emo Spelavondverslag woensdag 10 september 2014 (Phoenix071)

More
4 years 1 week ago #1

Gisteren weer eens in Leiden naar de spelavond geweest.
Ik stelde San Marco voor en Tamara reageerde heel enthousiast.
Brigitte en Marius kregen van Tamara een gedegen uitleg en daarna kon het spel beginnen.
Het principe is heel simpel - edellieden plaatsen en waarderingen uitvoeren.
De crux zit in de verdeling van de actiekaarten per ronde die je edellieden laten plaatsen en de waarderingen laten uitvoeren :)
Dit mechanisme is volgens mij uniek en maakt dat ik San Marco graag weer eens wil spelen.
Tamara had het spel overigens heel goed uitgelegd want ze werd zelf bij de eindwaardering door al haar medespelers ingehaald.
Brigitte ging met 1 puntje voorsprong met de overwinning strijken.

Daarna speelden we 2 vlotte potjes Paris Connections.
Een ultralight variant van Chicago Express. We speelden 2 potjes in 45 minuten, inclusief uitleg van Bas.
Marius won de eerste en Bas de tweede.

Als afsluiter pakte ik Torres uit de kast en wat bleek...al het materiaal zat nog ingeseald.
Als Kramer & Kiesling fan was dat even schrikken. Ik heb zelf namelijk jaren geleden mijn eerste Torres vervangen door de 2e editie met duidelijkere en taalonafhankelijke kaartjes :)
Het spel kwam vlot op gang en mijn medespelers peinsden er al snel vrolijk op los. Ik blijf het fantastisch vinden hoeveel keuzes je hebt met 5 actiepunten (AP) en een paar torentjes.
Estrella bleek na de eindtelling haar AP heb beste te hebben ingezet en mag de mooie score van 260 inlijsten.

Aan alles komt een einde en dankzij een lift van Rian haalde ik precies de trein naar Rotterdam.
Volgende week weer - wie weet.

Last Edit: 4 years 1 week ago by Rob010.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
4 years 1 week ago #2

Ik zat op de terugrit naar huis nog te denken: Erg leuke spelavond. 3 nieuwe spellen voor mij, allemaal niet te moeilijk, maar toch ook niet zo'n heel eenvoudig kaartspelletje, gewoon goeie spelavond geweest!

More
4 years 1 week ago #3

ik moest toch even denken aan andere voorbeelden. niets is natuurlijk precies het zelfde maar ik kan zo een aantal spellen noemen waar iedereen evenveel actie punten heeft, maar die tijdens het spel naar meer of minder "opbrengst" vertaald worden.
(in san marco betekend dat dat je alleen kaarten mag pakken zolang het aantal strafpunten die je hebt beneden ik meen 12 zit. elke keer dat je kaarten krijgt krijg je een aantal strafpunten). voorbeelden

tikal
russian railways
olympos
agricola
le havre
tzolkin
eigenlijk alle spellen met actie punten/werkers die dan in opbrengst vertaald worden.

uniek aan san marco is dat een speler de kaarten verdeeld en de andere dan kiest welke ze wil hebben. als verdeler weet je welke kaarten je wil hebben. maar als je die set te interessant maakt kiest de ander ze. interesante factor is natuurlijk dat je een inschatting kan maken wat de ander wil. misschien is dat niet hetzelfde als wat jij wil.

Hiervan ken ik ook een aantal spellen:
card city, heb ik gekocht omdat het mechanisme juist zo op san marco leek
loyang
slagroomtaart

Time to create page: 0.357 seconds
3.png