ongeveer kwart voor acht. Één tafel was bezig met een 5-speler spel Las Vegas, Mirjam bood aan om haar positie voor één ronde over te nemen. Ik heb Las Vegas vaak zien spelen, maar nog nooit gedaan, dus ik nam dat aanbod graag aan.

Grappig spel, niet erg veel diepgang. Ik wist 90.000 dollar te verdienen, een matige score, maar net genoeg om samen met de 70.000 van Mirjam uit de eerste ronde niet allerlaatste te worden. (ik geloof dat de scores iets van 15-16-20-30-32 of zo waren - over 2 rondes). Ik zou zo weer een keer aanschuiven bij Las Vegas, OK filler, maar ik kan me ook voorstellen dat de lol er wel snel af gaat.

Daarna met Saskia en Mirjam naar een andere tafel verhuisd. Na enig wikken en wegen besloten tot Macao. Ik heb Macao één keer eerder gespeeld, in 2009. Ik wist dat het een stevig spel was, en dat er heel veel verschillende kaarten in zaten, en dat je steeds lastige keuzes had met betrekking tot welke grondstoffen je moet kiezen, op basis van de dobbelsteenworpen. Ik kan me ook herinneren dat ik er niet super enthousiast over was, maar wilde het toch graag nog eens proberen.

Macao is een Stefan Feld-spel, en dat betekent dat er veel manieren zijn van punten scoren, dat het thema aanwezig is, maar er toch een beetje "opgeplakt". Zo zijn er zes verschillende AS=actiestenen, maar die verschillen feitelijk alleen in kleur blokjes dat erbij hoort (zo is zwart geloof ik "miltair" en blauw "douna"). Je kunt wijken in de stad claimen en je krijgt er dan grondstoffen voor (jade, rijst en porcelein bijvoorbeeld). Die grondstoffen kun je dan met je schip weer in verschillende havens afleveren. Bovenal zijn en een stuk of honderd verschillende kaarten, waarvan er gedurende elk spel ongeveer de helft in omloop komen. Elke ronde "claim" je een kaart, die je kunt activeren door de benodigde AS te betalen. Maar je moet die AS wel precies ter beschikking hebben in de betreffende ronde. Aan het begin van de ronde worden zes dobbelstenen in de zes verschillende AS-kleuren gegooid. Van de zes dobbelstenen mag je er twee uitkiezen en de desbetreffende AS nemen. Hoe hoger de waarde op de dobbelsteen, hoe meer AS je krigt. Echter, hoe hoger de worp hoe langer het duurt voordat je ze kunt gebruiken. Dus een "1΅ geeft je maar één AS, maar die mag je wel direct die beurt gebruiken, een "5" geeft je 5 AS, maar die kun je pas over 5 beurten gebruiken. Lastige keuzes die je elke beurt moet maken: neem ik een paar hoge dobbelstenen als lange termijn investering, of een paar lage dobbelstenen die ik deze of volgende beurt al kan gebruiken.

Lastiger, en moeilijker te overzien als je het spel voor het eerst of voor het eerst in 6 jaar speelt is te bepalen welke kaart je elke beurt claimt. Elke beurt zijn er 2+aantal speler kaarten in de aanbieding. Elke speler claimt één kaart. Je mag maximaal 5 geclaimde kaarten in je bezit hebben die nog niet geactiveerd zijn. Als je na beurt 5 nog geen kaart hebt geactiveerd, dan moet je een kaart weggooien (voor strafpunten). Na verloop van tijd worden door spelers steeds meer kaarten geactiveerd. Sommige kaarten geven winstpunten, maar andere kaarten geven gratis extra AS-blokjes, of korting op het spelen van andere kaarten, of extra geld dat je kunt gebruiken om winstpunten te kopen. En dat is in het begin voor de nieuwe speler buitengewoon lastig te overzien. Kaarten kunnen heel goed samenwerken als je de juiste keuzes maakt in het begin van het spel.

Bij mij ging het in het begin daarom een beetje mis, en daar kom je pas achter halverwege het spel: Saskia had vanaf halverwege een hele mooie combinatie van kaarten die haar korting gaven op het spelen van persoonskaarten, kaarten die gratis blokjes per beurt genereerden en kaarten die extra winstpunten gaven bij het spelen van persoonskaarten. Mirjam had mooie combinaties van kaarten die gratis wijken lieten bouwen en die veel extra geld genereerden. De combinatie van de kaarten die ik had voelde meer als een collectie los zand: op zich leuke kaarten, maar combinaties waren maar heel beperkt. Ik had een kaart die korting gaf op het spelen van gebouwen, maar geen kaart om daarmee meer winstpunten te scoren. Pas halverweg begon ik door te krijgen hoe en wat ik beter had kunnen doen. Ik wist nog wel wat reparaties uit te voeren, maar voor een kans op de eindoverwinning lag ik hopeloos achter.

Eindscore was: Saskia 93, Mirjam 66, Bas 56.

Op zich bevat Macao een collectie interessante mechanismes. Ik weer een keer spelen, eerder dan pas weer over 6 jaar. Toch blijf ik erbij dat ik nog niet heel enthousiast ben over Macao. Waar dat precies aan ligt weet ik niet. Ik moet het nog eens vaker spelen voor een definitief oordeel.

Daarna nog een korte afsluiter: Guildhall. Weer met Saskia en Mirjam. Dit spel heb ik één keer eerder gedaan, bijna een jaar geleden. Ik had toen genoteerd dat ik het een beetje te lang vond duren (was toen met 5 spelers). Dit keer ging het een stuk vlotter. Mirjam kon net niet winnen omdat op het moment dat ze haar guild wilde inleveren, er geen scorekaart van 5 punten beschikbaar was: ze bleef steken op 19. Ze had overwogen, maar verzuimd, om één van mijn boeren om zeep te helpen. Daardoor kon ik direct na haar exact op 20 komen.

Voor Guildhall geldt eigenlijk dat je nooit je beurt moet eindigen met een collectie van 4, want dan weet je zeker dat de andere spelers die gaan aanvallen. Zorg steeds dat je een beetje "low profile" blijft, en dan op je beurt via een ruil of een weefster of een historiker van 3 naar 4 gaat, zodat je via het uitspelen van de laatse kaart een set kunt claimen. En dan maar een beetje geluk hebben dat je net op het juiste moment de laatste punten kunt scoren voordat iemand anders het spel uitmaakt. Ook weer: een alleszins aardig spel, wel belangrijk dat het tempo er een beetje in blijft. Met 3 spelers vond ik het leuk. Ik kan me wel goed voorstellen dat meer spelers het spel teveel vertraagd. Vandaar dat ik mijn conclusie uit het vorige 5 speler spel wel begrijp.

Bas

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 6 months ago #2

Een mooi verslag Bas!
Ik kijk uit naar je volgende avonturen aan de speltafel.

More
3 years 6 months ago #3

Leuk verslag, Bas :-).

Guildhall is op zich ook leuk met 4 spelers. Dat is ook het maximaal aantal spelers, dus ik geloof ook wel dat met 5 het niet zo goed werkt. Ik was in ieder geval dit keer te laat en had geen enkele kans. Maar ik macht niet klagen, want ik had met Macao echt een killer combo van kasrten die ik zelden samen gezien heb.

Time to create page: 0.173 seconds
19.png