emo Speldagverslag zaterdag 15 mei

More
1 year 8 months ago #1

Welke spellen hebben jullie gespeeld? Post het hieronder in het spelverslag.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 8 months ago #2

Ik ben erg lang gebleven voor mijn doen. Ik kon lekker uitslapen vandaag :-)

Toen ik binnenkwam met o.a. het spel Avonturenland in mijn tas waren er meteen liefhebbers om et te spelen. Dus hebben we de doos uitgepakt en hebben we de stansramen uitgedrukt. Toen we net wilden beginnen kwam er nog iemand binnen die meteen kon aanschuiven. alle 4 vonden we het meteen een goed spel. Voor degenen die het niet kennen; het is een Kramer en Kiesling, en zit goed in elkaar. Leuk. We hebben meteen veel mensen gehad die ook binnenkwamen en rondkeken en ook meteen 'Hé, een nieuw spel?' bleven kijken.
We speelden scenario 3 waarbij je aan het eind moet zorgen dat al je avonturiers zich in een stad bevinden. Nou dat viel nogal tegen, en de mistmonsters waren ook niet allemaal verslagen, dus dat leverde menigeen 5 x 5 = 25 minpunten op aan het eind van het spel. Niemand eindigde in de min, maar de score was slechts tussen de 10 en 30 gemiddeld. :-)

Daarna heb ik even gekeken bij Jorn die een prototype van het spel Symbologic aan het testen was. Ik had er al eens een filmpje van gezien en wilde het graag eens proberen. Er waren nog 2 geïnteresseerden en we speelden het met zijn drieën en hebben het daarna met Jorn geevalueerd. Het geld-biedsysteem moet wat mij betreft wel iets anders opgezet worden. Die opmerkingen/suggesties weren meegenomen en misschien zien we dat in een andere editie weer terug. Jorn was erg blij met alle feedback die hij die middag van ons gekregen heeft vertelde hij toen hij weer naar huis ging.

Toen kwam Olav binnen en die wilde meteen Avonturenland spelen omdat hij die volgende week op Ducosim gaan demo-en. Dus kon ik het weer uitleggen, haha. Er waren meteen nog 2 anderen dus waren we weer met z'n vieren, dus heb ik weer meegespeeld ook, vond ik wel leuk. Deze keer won ik wel, omdat ik de minpunten aan het eind aardig wist te voorkomen.

Daarna weer een flinke wisseling van tafels omdat een andere groep ook klaar was. Ik kende Kingsburg nog niet. Schande volgens Paul dus die werd op tafel gelegd. Ik heb een aantal keer zeer slecht gegooid met de dobbelstenen, maar Bob presteerde het tegen het eind om met 4 dobbelstenen nog slechter te gooien als ik met mijn 3 dobbelstenen dus hij was erg bang om zijn 2e plek te verliezen. Helaas, ik werd toch derde. Degene die 4e werd gooide zelfs met 5 dobbelstenen helemaal niets goeds meer in de laatste ronden, het zat er gewoon niet in of zo.

We hebben Kingsburg halverwege moeten pauzeren vanwege het eten. Toen het klaar was ging Paul zijn collega even naar het station brengen en speelde ik Patchwork met Bob. Het thema spreekt me echt niet aan met al die lapjes en knoopjes, maar qua spel zit het goed in elkaar en hebben we het elkaar nog moeilijk gemaakt, maar uiteindelijk had Bob toch een ruime overwinning binnen omdat ik de laatste moeilijke figuren ook geeneens meer kwijt kon op mijn bordje.

Paul was weer terug en we speelden Castles of King Ludwig. Ik heb beide heren ver achter me gelaten met oa een huiskamer met aansluitend twee slaapkamers en afgesloten met nog andere ruimten en dat leverde al 18 punten op.

Daarna aangeschoven bij een andere groep voor Pittige Pepers, aardig tussendoortje/afsluiter, ik verloor gigantisch. Niet uit te leggen, ik won geen enkele slag en ook de laatste kaart kwijtraken was een lastige opgave.

Daarna Red7, die was voor de 'late avond' iets teveel van het goede. Ik won wel een ronde maar had bijna geen idee waar ik mee bezig was, behalve in het spel blijven en niet passen, dat is de enige opdracht die je hebt in dat spel, maar hoe ik die winnende ronde dat voor elkaar heb gekregen weet ik ook niet.

