emo Civilization (Avalon Hill) op 7 maart 071?

More
3 years 10 months ago #1

Goeiemiddag!

Ik ben nog niet op spelavonden van Phoenix geweest, maar ik kwam recent tot de ontdekking dat jullie bij mij in de buurt zitten. Toen ging ik denken welke unieke spellen ik in mijn verzameling heb. De belangrijkste daarvan is een Civilization (formeel uitgegeven door Compendium Games, volgens mij de Nederlandse vertaling van de Avalon Hill versie). Dit is een spel voor 2-7 personen, wat volgens opgave 6-8 uur speeltijd kost in de volledige versie.
Ik heb jaren geleden twee keer een serie avonden georganiseerd om daarop een potje Civilization te spelen, elke keer aan het einde van de avond registreren wat de situatie was en elke keer aan het begin van de avond weer opbouwen aan de hand van de registratie van eerder. Dat is vrij veel moeite en daarom is de speldag van 7 maart een mooie gelegenheid om het nog eens te spelen.

Wie heeft er zin in?

In principe worden stukken van het bord niet meegenomen als er met minder spelers gespeeld wordt, maar het is wel zo leuk om het met veel personen te spelen.
Daarnaast lijkt het met nuttig om zo vroeg mogelijk te beginnen (12:15?) en ervanuit te gaan dat we gezamenlijk eten en als nodig na de maaltijd verder spelen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #2

we hebben een keer een mega civilization georganizeerd met 16-18 spelers, en een bord wat zich uitstrekte van engeland tot japan. daar waren we 11-12 uur mee bezig, op zich dus best te doen. ik denk inderdaad dat het spel wel uit te spelen is op en spel avond.

Ondanks dat ik het wel een leuk spel vind weet ik nog niet of ik dan mee doe. Ik wacht eigenlijk liever tot de herziene versie van John rodriguez en Flo de Haan van 999 games aan het eind van het jaar uit komt. dat geeft je namelijk de mogelijkheid om in 4-6 uur het spel te spelen (ik weet niet of je van deze versie op de hoogte was).

Maar als je advanced civilization leuk vind, er zijn nog een hoop andere civilizatie achtige spellen die de leden hebben en die gespeeld kunnen worden. Ik noem als voorbeeld:

age of renaissance
through the ages
origins How we became human
sid meyers civilization the board game
clash of cultures
manifest destiny
(ja ik heb ze allemaal)

en dan heb ik het nog niet over de spellen van dit jaar.

Maar kom zeker eens langs op een speldag or avond. en als je komende zaterdag kan (in capelle schollevaar/rotterdam) dan zoek ik nog medespelers voor een van die spellen.
(phoenix organizeerd zowel spelavonden als dagen in leiden en in rotterdam/capelle schollevaar)

Last Edit: 3 years 10 months ago by ejvandekaa.

More
3 years 10 months ago #3

Ik ben wel in voor een potje Civilization op 7 maart. Ik heb ook de Advanced Civilization uitbreiding. Die brengt wat verbeteringen aan op het orgineel. Ik zal die meenemen.

More
3 years 10 months ago #4

Ik zou zeker adviseren om de advanced civilization versie te spelen (daar had ik overheen gelezen). de handel zoals die in de basis versie gebeurt is veel te "cumbersome"/ingewikkeld (denk ik).
In de basis versie: de waarde van alle kaarten optellen en dat doorgeven aan de speler met wie je handeld
advanced civilization: vertellen wat 2 van de kaarten die je verhandeld zijn.

Evertjan van de Kaa

More
3 years 10 months ago #5

Welkom Marte071 op het forum. En hopelijk ook eens op een van onze spelavonden en dagen.

Over Civilization, ik ben het met de vorige mensen eens dat de Advanced Civilization het spel wat extra geeft. Het kan inderdaad prima op een spelavond gespeeld worden. Ik vind het zelf wel leuk, maar doe deze speldag niet mee.

