emo Spellen top 100

More
3 years 2 weeks ago #1

Elk jaar stelt Peter Hein een spellen top 100 op.

Ook dit jaar werd ik weer uitgenodigd om deel te nemen en ik heb mijn lijstje al ingediend.
Twee jaar geleden hebben we met een aantal spelers, Formel Fun, in de lijst gekregen.
Vorig jaar verdween het echter uit de lijst.
Laat mijn persoonlijke voorkeur je keuzes echter niet beinvloeden en stuur vooral je lijstje in :)
In de maand mei krijg je er een mooie lijst voor terug.

Zie hieronder het bericht van Peter Hein met de spelregels:

<begin bericht>
het is weer zover! Dit jaar is de achtste editie van de jaarlijkse verkiezing van de honderd populairste spellen van Nederland en Vlaanderen.

Nog even de belangrijkste regels op een rijtje:
-stuur je lijst in voor 1 mei naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

-zet op je lijst minstens 10 en maximaal 20 van je favoriete spellen, met daarop apart vermeld:
-je nummer 1
-de nummers 2-10 in willekeurige volgorde
-(eventueel) de nummers 11-20 in willekeurige volgorde
-geen uitbreidingen, voor de rest mag je op ieder spel stemmen

De resultaten zet ik begin mei online op het Spellengek weblog.
Veel stemplezier!

groeten,
Peter Hein
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
<einde bericht>

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 2 weeks ago #2

Ik heb mijn lijst al ingestuurd. Voor de geinteresseerden:

1
Istanbul – Een fijne mix van strategie en opportunisme, en speelt ook lekker vlot weg

2-10
Formel Fun – het ultieme ‘feel good’ bordspel
Crokinole – de combinatie van behendigheid en tactiek maakt dit zo leuk
Coup – Bluffen, liegen en bedriegen. De kinderen zijn hier ook erg goed in; beangstigend.
Dominion – Elk potje weer de uitdaging om de ideale strategie te identificeren en vervolgens fijn te slijpen tijdens het verloop van het potje. En na afloop wil je meteen nog een keer. Mede daarom mijn meest gespeelde spel, als ik de online potjes meetel. Schudden en setup time zijn een probleem, daarom speel ik eigenlijk alleen nog maar online.
Tichu – Het allerleukste van dit kaartspel is dat je de meeste handen op zo veel verschillende manieren kunt spelen. Verder heeft dit spel alles wat een kaartspel moet hebben: tactiek, bluf, het lezen van je tegenstander, én van je partner, spanning, verrassende wendingen en natuurlijk een dosis geluk.
Love Letter – Een van de weinige spellen die je letterlijk overal kunt spelen. Hoge geluksfactor, maar ook een stukje vaardigheid. Met mijn kinderen beleef ik hier veel lol aan.
Race for the Galaxy – Plannetje maken. Kijken of het wil lukken. Klaar.
Kingdom Builder – Hoe zeggen sportlui dat ook alweer: “Het geluk moet je afdwingen”. Dat geldt zeker voor dit leuke optimalisatiespel. De mix van strategie en tactiek plus relatief korte speeltijd maken dit voor mij een winnaar.
Rattus – het leuke van dit spel is dat het zo anders is dan de meeste andere spellen. Met de uitbreiding ook genoeg variatie.

11-20
Abluxxen (Linko!)
Bausack -
Blue Moon
Powerboats
TAC
Cosmic Encounter
30 Seconds
Ticket to ride
Guildhall
Imperial 2030
Mr. Jack in New York

More
3 years 2 weeks ago #3

Mijn lijstje

1. The resistance
Beter dan weerwolven en een van de weinige spellen die goed werkt met mensen die 'niet van spelletjes houden'

2-10
El grande
Through the ages
Oh hell / boerenbridge
Tichu
Game of thrones
Power grid
Eclipse
Liar's dice
Twilight struggle

11-20
Hanabi
Battlestar galactica
Magic
Suburbia
Brass
Rococo
Schotten-totten
Lord of the rings: the confrontation
Coup
Haggis

Mijn lijstje al vind ik een top 20 wel lastig, de top 7 a 8 is goed te doen met spellen die ik nog steeds goed vind na veel spelen maar voor de rest speel ik spellen vaak maar een paar keer hooguit en is het lastig ze nou echt een topper te noemen.

