emo Mega-Civilization van 9 december 2017

More
10 months 1 week ago #1

Op zaterdag 9 december hebben we met 9 mensen mega-civilization gespeeld. Dit keer op de oostkaart. We begonnen om 10 uur en waten om 11 uur 's avonds klaar, het spel helemaal uitgespeeld.

Aan het begin van het spel bleek Indus (Serge) wel heel veel expansie drang te hebben en was daardoor als een libt over de hele kaart te vinden. Dat kon natuurlijk niet lang goedgaan en al snel had Indus oorlog met al zijn buren. Met name met Dravidia (Jan-Jaap), Maurya (Ed) en Kushan (Robbert). Persia (Jeroen U) was iets teveel uit het eigen gebied weggetrokken en had een erg klein gebied, mede doordat Indus hier gebruik van maakten. Babylon (Mirjam), Parthia (Saskia) en Kushan hadden in goed overleg de grenzen vastgesteld en hielden het hele spel vast aan deze vrede. Persia sloot zich hierbij aan. En dat was te merken, want vrede brengt meer voorspoed en dus betere handel en ontwikkelingen.
Ondertussen hadden Saba (Johannes) en Nubia (Paul) in het zuiden ook een overeenkomst bereikt en ook daar ontwikkelden de beschaving voorspoedig.
Indus daarentegen ging van een groot uitgebreid gebied naar een gefragmenteerd rijk en werd kleiner en kleiner. En werd natuurlijk daardoor de beneficiary van de Civil War. Zo kwamen er opeens rare groene mannetjes (de kleur van Indus) midden in het rijk van Babylon wonen. Maar Babylon was hier niet van gediend en dus werden de arme Indus bewoners er systematisch uitgegooid. Later vonden ze, weer door een Civil War een mooi nieuw leefgebied in Nubia. Maar ook daar was hen geen lang leven beschoren. Aan het einde van het spel kon Indus nog wel profiteren van een Civil War bij buurman Kushan en Tyranny bij de andere buurman Dravidia. Maar dat was te last om nog echt bij te komen.
Mijn land Parthia ging vooral zijn eigen gang. De Parthianen stelden het zeer op prijs om vrede te houden met de buren en dat ging prima. Helaas hielden ze er ook van om op gevaarlijke plaatsen hun steden te bouwen, zoals op de helling van een vulkaan, in een floodplane en aan de Caspische zee, die verdacht veel cyclonen produceerde. De grootste vijand was dus moeder natuur. Al aan het egin van het spel werden twee steden bedolven onder lava door een vulkasnuibarsting. Maar koppig als de Parthianen waren, bouwden ze hun steden gewoon terug. Ook dr stadin de flood plane werd verwoest, maar werd eveneens dapper herbouwd. En de steden rond de Caspische zee werden meermalen verwoest door de cycloon, maar verrezen toch elke keer. De stad Hecatompylos werd een tweede Troje (elke beurt gesloopt) en overleefde alleen de allerlaatste ronde.
Aan het einde van de dag bleek de doodgeverfde winnaar Johannes (Saba) ook inderdaad gewonnen te hebben. Maar niet met een heel erg grote voorsprong. Johannes, gefeliciteerd. Paul (Nubia) werd wederom tweede en Jeroen U (Persia) derde. Hieronder de uitslag en scores:

1. Saba Johannes 170 punten
2. Nubia Paul 157 punten
3. Persia Jeroen U. 155 punten
4. Kushan Robbert 151 punten
5. Parthia Saskia 144 punten
6. Babylon Mirjam 142 punten
7. Maurya Ed 99 punten
8. Dravidia Jan-Jaap 85 punten
9. Indus Serge 64 punten

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
10 months 4 days ago #2

Omdat ik nooit eerder Nubië speelde en als tweede mocht kiezen, vestigde ik mij nu maar eens op het Afrikaanse continent – om er vervolgens enigszins tot mijn schrik achter te komen dat mijn buren Saba en Babylon gespeeld werden door Johannes, die altijd boven mij eindigt en Mirjam, die dat ook vaak lukt. Gelukkig viel het in de praktijk nogal mee en bleef het helemaal (Babylon) of grotendeels (Saba) vrede, waar iedereen natuurlijk voordeel bij had. Conflicten braken vooral in het oosten uit en dat helpt niet echt, zoals ook wel uit de eindstand bleek.
De Nubiërs leidden een rustig bestaan en kwamen Afrika bijna niet uit, op een kortstondig verblijf aan de overkant van de Rode Zee na, en een rare expeditie naar Dravidia waar ik toen een vaag plan mee had, wat bij nader inzien toch niet zo’n goed idee bleek. Al met al hebben we niet veel van de wereld gezien, maar bouwden thuis wel een mooie beschaving op. Vroege ontwikkelingen in de landbouw en de architectuur stelden ons in staat om de ene na de andere stad te laten verrijzen.

Wel ging er onderweg af en toe iets mis. Om raadselachtige redenen vond een deel van de bevolking mijn bewind te tyranniek en besloot zich bij – of all people – de Indiërs aan te sluiten. Daar hadden we wel eens van gehoord: een vreemd en woest volk dat met iedereen oorlog voerde en overal voor chaos zorgde, maar gelukkig woonden ze ver weg. Dachten we.

En later verschenen er vanuit de woestijn ineens barbaren en namen piraten zelfs onze fraaie kuststeden over….. gelukkig wisten we hen er uiteindelijk van te overtuigen om echte Nubiërs te worden.

Lange tijd dacht ik dat Robbert (Kushan) het spel wel zou gaan winnen. Veel steden, stevig en groot gebied, voorsprong op punten op de concurrentie. Maar een Civil War vaagde bijna de helft van dat indrukwekkende rijk weg, en daarvan kwam hij nooit meer helemaal terug. Daarna werd het spannend, en in de voorlaatste ronde wist ik zelfs een kleine voorsprong te krijgen, maar de stapel handelskaarten die Johannes toen nog had liggen wees er wel op dat hij opnieuw ging winnen. Gefeliciteerd! En dat Jeroen zo dicht bij stond, had ik niet eens in de gaten.

Wat me wel opvalt, is dat het spel de laatste tijd steeds ongeveer hetzelfde verloopt. Ik koop kaarten die nuttig voor mij zijn en punten en kortingen opleveren, voer geen oorlog en bouw rustig een degelijk rijk op waarin met wat passen en meten makkelijk 7 en vaak ook wel 8 of 9 steden te plaatsen zijn. En zo te zien ben ik niet de enige die het ongeveer zo doet. Natuurlijk is dat steeds best aardig om te doen, en “het is geen oorlogsspel”, maar toch vraag ik me wel eens af of ik puur uit balorigheid niet wat agressiever moet zijn. Meestal heb ik na een paar ronden wel aardige handel (deze keer ging het zout goed), en dat geldt wel voor meer mensen, maar daar kopen we dan nuttige dingen als Agriculture of Architecture mee. Misschien toch eens iets anders proberen in een vroeg stadium? Military! Monotheism! Politics! Provincial Empire! Het zal vast de nodige reacties van de buren uitlokken en de ervaring leert dat het meestal niet zo goed uitpakt, maar toch…. het is wel avontuurlijker.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.287 seconds
21.png