emo verslag speldag 30 december 071

More
2 years 3 weeks ago #1

Hoe was de speldag van 30 december? Post je verslag hieronder.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 weeks ago #2

Ik doe zelf de aftrap van het verslag.

Mijn eerste spel van de avond was Codenames. Wat is dat spel verslavend! Zowel als tipgever als als rader is het een heel boeiend partyspel. Helaas was een van mijn tips zo "duidelijk" dat mijn team op de bom liep.

Daarna RevoltaaA. Ik vraag me af in hoeverre je echt sturing hebt over dit spel. De neutrale speler won iets te vaak, wat duidt op een te grote randomfactor. Nog maar eens spelen met minder spelers, om te zien of dat uitmaakt.

Vroeger of later kwam op tafel. Als geschiedenisleek gaat me dat spel meestal niet goed af, hoewel ik het wel interessant vind om bijvoorberld te ontdekken dat vee al in 1770 werd ingeent. Edwin, die na mij kwam, had iets te veel vertrouwen in mijn geschiedkundige kennis en maakte een rij die ik had verknald een aantal malen toch een kaart langer. Bart vertrouwde dit vervolgens niet, waardoor Edwins voorraad kaarten groeide. Uiteindelijk won ik mede door Edwins vertrouwen inmijn historische kennis :blush:

Tenslotte Splendor. Dit spel heeft niet voor niets de Nederlandse Spellenprijs gewonnen. Ik had in het begin mazzel met wat goedkope kaartjes terwijl ik net de juiste grondstoffen had. Verder kaapte ik tot 2 maal toe een edele van 3 punten weg voor de neus van een medespeler. Al met al won ik het spel vlot met 16 punten.

Het was gezellig druk met een totale opkomst van ruim 60 spelers. Op naar het nieuwe jaar, met weer veel gezellige spelavonden en -dagen. Allemaal alvast een gelukkig en speels 2016 gewenst!

More
2 years 3 weeks ago #3

Mijn eerste keer op bezoek bij Phoenix 071.
We startten met Shadows over Camelot. Dit keer geen traitor, maar een goede ridder die zijn leven waagde voor the greater good!
En de goede ridders hebben gewonnen, want de traitor Rob had niet veel acties. Zijn mond was gesnoerd toen hij was vrijgelaten uit de bak door de koning.
Toen besloten we gezellig met z'n 8en door te gaan met CS files. Robert had er zin in en vermoordde 2 mensen, aan Bart de schone taak om dit aan de rest van ons over te brengen. Gelukkig (voor hem) was de laatste keer niet Bart aan de beurt, maar mocht Robert zijn fantasie de loop laten.

Castles of Mad King Ludwig was het volgende spel. Mooie kastelen werden er gebouwd, maar Robert had beginners geluk (of gewoon tactisch beter dan Saskia, Bart en mij) en liep weg met de winst.

Voor het eten nog even gauw het spelletje port royal. na het eten nog 2 potjes splendor en toen was het tijd voor mij om te gaan.

More
2 years 3 weeks ago #4

Het was een hele gezellige speldag met maar liefst 63 spelers!

Voor mij begon de dag met eerst regelwerk en het klaarzetten van de spullen. Helaas kwamen de gehuurde tafels wat later, zodat ik nog erg afgeleid was in het begin. Maar ze waren er in ieder geval.

Ik begon met Shadows over Camelot. Dit keer maar eens niet Arthur gespeeld, hoewel dat wel erg leuk is. Het merendeel van het spel bracht ik dromend over de graal door. Gelukkig resulteerde dat er uiteindelijk wel in dat de graal ook echt werd gevonden. Yah! Ik was zelf teveel afgeleid geweest om echt de verrader eruit te halen. Maar gelukkig waren de andere scherp genoeg om Rob te ontmaskeren.

Daarna CS Files, zoals Anneke al schreef. De eerste twee ronden had ik direct een gevoel over het moordwapen wat goed bleek te zijn. De rest volgde helaas niet mijn intuitive en ikzelf gokte met het bewijsmateriaal net twee keer mis, zodat Robert ongestraft weg kon komen met twee moorden. De derde keer was ik de witness. Dus ja, ik wilde wel info geven, maar niet dat de moordenaar (Saar) en haar medewerker (Caroline) zouden ontdekken dat ik de getuige was. Ik besloot het op dezelfde manier te spelen als ervoor, stug blijven wijzen op het moordwapen, ondanks dat anderen dat allang hadden opgegeven. Bart had het al snel geraden. Helaas voor mij hadden Saar en Caroline mij toch door.

Hierna de toegang opgehaald samen met Paul en daarna ben ik aangeschoven bij Castles of Mad King Ludwig. Ik had het weer eens te goed uitgelegd, want Robert ging direct aan de slag en won prompt ook. Ik had maar twee bonuskaartjes en moest het merendeel van mijn punten uit mijn kasteel halen.

