emo Spelavondverslag dinsdag 26 april 2016 Phoenix010

More
2 years 10 hours ago #1

Vanavond 20 spelers (m/v). Met de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal B)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 11 months ago #2

Leuke spellen allemaal - nou ja bijna allemaal ;)
Ik ben er op 10 mei weer bij!

Fijne Koningsdag!

More
1 year 11 months ago #3

A Study In Emerald
Gisterenavond speelden Bart, Benno, Carel en ik A Study in Emerald, 2nd ed met de Spaanse eindtermen-variant. Ik heb me weer kostelijk vermaakt, en wil de heren hiervoor hartelijk bedanken! Bijna niets is leuker na een dag hard werken dan een spelletje in teams spelen met hidden info. Nu ik erover nadenk, misschien is zelden iets anders leuker… of het moeten de nog uit te brengen Fog of Love (wát een titel, die zorgt hier in huis al een poosje voor meesmuilend adolescenten-gesnuif) en Near and Far zijn.
Buiten werd ik enthousiast verwelkomd door een bijna wegwaaiende Carel die me een parkeerplekje wees, of althans met zijn armen aanduidingen maakte die ik als zodanig heb geïnterpreteerd. Alsmede zijn enthousiasme. Maar misschien had hij het koud, dat kan ook. April met sneeuw en hagel is een tikkeltje ongewoon.
Binnen sloten Bart en Benno/Bennie zich aan bij het spel. Het spelidee is eenvoudig: er is een heersende klasse die de macht wil houden en een opruiende klasse die de heersers wil afzetten. Bij aanvang van het spel weet je zelf tot welke klasse je behoort, en gaandeweg het spel moet je uitvinden wie tot jouw klasse behoren. Je kunt het spel winnen als je aan het eind de meeste punten hebt én geen teamgenoot laatste is geworden. Je begint het spel met twee agenten op het bord en een aantal invloedsblokjes. Tijdens het spel probeer je de andere partij uit te moorden. Dit doe je aan de hand van actiekaarten die je op het spelbord in steden kunt oppikken als je een ronde lang daar de meerderheid aan invloed hebt gehad.
De beginfase van het spel is aftasten. Dat is een fase die mensen nog wel eens vervelend kunnen vinden, omdat ze weinig idee van controle hebben. Je pikt kaarten op die je aan je deck toevoegt en probeert uit de keuze die anderen maken, te ontdekken of ze medestanders of tegenstanders zijn. Pakt iemand een kaart waarmee hij de heersende klasse vooruit kan helpen, behoort hij dan tot die klasse of tracht hij je te misleiden? Bart, gegrepen door een belangrijk doel van het spel, voerde al snel zijn eerste liquidatie uit en beweerde vervolgens niet toerekeningsvatbaar te zijn en ons daarmee te verleiden geen conclusies aan zijn slachtofferkeuze te verbinden. En dat in de toekomst ook niet te doen. Er werd hem schoorvoetend het voordeel van de twijfel gegeven -of toch niet? De eerste fase duurde wat lang omdat we af en toe nog wat spelregels moesten opzoeken en we ondertussen wat te zaten grappen en kletsen. Carels overdaad aan algemene ontwikkeling en vermogen om over van alles en nog wat een opmerking plaatsen, hielp daar enorm bij. Heerlijk! Maar ook vertragend :P. (Ik denk overigens dat we de indicatiesporen niet goed gespeeld hebben, wat ook druk weghaalt.)
Benno was de stille vennoot, onverstoorbaar, en het bleef lange tijd onduidelijk tot welke klasse hij hoorde. Lastig, zo'n geconcentreerd individu bij een verdachtmakingsspelletje. Om een of andere reden vond hij het nodig om mij onnodig vaak dwars te zitten, hoewel hij geen idee had of ik zijn teamgenoot was. Zijn taktiek leek vooral voor zichzelf gaan, leek het. Ik moet dat eens bij hem navragen. 't Was al vrij snel, na een uurtje, helder wat de identiteiten van Bart en Carel waren. Carel deed nog een prachtige poging om ons daarna te misleiden, die enige rondjes geloofwaardig was. Dat was echt knap! Ik voelde me erdoor genoodzaakt om via een noodgreep mijn punten op te krikken. Maar helaas niet vol te houden en toen bleken wij tot hetzelfde team te horen. Wij kletsers, die veel plezier hebben gehad, delfden uiteindelijk het onderspit. Praatjes vullen geen gaatjes en stille wateren hebben diepe gronden, zo bleek maar weer. Heren, ik hoop op een revance! Aan Bart beloof ik dan sneller te spelen. 't Spel zou met ruim een uur gedaan moeten zijn.

Last Edit: 1 year 11 months ago by GabiGames.

Time to create page: 0.149 seconds
17.png