More
3 years 2 weeks ago #4

1. Carcassonne

2-10
Istanbul
7 Wonders
Olympos
Machi Koro
Dominion
Abluxxen (Linko!)
Lost Cities
Stone Age
Beverbende

11-20
Tobago
Muchkin
Dix-it
Grote Dalmuti
Qwixx
Frank's Zoo
Legenden van Andor
Shadows over Camelot
Rummikub
Cherry picking - gewoon omdat het kan :)

More
3 years 2 weeks ago #5

Rob010 wrote:

Elk jaar stelt Peter Hein een spellen top 100 op.

Ook dit jaar werd ik weer uitgenodigd om deel te nemen en ik heb mijn lijstje al ingediend.
Twee jaar geleden hebben we met een aantal spelers, Formel Fun, in de lijst gekregen.
Vorig jaar verdween het echter uit de lijst.
Laat mijn persoonlijke voorkeur je keuzes echter niet beinvloeden en stuur vooral je lijstje in :)
In de maand mei krijg je er een mooie lijst voor terug.
.........

Waar is jouw lijstje, Rob?

More
3 years 1 week ago #6

mijn lijstje is hier:

1. Formel Fun; een fantastisch eenvoudig spel. Al 6 jaar op rij meer dan 10x gespeeld.

2. Ground Floor; het ultieme economische spel. Dit spel geeft je echt het gevoel de CEO te zijn.
3. Istanbul; nieuwe gateway game. Zeer toegankelijk spel waarbij thema en mechanisme goed samenkomen.
4. Brittania; goed voor een spannend avondvullend programma. Uit 1986 en ik heb het pas in 2013 ontdekt.
5. Panamax; je hebt 3 ronden en een rederij om bergen vracht door het Panamakanaal te laten vervoeren. Maar uiteindelijk gaat het om je prive vermogen. Constant moet je vergaande beslissingen nemen en ook je medespelers er een beetje van zien te overtuigen toch vooral jouw boten of jouw vracht ook te bewegen. Toppertje van Essen 2014. Het mooie is dat alle keuzes per ronde via dobbelstenen worden bepaald. Elke speler ziet zo wat er beschikbaar is en baseert daarop de beslissing per beurt.
6. Escape; het klinkt zo makkelijk om in 10 minuten met z'n allen weg te komen uit de instortende tempel....ook de laatste uitbreiding draagt bij aan de toch al hoge herspeelbaarheid.
7. Cherry Picking; een luchtig doch listig kaartspel van Jeroen Geenen.
8. Abluxxen / Linko; een Kramer & Kiesling spel dat je als afsluiter kan spelen. Dat ontbrak nog aan mijn collectie. Mijn meest gespeelde spel in 2014.
9. Historia; een soort van civilization-spel maar de beschavingskaarten en de manier waarop je deze speelt bepalen het succes van je volk. Simpelweg veel legers bouwen is geen garantie voor de winst omdat er elke ronde ook nog een gebeurtenis plaatsvindt die soms meer soms minder invloed hebben op je volk.
Prima gelukte combinatie van strategie en tactiek.
10.Fleet; een spelersgame met een korte looptijd en heel veel keuzes per beurt. Leegvissen die zee!

11. El Grande; Een echte klassiker en de moeder van alle meerderhedenspellen en van de hand van Kramer.
12. Ticket to Ride: Switzerland; De beste van de T2R-serie voor 2-3 spelers.
13. Yspahan; Het eerste spel dat ik tegenkwam waarbij de dobbelstenen wel worden gegooid maar vervolgens als handelswaren worden gebruikt. Goed tactisch spel.
14. Machiavelli. Een klassieker. Ik denk dat jij denkt wat ik denk en daarom denk ik dat ik wat anders ga doen dan ik zojuist dacht...
15. Liar's dice (Bluff); prima filler of afsluiter.
16. Torres. Interessant omdat je hier letterlijk in de hoogte bouwt. Maar hoogte alleen is niet genoeg. Je moet er natuurlijk wel aanwezig zijn om de punten binnen te tikken.
17. Caylus; Een van de beste worker-placements. Voor de liefhebbers natuurlijk want soms koopt een van je medespelers de provoost om en gaat een (of meerdere) van je duur geplande acties niet door.
18. Eufraat & Tigris. Behoeft geen toelichting.
19. Pirate's Cove; dikke pret met piraten en dobbelstenen. Prima voor gelegenheidsspelers.
20. Tikal. Ik vind deze thematisch het beste van de 'mask trilogie'.

More
3 years 1 week ago #7

Hier is mijn lijstje. Ik denk weinig verrassingen (betreffende TAC en meerdere Stefan Feld spellen :P ). En natuurlijk mogen de echte klassiekers niet ontbreken.