Ik wil je ook de volgende tip geven, movht het op deze speldag niet lukken. Ik weet dat Civilization ook wel vaker door een kleine groep buiten de speldagen en avonden wordt gespeeld bij iemand thuis. Niet heel vaak, maar zo af en toe. Dus als je dat een keer wilt organiseren of mee wilt doen, kan je daar ook een oproep voor plaatsen. Of als je langskomt op de speldag, kan ik je wel met een aantal liefhebbers in contact brengen :-). Ik weet dat er afgelopen zomer ook interesse was.

We hebben inderdaad ook twee keer mega-civilization gespeeld met 16 tot 20 man. Dat kost zeker 12 uur en dan konden we het niet helemaal uitspelen. Misschien dat we dit in de toekomst nog wel een keer doen.

Ik zou zeggen, kom eens langs op een van de spelavonden ;-)

More
3 years 9 months ago #6

Ik zou graag mee doen, maar ik weet nu nog niet zeker of ik kan.

De herziene uitgave van John zie ik min of meer als Advanced Civilization waarin een paar elementen licht zijn versimpeld om het spel sneller te laten verlopen, zodat het spel begrijpbaar en uit te spelen is binnen een dag ondanks twee keer zoveel rampen en nog meer commodities en uitvindingen. Dat laatste zorgt er dan voor dat iedereen zijn of haar eigen keuzes kan maken wat betreft uitvindingen kopen, zonder specifieke kaarten nodig te hebben en zonder de illusie te hebben dat je ze allemaal kan kopen.
De versie die in 4-6 uur uit valt te spelen begint eigenlijk halverwege het spel, waarin iedereen al steden en een paar uitvindingen heeft.

Mega Civilization moet in principe uit te spelen zijn binnen een dag. Laatst hebben 17 mensen bij Flo de Haan thuis gespeeld en het spel afgekregen. Hoe lang dat precies duurde weet ik niet, want ik was er zelf niet bij.

Een ander groot voordeel van Advanced Civilization boven Civilization is volgens mij dat bij Advanced Civilization er genoeg kaarten zijn om alle spelers alle uitvindingen te laten kopen. Bij de eerste versie was het dacht ik mogelijk dat sommige spelers kaarten niet meer konden kopen omdat zij al "uitverkocht" waren. Zo kreeg ieder zijn eigen sterke en zwakke kanten, maar bij goed handelen is het mogelijk om (bijna) alles te kopen.

Overigens lijken mijns inziens al die andere door Evert Jan genoemde spellen totaal niet op Civilization. De enige overeenkomst is dat je uitvindingen kan kopen, maar het mechanisme van kaarten verhandelen om sets van dezelfde kaarten bij elkaar te krijgen is uniek in (Advanced) Civilization (en Zauberkoktail, maar dat spel heeft een heel ander thema.)

Maar als ik kan, doe ik graag mee!

EDIT: Inmiddels weet ik nu dat ik kan.

Last Edit: 3 years 9 months ago by Johannes.

More
3 years 9 months ago #7

Robbert wrote:

Ik ben wel in voor een potje Civilization op 7 maart. Ik heb ook de Advanced Civilization uitbreiding. Die brengt wat verbeteringen aan op het orgineel. Ik zal die meenemen.

Ik doe graag mee met een potje Civilization, Advanced Civ is meer van hetzelfde met tweaks voor maximale impact, persoonlijk vind ik het origineel uitdagender maar ik laat me graag weer eens overtuigen van mijn (on-)gelijk. Om kort te gaan ik ben van de partij, maakt niet uit welke variant.

More
3 years 9 months ago #8

Ik wil ook wel het originele spel spelen. Heb ook de Advanced versie en de Western European Map extension.

Carel

More
3 years 9 months ago #9

De originele versie vind ik echt niet interessant, ik ga voor de versie van Flo. Maar: ik kan wel (delen van) mijn kaart t/m Japan en Molukken meenemen!

More
3 years 9 months ago #10

Mijn excuses voor het late bericht, maar gezien de response hier om liever de advanced versie te spelen (die ik niet heb) en omdat het me niet gelukt is op een woensdagavond een keer te komen, zal ik vandaag geen civilization spelen. Misschien kom ik nog samen met mijn man voor een of meer potjes van andere spellen.

Time to create page: 0.219 seconds
4.png