emo Mega-Civilization van 18 maart

More
10 months 8 hours ago #1

Zaterdag 18 maart was het weer Mega-Civilization tijd. Ditmaal slechts 9 spelers, maar het plezier was er niet minder om. Voordeel van 9 spelers is dat er maar een set trading cards in het spel zitten en je dus sneller sets compleet kon krijgen.
Er werd gekozen om de oostkaart te spelen, omdat die toch onbekender is. Ook speelden we met de advanced AST, hoewel dit niet een bewuste keuze was, maar meer de 'schuld' van ondergetekende. Ik had de AST gewoon op die kant neergelegd, me niet bewust van het verschil. Daar werd ik overigens bij de eerste AST overgang wel voor gestradt, toen ik maar 2 i.p.v. 3 steden had (vergissinkje).

Het spel liep lekker, iedereen wist al snel een gebied voor zichzelf af te bakenen en er werden meer afspraken gemaskt dan oorlog gevoerd. Want dat is beter voor iedereen, aangezien het toch voornamelijk een handelsspel is. Natuurlijk kwamen er de nodige rampen voorbij, waar niemand echt gelukkig van wordt. Later in de middag veranderde de vreedzaamheid. Aanleiding was monotheisme, gekocht door Edwin en als reactie kochten Johannes en Robbert direct Fundamentalisme. De ronden erna wisten zowel dit 'ware geloof' als de 'fundamentalisten' zich te verspreiden naar andere spelers (die kochten het ook, mede als bescherming), zodat er daarna nogal wat gesloopt en bekeerd werd.

Rond half 6 werd er besloten een eetpauze in te lassen, waarna iedereen op pad ging om eten te halen (de meesten bij de lokale surinamer). Om half 7 gingen we weer verder. Mirjam wist haar buren onaangenaam te verrassen door Provincial Empire te kopen, waarna ze diezelfde buren allemaal een handelskaartje afhandig maakte. En daarmee de aankoopplannen in de war stuurde. Vervolgens werden er meer van deze kaart en Public Works (de bescherming) gekocht. Ik zat hier over te twijfelen en kocht uiteindelijk monotheisme, om de Nubiers die via Tyranny in mijn land waren gekomen eruit te krijgen. Daar heb ik spijt van gehad, want niet alleen kostte me dat nog meer handelskaartjes, maar ook een stap op de AST door te weinig steden. Foutje, bedankt :-). Ondertussen was het al duidelijk dat Johannes ging winnen, want die had zoveel kaartjes dat er niemand meer in de buurt kon komen.

Rond half 11 begon de laatste ronde en om half 12 stopten we. De allerlaatste ronde van de AST hebben we dus laten schieten. Eindstand:
1. Johannes v.d. Horst (Persia)
2. Bob Feis (Parthia)
3. Paul Koppens (Kushan)
4. Robbert Deen (Saba)
5. Saskia Jansen (Dravidya)
6. Mirjam Molenkamp (Indus)
7. Edwin Meertens (Babylon)
8. Martijn v.d. Ven (Maurya)
9. Robert v. Dalen (Nubia)

De daardwerkelijke scores moet ik jullie schuldig blijven, die weet Edwin. Het was in ieder geval weer leuk.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
10 months 4 hours ago #2
Attachments:

More
9 months 4 weeks ago #3

De zachtmoedige Kushan-monniken hadden zich vreedzaam gevestigd in de uitlopers van het machtige Himalaya-gebergte en bekeken de onrust in de rest van de wereld meestal met verbazing en soms met lichte onrust. Wat was er toch tegen om vreedzaam handel te drijven en steden te bouwen en elkaar bij te staan waar nodig? Maar vooral tegen het einde van het spel kregen ze steeds meer moeite om hun traditionele gelijkmoedigheid te handhaven. Zij hadden dan ook al veel moeten doorstaan, en alleen de ware onthechting die hen zo kenmerkte had er voor gezorgd dat vele bedreigingen op niet-escalerende wijze konden worden afgewend.

