emo Spelavondverslag dinsdag 3 november 2015 (Phoenix010)

More
2 years 8 months ago #1

Vanavond 14 spelers (m/v), 1 concepteur de jeu et sa femme. Met de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! B)

Last Edit: 2 years 8 months ago by Robert.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 8 months ago #2

..en hoe was het prototype???

Hoe ging de avond met onze gast uit Frankrijk?

Ik lees het graag!

More
2 years 8 months ago #3

Vanavond hadden we spelauteur Sylvestre et sa femme uit Frankrijk op bezoek met een prototype van “Terra Hostile”. Bart V, Carel en ondergetekende schoven aan.

In dit spel representeren de spelers één van de elementen Aarde, Water, Lucht of Vuur en proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen tijdens het spel, door het delven van grondstoffen en aanvallen van tegenstanders. Daarnaast werk je naar een opdracht toe die aan het eind van het spel wordt afgerekend.

Aan het begin van het spel krijgen de spelers een opdrachtkaart waarop een aantal blokjes van verschillende kleur in een willekeurige volgorde staan afgebeeld. Deze bestudeer je en daarna leg je de kaart gesloten neer en moet je onthouden wat erop stond. Een memory element dus, daar houd ik absoluut niet van.
Aan het eind van het spel krijg je pluspunten naar gelang hoeveel blokjes je hebt in de goede kleur, maar strafpunten voor teveel verzamelde foute blokjes. In ons spel schommelden deze totalen tussen de 10 en 21 punten.

In het spel zelf moeten de spelers twee units inrichten en daarbij kiezen of de balans gaat richting veel grondstoffen verzamelen of meer kracht hebben om de strijd aan te gaan. Een interessant mechanisme.

De basis van het spel is bewegen over de oppervlakte van de planeet, die steeds verder afbrokkelt door de oprukkende vervuiling en dan resources verzamelen danwel de tegenstander in de pan hakken. De slag wordt beslist met dobbelstenen waarbij het aantal ogen wordt vergeleken met een tabel.

Aan het eind van elke ronde kunnen de spelers nog diverse gebeurtenissen triggeren en daarmee kiezen het ‘goede’ of het ‘kwade’ pad op te gaan. Deze keuzes beïnvloeden de snelheid waarmee de game timer naar einde spel tikt.

Met de verzamelde resources (blokjes van verschillende kleuren) kunnen de spelers bepaalde acties doen tegen betaling van deze blokjes, of de blokjes bewaren voor de eindopdracht. Aardig is dat de spelers assymetrische spelersborden hebben. Ik speelde bijvoorbeeld met het Vuur, dat focust op rode blokjes.

Elke ronde vindt er ook nog een random event plaats dat ervoor zorgt dat spelers die toevallig op de verkeerde plaats staan de strijd met de elementen moeten aangaan (dobbelen dus).

Al met al vond ik het spel wel aardig, maar niet meer dan dat. Wellicht komt dat ook door de taalbarrière, dat maakte het toch lastig om zaken goed te begrijpen. Sylvestre deed zijn uiterste best om alles goed uit te leggen, daar heeft het niet aan gelegen.

Basisdoel is het verzamelen van de juiste blokjes en veel gevechten winnen (punten). Dit maakt e.e.a. random (dobbelstenen) maar je kunt het geluk beïnvloeden door meer dobbelstenen te mogen werpen (sterker leger; bijkopen met de juiste resources).

Ik vond het leuk om deze gelegenheid te hebben gehad een prototype te mogen uitproberen en wens Sylvestre c.s. veel succes met de ontwikkeling van ‘Terra Hostile’.

More
2 years 8 months ago #4

Goede weerrgave van het spel. Was ook al met een tekst bezig.

Voor feedback naar Quisned/Serandor Sylvestre hier mijn opmerkingen.

Gamebord
+ modulair is goed, vergroot de replay mogelijkheden.
+ de positie van de VP scores van elke speler bepaalt de symbolen te bebruiken bij de laatste speciale actie in een ronde is leuk. Wanneer een speler zijn speciale actie gedaan heeft en VP scoort, is de combinatie van symbolen gewijzigd.
± de effecten dat een VP score heeft (extra resource, angst +1); een extra bonus waarop geen controle uit te oefenen is, meer te gebruiken als variant van het spel.

Spelersbord
Worker tracks
+ duidelijke weergave hoe combat gedaan moet worden, apart segment voor Attack en Defence.
- niet duidelijk hoeveel MP een worker heeft, blijkt de Defence segment te zijn. Moet apart aangegeven worden.
- Er wordt in eerste instantie een startpositie voor de worker bepaalt (ergens op de track). Deze blijk voor de combatkant van de worker te zijn; wanneer de werker resources ophaalt, komt er een tweede cube op het spoor dat de mogelijkheden van deze kant bijhoudt.
Duurde enige tijd voordat ik doorhad, hoe het in elkaar stak.

Combat tracks (zijn er twee: een voor klimaat, een voor PvP), gebaseer op D8
+ variatie per waarde D8, invloed op positie werker en/of soldaat, kan verrassende resultaten opleveren.

Ervaringstrack
- de gekozen speciale actie bepaalt ook de voortgang op deze track. Men heeft snel het niveau van ervaren bereikt, dat gaat mij iets te snel.
- niet geprobeerd, maar als na een good speciale actie in de volgende ronde een evil actie was gekozen, hoe gaat dan de verplaatsing op deze track? Niet duidelijk is wat een mix van deze acties effect heeft op de positie. Mijn inziens moet dit mogelijk zijn.
+ Met een speciale actie kan men wel van good naar evil switchen.

Angstspoor
- Niet duidelijk welke rol dit speelt; bij teveel angst 1 D8 minder voor de goede kant?

Overig
+ elke speler had andere mogelijkheden en sterkte.
+ diversiteit in de contractkaarten.
+ diversiteit in de klimaatkaarten
+ de impact van het giftige gas op de planeet
± te bepalen hoeveel D8 een speler mag gebruiken bij een combat (klimaat of PvP)
- verslagen speler kan in nieuwe regio toch maximaal aantal resources ophalen; zou factor -2 of niets moeten zijn.
± het onthouden van de contractkaart; ben ook niet zo een voorstander van memory en zeker niet als het lang duurt. Aan de andere kant voorkomt het dat spelers gericht(er) naar de resources gaan zoeken; nu worden ze (meer) gedwongen alles op te halen en gokken hoeveel men er eigenlijk nodig heeft.

Ik vond het ook wel een aardig spel, zeker om nog een keer te spelen; denk dat de speeltijd ±90 minuten is, voor ervaren spelers korter.

Time to create page: 0.170 seconds
21.png