1:
TAC

2-10:
Burgen von Burgund
Crokinole
Guildhall
Concordia
Trajan
Puerto Rico
Funkenschlag/Power grid
Eufraat & Tigris
Abbluxxen

11-20:
Sticheln
Powerboats
Brugge
Macao
Carcassonne
Castles of Mad King Ludwig
Istanbul
Mundus Novus
Kingdom Builder
Het dorp
Princes of Macchu Picchu

More
3 years 1 week ago #8

Best lastig zo'n lijstje.
Er zijn toch wel heel erg veel leuke spellen :)

Maar dit is het geworden:
1/ Brass

2-10
Die staufer
Koryŏ
Letnisko
Madeira
Steam/age of steam
Struggle of empires
Terra mystica
Tichu
Wallenstein

11-20
Abbluxxen
Dixit
El grande
Haggis
Sticheln
Trajan
Tumbling dice
Uptown
Vasco da Gamma
Wizard

More
3 years 1 week ago #9

Heel goed Judith, een stem voor Struggle of Empires. En Judith, als je aan dit soort lijstjes gaat meedoen, wordt het toch ook eens tijd voor een BGG account, vind je niet? Steam/Aos rekent-ie apart, dus Peter Hein zal voor 1 van de 2 kiezen. Vind ik ook jammer, want nu kost het mij twee plekken in mijn top 20. En een ander gevolg is dat ze nu allebei te weinig stemmen krijgen voor een notering... Enfin, zie hieronder wat ik heb ingestuurd. 2014 was geen top jaar qua nieuwe spellen m.i. Slechts 1 spel ingevoegd: Zhanguo. Verder is mijn all time top 20 gewoon hetzelfde als vorig jaar.

1. Age of Steam: financieel net wat krapper bemeten dan Stoom, daarom biedt het net een dimensie extra. En enkele van de allerbeste kaarten zijn alleen maar met AoS speelbaar.

2. Stoom: net iets toegankelijker en vriendelijker dan AoS, bijna even goed. Stoom speel ik vaker, het gaat er makkelijker in bij de plaatselijke doelgroepen.

3. Terra Mystica: briljant ontworpen spel. 150+ partijen gespeeld. De uitbreiding is briljant en voegt zeer veel toe.

4. Struggle of Empires: blijft een prachtige manier om een lange spelavond met je maatjes door te brengen.

5. Eufraat&Tigris: eén van de weinige spellen uit de vorige eeuw in mijn lijst. Deze kan vandaag de dag nog helemaal mee. Prachtig speelsysteem, dat veel vrijheid laat aan de spelers om er iets van te maken.

6. Brass: mooi spel, maar niet geschikt voor iedere doelgroep. Ik zou het graag vaker willen spelen.

7. Last Train to Wensleydale: dit spel is een goed bewaard geheim. Prachtig systeem met weer unieke mechanismen, zoals je van Martin Wallace verwacht. Check it out!

8. London: het beste kaartspel-met-een-bord dat er bestaat.

9. Zhanguo: prachtig mooi samenhangend spel. Kaartgedreven, speelt lekker weg, maar de vele mogelijkheden voor lange termijn planning geven het spel veel pit. Beste spel van Essen 2014 naar mijn bescheiden mening.

10. Trajan: prachtig geconstrueerd spel. De beste van Feld m.i.

11. Java: de beste uit de actiepuntenserie. Puzzelen met de tegels en listig positiespel. Scores tussentijds en aan het einde balanceren.

12. Reef Encounter: ook na het verschijnen van Key Flower blijft dit toch de beste van Richard Breese.

13. T’zolkin: workerplacement met een enorme twist. De wielen voegen een prachtig planningselement in de tijd toe. Dit spel daagt me zeer uit, is lastig om goed te spelen.

14. Quebec: een zeer onderschatte Ystari met het unieke cascade mechanisme. Ook veel interactie en volop keuzes. Je hebt elkaar nodig, maar de ander ook weer niet teveel in het zadel helpen. Mooi spel.

15. Tikal: blijft een mooi spel met eenvoudige regels en heerlijk veel vrijheid voor de spelers om er op het bord wat mooi van te maken.

16. La Citta: ook deze city builder blijft de tand des tijds goed doorstaan.

17. Automobile: economisch spel over de opkomst van de automobiel industrie.

18. Mexica: men zegt de lichtste uit de actiepuntenserie, maar misschien wel de leukste om te spelen. Prettig interactief: bruggen wegpakken, uitgangen blokkeren etc., heerlijk.