Toen was het weer genoeg geweest en ben ik naar huis gegaan. 5 nieuwe spellen gespeeld en 1 uit een ver verleden was echt teveel van het goede. pfff.

More
1 year 8 months ago #3

Ik kwam tegen 3 uur aan. Ik had sinds lang Johannes weer eens mee. Bij binnenkomst werden we meteen gecharterd voor een potje Avonturenland (om te oefenen voor de Ducosimbeurs). Hoewel Brigitte had gewaarschuwd voor de vele minpunten aan het einde van het spel, was zij de enige die daar echt goed op speelde.

Daarna twee door mij vertaalde en net ontvangen spellen gespeeld.
Eerst Böhmische Dörfer, een dobbelspel waarbij je speelfiguren door dobbelen op gebouwen in dorpen plaatst. Doel is zoveel mogelijk geld verdienen. Alle gebouwen hebben andere voordelen (korte of lange termijn, elke ronde) en je kunt door het plaatsen ook de andere spelers helpen, dwarszitten of verjagen. Het spel is af als een speler aan het begin van zijn beurt geen speelfiguren meer heeft. We probeerde allemaal wat, alleen Johannes ging puur voor het directe geld. Omdat Judith vrij snel alle figuren op het bord had en Michiel en ik niet wilde investeren in Judith van het bord gooien, vond Johannes het best om het spel te beëindigen. Hij won dan ook ruim. Niets bijzonders, maar ik houd wel van zulke (korte) spelletjes.

Daarna de uitleg van West of Africa gedaan. Na het eten dat gaan spelen met 5 spelers (Johannes, Judith, Michiel, Eveline en ik). Eenvoudige regels met soms grote gevolgen. Doordat alle spelers in het geheim hun acties kiezen en de waarde daarvan de volgorde bepaalt, had dat soms totaal mislukte beurten tot gevolg: dat leverde frustratie en leedvermaak op. Ik had een goede start doordat ik al een oefenpotje gespeeld had. De (meeste) anderen hadden een of twee rondes meer nodig. Uiteindelijk lag het dicht bij elkaar maar won ik het spel wel.

Er was nog wel interesse in Avonturenland, zodat ik het uitleggen kon oefenen. Met Eveline, Judith en Michiel (en Tamara als toeschouwer). Het lukte me om het spel te winnen.
Thuisgekomen wel ontdekt dat we erg veel fouten gemaakt hadden vandaag (voor wie interesse heeft in wat er fout ging: zie de post bij het draadje over Ducosim 21 mei (alleen zichtbaar als je ingelogd bent)).

Daarna tijd voor nog wat afsluitertjes: Pittige Pepers (erg leuk en onbenullig spelletje) met Arjo, Eveline, Brigitte en Tamara. Deze viel goed in de smaak. Ten slotte nog een paar rondjes Red7 met Arjo en Brigitte. En toen zat de dag er voor mij wel op: het ging te snel voorbij.

Dank voor de gezelligheid!

Last Edit: 1 year 8 months ago by olavf.

More
1 year 8 months ago #4

olavf wrote:

Er was nog wel interesse in Avonturenland, zodat ik het uitleggen kon oefenen. Met Eveline, Judith en Michiel (en Tamara als toeschouwer). Het lukte me om het spel te winnen.
Thuisgekomen wel ontdekt dat we erg veel fouten gemaakt hadden vandaag (voor wie interesse heeft in wat er fout ging: zie de post bij het draadje over Ducosim 21 mei (alleen zichtbaar als je ingelogd bent)).

Het draadje over Ducosim 21 mei is alleen te lezen voor de mensen van de demo-groep. Je moet er speciale toegang voor hebben.

Dus om het stukje toch voor alle geinteresseerden beschikbaar te maken:

de speldag gisteren hebben verschillende mensen Avonturenland gespeeld, maar nadat ik vandaag de regels heb gelezen, heb ik gezien dat we wel erg veel fout hebben gespeeld. Daarom hier even de fouten (zodat we die volgende week niet maken ;-) ):
-bij de voorbereiding moeten er (afhankelijk van het aantal spelers) avonturiers (eigen speelfiguren), kameraden ("de toppers") en zwaarden verwijderd worden.
-zwaarden en kruiden worden gedekt op het bord gelegd.
-goud kan ingezet worden als 1 gevechtspunt (dat ging goed), maar ook om een dobbelsteen opnieuw te gooien.

Last Edit: 1 year 8 months ago by Saskia.

Time to create page: 0.120 seconds
8.png