emo Verslag Mega-Civilization 26 augustus 2017

More
10 months 3 weeks ago #1

Afgelopen zaterdag hebben we Mega-Civilization gespeeld in Capelle met 9 personen. We hebben de west-kaart gebruikt. Om kwart over 10 begonnen en om 23:00 klaar en het spel helemaal uitgespeeld. Bob was de winnaar, Paul tweede, Robbert derde. Martijn met Carthage had de meeste pech en was onze doodgeverfde beneficiary.

Voor mijzelf geldt dat ik er achter ben gekomen dat het niet loont om Monotheism te kopen ;) . Na een goede start en vrede met mijn buren Hatti en Hellas, ging het mis nadat ik besloot om Monotheism te kopen. Ruzie met de buren (tja, wat verwacht je dan!) en een paar rampen zorgen ervoor dat alles wat stagneerde. Bovendien had ik niet goed gelezen dat Monotheism niet geldt over water heen (handig als je Minoa bent :S ):blush:
De winnaar Bob had meerdere malen 9 steden en werd regelmatig aangepakt als secundair slachtoffer, maar ook Paul en Robbert werd dit niet bespaard. Desondanks konden ze toch veel punten in de wacht slepen. Rome zelf heeft het spel niet overleefd, de stad werd elke beurt opgebouwd en afgebroken :P. Maar ja, dat kon de overwinning van de Romeinen toch niet tegenhouden.

Bob, gefeliciteerd!:woohoo:

Hieronder de uitslag statistieken:

Attachments:
Last Edit: 10 months 3 weeks ago by Saskia.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
10 months 3 weeks ago #2

More
10 months 3 weeks ago #3

Foutje

Last Edit: 10 months 3 weeks ago by Saskia.

More
10 months 3 weeks ago #4

More
10 months 2 weeks ago #5

Gefeliciteerd, Bob! Jij hebt laten zien dat ik niet als enige kan "uitschieten" met kaarten komen. Welke level 2 kaart(en) had je nog niet? :P

@Saskia, Monotheism kopen met Minoa lijkt mij niet zo slecht. Moet je alleen niet vergeten ook Astronavigation te kopen. ;)

More
10 months 2 weeks ago #6

Tja, astronavigatie kwam ik dus niet meer aan toe. Anders was ik wel even bij Rome gaan buurten ;) :P

Het was meer dat ik beter andere kaartjes had kunnen kopen (en meerdere), want nu bleef ik door deze aankoop op de AST staan bij gebrek aan kaartjes. En ik kreeg ruzie met de buren :unsure:

More
10 months 2 weeks ago #7

In den beginne was het bord niet woest maar wel ledig. Maar daar kwam snel verandering in: alle beschavingen breidden zich vlot uit, en met uitzondering van de Kretenzers (ook wel “Minoa” genoemd), die nu eenmaal schepen nodig hadden, groeide iedereen zonder enig obstakel door naar eerst 32 man en meteen daarna, 3 steden. En kort daarna begon iedereen ook ongeveer tegelijk te klagen dat ze allemaal toch wel wat krap zaten en dat het moeilijk werd om nog meer steden te bouwen en ze ook nog te ondersteunen.

Dus wat doe je dan? Je spreekt wat af over grenzen her en der en probeert er het beste van te maken. Als aanvoerder van de Hatti lukte mij dat heel aardig met mijn directe buur Assyrië, waarbij we uiterst voorkomend landjes uitwisselden als dat de een of de ander beter uitkwam. Met Minoa bleek ook wel een grensverdrag mogelijk, met Hellas was er eigenlijk nooit een probleem, en alleen aan de verre noordwestgrens was er af en toe een schermutseling met een enkele Kelt.
Zo bouwden de Hatti vreedzaam voort aan hun steeds verder opbloeiende beschaving. Totdat…. het noodlot toesloeg. Piraten op de kust! Iberiërs in het binnenland! Iberiërs? Ja, die zaten daar ineens en vervingen drie van onze fraaie metropolen door hun onaanzienlijke primitieve hutjes…. gelukkig bleek al gauw dat de nieuwkomers hun belasting niet konden betalen, dus een deel van de afvalligen keerde snel terug in vaderland. De anderen moesten met enig geweld tot de orde geroepen worden. En dan ook nog die piraten…. het kostte echt wel een paar ronden om orde op zaken te stellen.

