emo Speldagverslag zaterdag 6 februari 2016 (Phoenix010)

More
2 years 2 months ago #1

Vandaag een leuke en goed bezochte speldag. 38 (of waren het er 36) spelers (m/v) speelden de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vandaag .

Tot dinsdag allemaal! B)

Last Edit: 2 years 2 months ago by Robert.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 2 months ago #2

Hoe beviel Revenge of the dictators? Ik ben erg benieuwd. En Codenames maar 1 keer gespeeld?!?

Last Edit: 2 years 2 months ago by Rob010.

More
2 years 2 months ago #3

Sinds lange tijd weer eens naar een speldag in Capelle geweest. Ik voelde me helaas niet fit en had het zo koud dat ik de hele dag mijn jas heb aangehouden.
Eerst Grand Austria Hotel met Evert Jan en Mark. Een grote afrader met 4 spelers vanwege de down time, maar met 3 ging het nog wel goed. Mark starte voorzichtig en haalde nauwelijks punten. Hij bleek echter een goed werkend plan te hebben met de Emperor Track en hij won uiteindelijk ruim. Erg leuk spel.
Daarna in dezelfde bezetting door met Mombasa. Een berg regels (dank voor de uitleg, Evert Jan) waarvan ik de samenhang niet helemaal kon overzien. Om het voor mezelf overzichtelijk te maken meteen besloten het hele boekhoudspoor te vergeten en zelfs mijn boekhouder in een van de eerste rondes verkocht. Waarschijnlijk omdat ik als enige op het diamantspoor speelde daarmee veel punten gehaald en gewonnen. Deze wil ik wel opnieuw spelen.
Daarna nog een paar rondjes Sarkophag en Wie is de ezel? gespeeld. Lekker elkaar dwarszitten, altijd leuk ;-)

Het was inmiddels etenstijd en ik voelde me nog steeds niet goed en ben daarom eerder dan gepland naar huis gegaan.
Ondanks dat was het een lekkere speeldag.

More
2 years 2 months ago #4

Tamara wrote:

Hoe beviel Revenge of the dictators? Ik ben erg benieuwd. En Codenames maar 1 keer gespeeld?!?

Volgens mij waren het meerdere potjes Codenames op de tafel naast mij. Want we zaten te wachten op het eten en in die tijd hebben wij 2 keer Sarkofaag en 1 keer Wie is de Ezel? gespeeld. Maar ja, Robert liep natuurlijk niet constant rond om elk potje te registreren :P .

Last Edit: 2 years 2 months ago by Saskia.

More
2 years 2 months ago #5

Saskia wrote:

Tamara wrote:

Volgens mij waren het meerdere potjes Codenames op de tafel naast mij. Want we zaten te wachten op het eten en in die tijd hebben wij 2 keer Sarkofaag en 1 keer Wie is de Ezel? gespeeld. Maar ja, Robert liep natuurlijk niet constant rond om elk potje te registreren :P .

we hebben 3 potjes gespeeld van Codenames

More
2 years 2 months ago #6

Ja, ook ik was er weer bij. Het was een prima dag, lekker wat kwaliteitsspellen kunnen spelen. Joraku, Mombasa, Inhabit the Earth en Brass. Die zal Robert wel genoteerd hebben, want ook hij heeft ze alle vier gespeeld. Dat geldt ook voor Jelle, nieuwe speler eveneens uit Nieuwerkerk. Was gezellig en een prima speler. We konden heel wat pittige spellen aan 'm kwijt die vlot werden opgepikt. Kom vaker Jelle! Tussendoor was er nog taart, dank daarvoor Judith, was lekker!

More
2 years 2 months ago #7

Bedankt voor de aanvulling voor de gespeelde spellenlijst, ik liep regelmatig rond om niets te missen, maar m'n eigen spellen vroegen ook de nodige aandacht. Het enige spel waarbij ik de volledige focus had (TAC) hebben we gewonnen, jeeh! Zwak excuus :) Jelle was inderdaad een gewillig slachtoffer voor de betere Euro-knallers.

Revenge of the Dictators is i.i.g. twee keer gespeeld, ik weet niet of het aansloot bij de spelers :)

More
2 years 2 months ago #8

Robert wrote:

Revenge of the Dictators is i.i.g. twee keer gespeeld, ik weet niet of het aansloot bij de spelers :)

Volgens Rob is dit drie keer gespeeld.

More
2 years 2 months ago #9

Tamara wrote:

Hierbij mijn verslag
Afgelopen zaterdag kwam Black Box Adventures bij Phoenix in Capelle langs met het spel 'Revenge of the Dictators'.
Dit spel is bijna klaar om uitgebracht te worden en de auteurs waren dan ook heel benieuwd naar de feedback van veelspelers.

Het spel:
Stel je bent dictator en viert met andere dictators grote vakantie op Hawaii. Omdat iedereen in zijn/haar eigen land de zaakjes goed op orde heeft wordt besloten om eens te kijken wie de USA kan overnemen. Gewoon omdat het kan.