Eerst kwamen de Mauriërs uit het Oosten. Schaamteloos eigenden zij zich enkele vruchtbare gebieden toe “omdat ze die nu eenmaal nodig hadden”. Glimlachend stapten de monniken opzij, hoewel sommigen er op wezen dat de invallers natuurlijk ook zelf wel Agriculture hadden kunnen ontwikkelen.

Later verschenen vanuit het Westen de Parthen, die met hun Monotheism in een van de nederzettingen van de monniken zodanig de hoofden op hol brachten, dat de inwoners zowaar gingen denken dat ze zelf Parth waren. Opnieuw kozen de monniken ervoor om hen niet met gelijke munt terug te betalen, maar verdiepeten zich in Theology om de argumenten van deze fanatiekelingen te kunnen weerleggen.
Toch leidde dit tot grote onenigheid onder de Kushan. Een groep jonge monniken die zich bekwaamd had in acrobateske vechtsporten kreeg tijdelijk de overhand, en er kwam zelfs een heuse Military van de grond om de monotheïsten van repliek te dienen. Je kunt vreedzaam zijn, maar het bestaan is ook wat waard, vonden ze – al was niet iedereen van dat laatste overtuigd. Maar ook het machtige Perzische Rijk in het Zuidwesten deed het zo, en die zouden het toch wel weten…. we hadden hen goed leren kennen, want door weer een andere religieuze afwijking wezen zij vele monniken uit dat gebied voortijdig de weg naar het hiernamaals.

Toen waren daar in het Zuiden ineens de diefachtige Indiërs, waar we eerder millennialang vrede mee hadden. Maar nu begonnen ze onze handelsgoederen te stelen “omdat ze dat konden”. Fanatiekelingen wilden een militaire wraakneming, maar oudere en wijzere monniken besloten Public Works te realiseren om ook hier een einde aan te maken. Over Philosophy tegen de fundamentalistische Perzen werd nog nagedacht, maar dat kwam er in dit aardse bestaan niet meer van.

Om de paar eeuwen meldde zich nog een vreemd uitgedoste man met een steek, een ooglapje, een houten been, een haak in plaats van zijn linker hand en een papegaai op zijn schouder. Als hij dan zijn dolk tussen zijn tanden vandaan gehaald had, zei hij dat hij een piraat was en onze kuststeden kwam overnemen! Maar ook deze ongelukkige werd met een minzame glimlach ontvangen, waarna we hem rustig zijn gang lieten gaan.

Al met al hielden de monniken de moed er in door de wetenschap dat zij in ieder geval uit het Noorden niets te duchten hadden. Daar waren de eeuwige witte toppen van de Grote Bergen, en ver daar voorbij, zei een enkele zonderling, was een grote gladde vlakte die van een soort Timber gemaakt leek te zijn. Maar dat geloofde eigenlijk niemand.

Het was weer een gezellige dag, bedankt allemaal! En de felicitaties aan Johannes, die de rest deze keer wel erg ver achter zich liet.

More
9 months 4 weeks ago #4

Mooi verslagje, Paul. Vorige keer al zo'n mooi verhaal over de Kelten en nu Kushan. Erg leuk om te lezen.

More
9 months 3 weeks ago #5

Niet dat ik wat te miepen heb, maar met alle kaarten onder de 100 kan mijn score van advances nooit gelijk zijn aan 102; het moet namelijk gelijk zijn aan 17 plus een veelvoud van 3. (Ja, ik had Mathematics.) Ik kreeg het ook voor elkaar om alle kaarten te kopen die tussen de 100 en 200 kostten, en met zes kaarten van boven de 200 (Library, Monotheism, Provincial Empire, Mathematics en twee aankopen in de laatste ronde (Democracy voor 75; wie kent zulke kreten nog van Advanced Civilization?)) kwam ik op 104 punten aan advances.

Voor mij was dit dus wel een geslaagde dag. :P
Maar dat is (bijna) elke dag waarop ik Mega Civilization speel; daar heb ik geen monsterscore voor nodig die ik nog nooit eerder gehaald heb zien worden. :)

Time to create page: 0.153 seconds
15.png