En rond die tijd geschiedde het ook, dat onder de eertijds tamelijk brave Minoërs een sekte was opgestaan die het Enige Ware Monotheïstische Geloof meende te moeten verkondigen. Deze fanatici begonnen hun invloed al spoedig uit te breiden over Klein-Azië, waarbij ze “troostend” opmerkten dat ze om de andere ronde ook Hellas wel iets afhandig zouden maken.
Natuurlijk liet ons trotse rijk dat niet op zich zitten: het leger er op af! Met Military schopten we de prevelende monniken terug naar de vermaledijde eilanden waar ze vandaan kwamen, waarbij ze ook hun eerdere gebieden op het vaste land kwijt raakten. Zo, dat zal ze leren! En dat je als laatste mag bewegen is ook erg handig bij het opbouwen van een grote bevolking en veel steden, dus Hatti zag de toekomst met vertrouwen tegemoet en overwoog al overzeese expansie. Helaas moest dat uitgesteld worden doordat de Carthagers (nog zo’n vaag volk uit het verre westen) zomaar een stuk gebied kregen, en….. het spel toen afgelopen was. Tja. Daar doe je weinig aan. De overwinning bleek naar de Romeinen gegaan te zijn, een Imperium waar we nooit iets mee te stellen hadden gehad, behalve dan de op zich goed lopende handelscontacten. Wel viel op, dat ze al een paar keer negen steden hadden en dat Keizer Bob er op wees dat niemand hem aanpakte, maar voor de directe buren was dat blijkbaar geen reden tot agressie. Ik vermoed, dat het moeizaam draaiende Carthago wel een pluspunt voor Rome was (historisch geheel juist natuurlijk).

Over Military heb ik wel getwijfeld. Eigenlijk paste het helemaal niet in mijn aankoopbeleid, maar ik zag geen goede mogelijkheid om verlies van gebied en steden tegen te gaan en het al verloren terrein terug te winnen. Als het anders was gelopen, had ik liever een vreedzame 6-punten-kaart als Mathematics aangeschaft en nog enkele ronden van stevige kortingen geprofiteerd.

Dat ik nog tweede werd, verraste mij een beetje, want Assyrië had vaak prachtige handel, maar misschien had ik gemiddeld net wat meer steden. En ik heb het ook nog aan Bob te danken, die mij er op wees dat er geen 16, maar 17 1-punts-kaartjes zijn…. er kon nog net een extra aanschaf af, dankzij de kortingen. Verder verraste de derde plaats van de Kelten me een beetje, want eerder leek het daar toch niet zo heel goed te gaan, maar zeker in de latere ronden heeft Robbert wel heel goed gehandeld. Aan de andere kant was ik ook verbaasd dat Hellas niet hoger eindigde, met een stabiel gebied, gemiddeld vrij veel steden en een goede start in advances.

Al met al eindig ik vaak vrij hoog met MegaCiv (maar het gaat ook wel eens erg mis), maar om nou te zeggen dat ik er goed in ben – nou nee. Ik probeer gevechten te beperken en kortingen te sparen en had wel gezien dat ik in een gebied zat waar een vroege investering in Agriculture niet echt nodig was, maar een duidelijk op kaarten en positie gebaseerde strategie heb ik eigenlijk niet.

Het was weer gezellig allemaal! Bedankt voor de organisatie en ook voor de foto’s en het verslag.

Last Edit: 10 months 2 weeks ago by paulkoppens.

Time to create page: 0.323 seconds
23.png