19. Vanuatu: worker placer met een listige twist. Je kunt alleen een actie doen als je er de meerderheid hebt. Gemeen spel daardoor, prachtig.

20. Wildcatters: echt een heel verrassend spel van Nederlandse ontwerpers. Olie boren, vervoeren, raffineren en leveren aan continenten voor meerderheden. Mooie balans tussen samenwerken en elkaar dwars zitten. Zit mooi in elkaar, uitproberen dit spel!

Last Edit: 3 years 1 week ago by Michiel.

More
3 years 1 week ago #10

1. Through the Ages: a Story of Civilization.
Prachtige civ builder zonder al het gedoe met poppetjes en frutsels op een bord. Elk spel ontwikkelt zich anders en de
kaartenrij is een mooi mechanisme.

2-10
Age of steam - Deze klassieker blijft boeien omdat er zoveel kaarten zijn om op te spelen. Zeer strategisch en beter dan
zijn alter ego Stoom vanwege de harde limiet op fondsenwerving en betere planbaarheid op goederengroei. Fouten worden
genadeloos afgestraft.

Brass - Martin Wallace's magnum opus wat mij betreft. Na ruim 100 keer spelen gaat het nog steeds niet vervelen.

Terra Mystica - Prachtig ontwikkelspel met inmiddels 20 verschillende facties om mee te spelen. Elke keer anders door de
variable setup.

Caylus - Moeder der werkerplaatsers. Ook dit is weer een spel voor planners en timers, je ziet de weg naar het kasteel zich
ontwikkelen met diverse neringen en residenties.

Eufraat & Tigris - Klassieke Knizium, waarin hij het bekende systeem van laagste kleur scoort hanteert.

Panamax - Mooi economisch spel waarin de spelers zoveel mogelijk persoonlijke rijkdom moeten vergaren via de
containerverscheepbedrijven in het spel.

Ground Floor - Ontwikkel je eigen bedrijf en bouw een zo hoog mogelijke wolkenkrabber voor de meeste punten. Volgens
sommige boze tongen een prachtige spreadsheet.

Nations - Mooi civ spel in de tactische hoek. Goed speelbaar op een avond, kan binnen de twee uur.

Java - Klassieker uit de masker trilogie van K&K. Het actiepuntensysteem zorgt voor flexibiliteit en je bouwt een mooi 3D
landschap met rijstvelden met zijn allen.

11-20

Arkwright - Breinverbrander van Spielworxx, de Essenhit van 2014

Madeira - Ook weer een mooi complex spel.

Le Havre - De enige Rosenberg die de moeite van het spelen waard is. Je voelt de keuzestress opkomen als de doos opengaat,
heerlijk.

Vorsten van Florence - Klassieke alea, veiling- en optimalisatiespel.

Tichu - Als je met zijn vieren een kaartje legt, is het dus Tichu.

War of the Ring - Tweepersoons oorlogsspel. Vanwege het feit dat het te weinig op tafel komt vanwege de lange speelduur
slechts bij de onderste tien in deze lijst.

Sint Petersburg - Leuke 'engine builder', speelt ook lekker vlot weg.

1830 - Het 18xx spelsysteem is prachtig, en 1830 is wel de klassieker. Helaas is de spelduur wel vaak aan de lange kant.

Struggle of Empires - Het is inderdaad een 'struggle' om je punten bij elkaar te vergaren in dit meerderheden conflict
spel. Het mooist met vijf spelers.

Reef Encounter - Ook een gouwe ouwe die veel te weinig op tafel komt.

More
3 years 1 week ago #11

1. Catan: als Nederlands kampioen 2012 kan dat ook niet anders ;)

2-10.

Middle Earth Quest
War of the Ring
Twilight Struggle
Revolution, the Dutch Revolt
Ra
Talisman
Legendary
Fluxx
Vorsten van Florence

11-20.

Alcatraz the Scapegoat
Kaiser
7 wonders
Tichu
Lost Cities
Guillotine
Machiavelli
Carcassonne
Munchkin
Sid Meiers Civilization the board game

More
3 years 1 week ago #12

Ik heb vorig jaar zelfcensuur toegepast, en maar 1 spel van mijn favoriete genre opgenomen. Dit jaar was ik eerlijker.