Daarna heb ik tot het eten even een pauze genomen, even hier en daar met wat mensen bijgepraat. Ook leuk :) .

Na het eten was het dan eindelijk weer eens tijd voor TAC. Ok, TAC, dat speel ik wel vaker. Maar het was te lang geleden dat ik het tegen de doorgewinterde tac-ster Thea had gespeeld. Dus bij deze. Paul en ik namen het op tegen Jeroen G. en Thea. En zoals gewoonlijk tegen elkaar :S. Jeroen begon met mij direct van het bord te tac-cen. En Thea was ook weer in topvorm, dus ze maakten het ons behoorlijk moeilijk. Het werd heel spannend, uiteindelijk hadden beide teams nog maar een kogel. Paul en ik wisten uiteindelijk toch de laatste kogel binnen te krijgen.

Daarna even toegekeken en een spelletje meegedaan met de hit van de dag: Codenames. Het blijft een leuk spel. Ondertussen was het half 10 en vond Johannes het tijd voor een wat zwaarder spel. Daar waren Evert-Jan, Niels en ik het mee eens en het werd Puerto Rico. Johannes ging zo goed van start, met meerdere steengroeves en koffie, dat ik al snel doorhad, dat hij ging winnen. Ik was zelf de eerste met tabak, maar Evert-Jan en Niels gingen ook voor de tabak. Dus daar had ik niets aan. Ik viste ook vaak naast het net met het verkopen. En hoewel ik in het begin aardig wat kon verschepen, zat ik daar later ook elke keer naast. Dus laatste geworden met maar 40 punten.

Als afsluiter nog even een paar potjes Codenames. Om het af te leren, hoewel dat volgens mij onmogelijk is. Daarna alles opruimen (dank je Rik en Tamara, voor al het opruimwerk dat jullie al hadden gedaan). En iets na twaalven sloot Rik het pand en ging ik naar huis. Ik vond het een hele geslaagde en gezellige dag! Bedankt iedereen! :)

More
2 years 2 weeks ago #5

Ik heb weer wat nieuwe spellen kunnen spelen.

Isle of Skye zijn we mee begonnen. Goed spel waarbij je in de gaten moet houden waarmee je goed kan scoren. En je tegenstanders niet onderschatten. Jammer dat ze net het kaartje uit het spel gooien die ik goed kon gebruiken, of het veel te duur maken... Ik verzamelde van alles wat, maar de mensen die zich ergens echt op richtten haalden daar veel punten mee binnen met de eindtelling, dus leek ik het hele spel door tweede te staan, eindigde ik 4e van de 5.

Daarna Among Nobles. Aardig spel waarbij je zonen moet krijgen en die aan een goede dochter van een ander moet zien te helpen anders heb je zonder nageslacht geen kaarten meer voor je liggen (lees: geen acties te doen). Het was voor mij goed om bijna het hele spel op het bord vertegenwoordigd te zijn met leger voor punten en geld, maar waarom mijn oudste niet dood ging na die ronde (dan had ik punten gekregen per bezet veld) is mij nog steeds een raadsel. Duurde nog een ronde langer volgens EvertJan. Tja, toen was ik van het bord gevaagd, dat kostte me de overwinning. 2 punten te weinig, terwijl ik met 5 punten voor had willen winnen.

Daarna de gouwe ouwe Vorsten van Florence. Door deze maar met 3 te spelen ipv 4 of 5 ging mijn tactiek in rook op. Werknemers wegkapen bij een anders had geen nut / werkte niet, er was geen tekort aan werken. Bij het biedsysteem werd er sneller gepast en ging alles erg goedkoop weg. Het leek daardoor ook wel makkelijk te gaan, lekker goedkoop bouwen en zo, maar dat voordeel had iedereen en dat werd al gauw in heel veel punten omgezet.

Na het eten kon ik meedoen aan Steam. Ik heb meer ervaring met de familie-variant maar nu werd ik meegenomen in het biedsysteem en op de kaart van Engeland. Ook weer totaal verkeerd ingeschat. Meteen bij het eerste bieden gaf ik het eerste op en mocht ik pas als laatste bouwen. Dat resulteerde erin dat de 3 heren tegenspelers lekker in het midden en zuiden aan het bouwen gingen en blokjes vervoeren en ik in het Noorden zo'n beetje tegen de Schotse Hooglanden aan dat te priegelen in een hoekje.
Er mocht op deze kaart gevaren worden van haven naar haven, alleen jammer dat dat maar 1x per haven mocht. Wel verloren, maar nog minder slecht als waarvan ik halverwege het spel het vermoeden had.

Toen was het laat genoeg en ging ik weer naar huis. Bedankt voor de gezellige dag. Erg leuk om weer veel bekenden te zien en ook 'oude' bekenden die ik voor mijn gevoel toch lang niet heb gezien, maar dat leek misschien alleen zo.

Time to create page: 0.161 seconds
8.png