Op de tafel ligt de kaart van de Verenigde Staten van Amerika met zijn buurlanden Mexico en Canada.
De staten zijn in 3 kleuren (zones) verdeeld en de buurlanden zijn grijs. In elke staat is een nuclear symbool afgebeeld. Dit betekent dat er in deze staat kernwapens staan opgesteld om jouw land te vernietigen als jouw poging tot machtsovername niet slaagt. De toon werd zo een beetje gezet door Bas, een van de auteurs.

Iedere speler krijgt 4 kaarten met daarop een locatie (staat of buurland). Als je als speler erin slaagt de kernwapens op die locatie onschadelijk te maken dan verhoogt dat je kansen in de race naar het Witte Huis.
Daarnaast krijgt elke speler een rol (ik was Augusto Pinot, dictator van Chili) en een aantal actiekaarten. Je rol geeft je een klein voordeeltje.
De petten en het legeruniform dat Aline, ook auteur, droeg komen niet standaard in de doos.
Op de foto krijg je een beeld van hoe alles er uit zag.

Als je aan de beurt bent heb je 3 acties tot je beschikking. Je kunt verplaatsen, kernwapens onschadelijk maken en/of een actiekaart spelen. De actiekaarten zijn vrijwel zonder uitzondering bedoeld om elkaar lekker dwars te zitten in de reis van Hawaii naar Washington D.C.
Zodra er iemand voorop lijkt te staan krijgt deze van de collega-dictators allemaal pestkaarten toegespeeld. Maar er zijn ook kaarten die er voor zorgen dat de VS tegenstand bieden. Zo zorgt de eerste DEFCON kaart ervoor dat er halverwege het land ineens allemaal roadblocks worden opgesteld om ons te stoppen.
Ook worden de Founding Fathers ingezet om de ambitieuze dictatoren te hinderen in hun opmars.
De DEFCON kaarten zorgen er ook voor dat het spel op een gegeven moment stopt en als de president er dan nog zit heeft iedereen verloren en gaan de eigen landen in rook op.

Mijn beleving:
Na de eerste paar rondes waarin ik een beetje moest wennen aan het mechanisme ging ik op zoek naar het ultieme plan om als eerste in het Witte Huis te komen. Ik liet de kernwapens in de VS die op mijn kaarten stonden voor wat ze waren en ging over land via Canada naar Washington. In Canada schakelde ik wel een set wapens uit maar die leverde mij enkel een klein eenmalig voordeeltje op en geen voordeel bij de machtsovername in mijn duel met de president. Om de president te wippen moet er namelijk met een 20-zijdige dobbelsteen worden gegooid. Om te winnen moest ik 17 of hoger gooien. Schakel je echter wel een of meerdere sets kernwapens uit op Amerikaans grondgebied dan gaat dit getal omlaag en stijgen je winstkansen. Ik probeerde dus mijn geluk maar het mocht niet baten. Uiteindelijk werd ik door mijn medespelers weggestuurd naar een aangrenzende staat.
Ook de anderen hadden aanvankelijk geen dobbelgeluk. Eveline werd zelfs naar de staat Washington gestuurd maar had de mazzel dat de president zelf een paar rondes later op dienstreis naar Washington kwam. Terwijl wij als gekken (dat zijn dictators immers toch) richting westen bewogen had Eveline de president voor zich alleen en al onze pestkaarten ten spijt wist ze hem te verslaan en het spel te winnen.

Mijn conclusie:
Ik vond Revenge of the Dictators een leuk spel om te spelen. We waren een uur lang lekker bezig om elkaar op alle mogelijke manieren dwars te zitten. Ik speelde het met een leuke groep die de lol er ook wel van inzagen. We konden de hele tijd over elkaars tegenslag lachen, dit zal ook wel in de functieomschrijving van dictatoren staan.
Het spel kan gespeeld worden door 2-5 spelers waarbij ik denk dat het meer spelers leuker is.
Ook denk ik dat dit spel prima is voor gelegenheidsspelers, families en vriendengroepen. Het zou ook best bij Phoenix in de kast zou kunnen. De spelers kunnen gewoon lekker samen, interactief, een spel spelen waarbij het niet al te belangrijk is wie er wint. Je hoeft voor dit spel geen lange termijn strategie uit te pluizen of naar combo's te zoeken...dat doen dictatoren ook niet. Die leven in het moment.
De geluksfactor is wat hoog maar ach...het is immers maar een spelletje. Wij hadden er ruim een uur plezier van.

Als je het niet zo hebt op het werpen van dobbelstenen dan is dit spel natuurlijk niets voor jou.

Tot slot:
Black Box Adventures is van plan dit spel via een Kickstarter campagne in 2016.

Mocht je meer info willen kijk dan op:
www.blackboxadventures.com
Of op BGG:
www.boardgamegeek.com/boardgame/192984/revenge-dictators

Attachments:

Time to create page: 0.196 seconds
17.png