1. 1817
2. 1825
3. Hoogspanning
4. Boonanza
5. Ra
6. Kingdom Builder
7. Age of Steam
8. 1848
9. Tichu
10. Diplomacy
11. Go
12. Le Havre
13. Dominion
14. 1846
15. Factory Fun
16. 1880
17. 1856
18. Ricochet Robots
19. 1860
20. 18OE

Sent from my iPhone

More
3 years 1 week ago #13

1 Terra Mystica
2-10:
Formel fun
Imperial Settlers
Russian Railroads
Through the ages: A story of civilization
Le havre
Snowdonia
Sint Petersburg
Agricola: all creatures great and small
memoir 44 (overlord)
11-20:
Galaxy trucker
Sid Meier's Civilization: The board Game
Kanban: Automotive revolution
Legenden van Andor
Outpost
Tzolkin
Tichu
Hoogspanning
Torres
Puerto rico kaartspel

More
3 years 1 week ago #14

Op 1 Brass: Een kaartgedreven uitdaging, niet zomaar te winnen, moet je vaker spelen.

2-10 in willekeurige volgorde:

Struggle of Empires: Beste met vijf spelers, een beetje meerderheden verzamelen, een flinke streep door je planning veroorzaakt door een dosis geluk (lees dobbelstenen), heulen met je vijanden, stoken boven het spelbord. Zit er allemaal in. Kan maar 1 nummer 1 hebben vandaar.
Age of Steam: beter dan Stoom :) Nog steeds verschijnen er nieuwe kaarten voor dit spel, eindeloos herspeelbaar.
Through the Ages: A Story of Civilization
Phoenicia: Outpost gecondenseerd, met de juiste bezetting een heerlijk veilingspel
Cosmic Encounter
1830: Maar iedere andere 18xx had hier ook kunnen staan
Formel Fun
Snowdonia
Tichu

11-20 in willekeurige volgorde:
Race for the Galaxy
A Brief History of the World
Le Havre
Hansa teutonica
Saint Petersburg
Machi Koro
Crokinole
Twilight Struggle: Kaartgedreven, twee spelerspel met ingebouwde paranoiafactor
Pinguïn Party
Love Letter

More
3 years 1 week ago #15

Mijn lijstje:

1 - Source of the Nile (1979) Ontdekkingsreizigers leggen de binnenlanden van Afrika bloot. Ineractie tussen spelers is er haast niet; multi player solitaire, iets wat ik niet zo leuk vind, maar dit spel kan je solo spelen.

2 - Civilization (1980) Complex gegeven teruggebracht tot een "eenvoudig" game concept.
3 - After Pablo (2010) Controversieel gegeven wat een intrigerend spel oplevert.
4 - Freedom: The Underground Railroad (2012) Slaven helpen te ontsnappen naar Canada. Co-op, dus ook solo te spelen.
5 - Alea Iacta Est (2013) Het einde van de Romeinse Republiek 49-29 BC Een war game dat epische momenten kan opleveren.
6 - Pax Brittanica (1985) Het lijkt op een war game maar is meer een diplomatiek spel ten tijde van de periode van Imperialisme (1880-1916)
7 - The Republic of Rome (1990) Politiek, diplomatie en back stabben in het oude Rome.
8 - Escape from Colditz (1973) Jeugdsentiment . Een van de betere games uit de jaren 1970 uitgebracht in Nederland.
9 - Scotland Yard (1983) Klassieker, mijn introductie tot point-to-point movement. Vaak gespeeld.
10 - Shadows over Camelot (2005) Semi-co-op dat goed team work vereist. En dan is er nog een traitor.

11 - Last Will (2011) Aardig spel waar je al je geld moet kwijt zien te raken.
12 - K2 (2010) Bergbeklimmen vanuit de luie stoel. Kan solo gespeeld worden.
13 - Munchkin Panic (2014) Co-op met een vleugje humor. Ondanks de Munchkin naam best een aardig spel.
14 - Formel Fun (1991) Race game, altijd voor tussendoor.
15 - Tinners' Trail (2008) Mijnbouw in Cornwall, kan solo gespeeld worden.
16 - Mysterium (2013) Surrealisme en misdaad: probeer de dader maar te vinden
17 - Louis XIV (2005) Aardig spel
18 - Irish Gauge (2014) Trein game met stock market. Een lichte verse van 18XX?
19 - Veritas (2013) Simpele rules en de mankala movement. Mijn inziens een aardige game om anderen in modern board games te introduceren. Kan solo gespeeld worden.
20 - You Suck (2013) Of all the games in the world, I have to win this one. En dat gebeurt anders nooit. :P

Time to create page: 0.244 seconds
11.png