emo Verslag speldag 31 oktober Capelle

More
2 years 7 months ago #1

Zoals gewoonlijk werden er weer veel nieuwe spellen uit Essen gespeeld. De opkomst was weer behoorlijk met meer dan 40 personen. Een aantal sfeerbeelden:

Attachments:

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 7 months ago #2
Attachments:

More
2 years 7 months ago #3

Het was inderdaad gezellig druk. Ik had de gespeelde spellen genoteerd..... en het blaadje op de bar laten liggen :huh:

Dus even uit het hoofd, aanvullingen welkom:

Gespeelde spellen

More
2 years 7 months ago #4

Ook gespeeld:
Gold west, Coney Island, Traders of Osaka, Las Vegas, Waggle Dance

More
2 years 7 months ago #5

El Gaucho mag nog op de lijst.

More
2 years 7 months ago #6

Wat ik mis:
Kingdom Builder
Qwinto
The Voyages of Marco Polo
Celestia (2x)

More
2 years 7 months ago #7

Ooit ergens hadden Frits en ik The Gallerist gebackt. We waren snel om bij de aanprijzing dat het de feel van Vinhos heeft, maar lichter is en korter duurt. En ook goed met 2. Dus tja, als Vinhos bovenaan je top 10 van spellen staat, dan mag je The Gallerist toch niet missen… En met een doos die een uitdaging was voor de velgen van onze auto –schilderijen zijn zwaar- kwamen we terug uit Essen. Een paar weken geleden bood Edwin aan om de regels door te nemen, want dat zou bij ons nog wel even laten wachten. Trickerion staat eerst op de nominatie om uitgezocht te worden. (Noot aan geïnteresseerden: de planning is kerst of half januari.) Edwin, heel hartelijk bedankt dat je dit uitzoekwerk hebt willen doen!

Edwin startte de uitleg. en samen met Robert en Judith begonnen we tegen half 2 te spelen. Ik had dacht ik de uitleg redelijk gevolgd, maar dit moet nog navolging vinden in mijn spel. Laat ik maar meteen zeggen dat ik eindigde met 57 punten waar de anderen minimaal het dubbele scoorden. Tja. Ik moet mij de kunstwereld nog eigen maken.
Waar Vinhos conform de realiteit een ontwikkelpad volgt: wijngaarden, duiven oogsten, wijn maken, en daarna geld verdienen in diverse niches, doet The Gallerist dit voor mij (nog) niet. Het thema voelt niet logisch geïmplementeerd: je koopt een schilderij aan in een genre en hangt het op in je galerie, en dat kan door twee kunstenaars gemaakt zijn. Is het een Picasso of een Miro? Ach, als het maar mooi is, dan komen we er vanzelf wel uit. Ik begrijp die redenering –een beetje, maar voordat ik doorhad dat het zo werkte, was ik twee uur verder. Daarnaast kun je bonussen krijgen als je met je personeelsleden in een ontwikkelkolom aanwezig bent, maar hoe die kolommen nu een afspiegeling zijn van hoe het in werkelijkheid gaat, is me duister. Dat vind ik erg jammer. Het spel krijgt nog twee kansen, en dan besluit ik wat we ermee gaan doen. Ik hoop dat het zo zal gaan als bij Caylus, dan kan het nog steeds in mijn spellen top 10 komen.

Daarna durfde Evertjan mij uit te nodigen om Mombasa te spelen. Niet te geloven! In Essen was hij mijn reddende engel toen hij langsliep bij Mombasa terwijl ik daar probeerde de uitleg van de spelleider te volgen wat in het geheel niet lukte. Ik hou niet van abstracte spellen, een paar uitzonderingen daargelaten. Ik heb een thematisch verhaal bij een spel nodig om de flow te onthouden. Maar mijn medespelers hadden veel moeite gedaan om de tafel te bemachtigen, en dan kun je niet maar zo uitstappen. (Per slot van rekening hadden ze ook geduldig met mij bij Post Human gezeten.) Zonder gezichtsverlies kon ik mijn plekje aan de tafel afstaan aan Evertjan die het vast veel liever speelde dan ik. En dat was natuurlijk ook zo.
Maar Mombassa, of was het Evertjan, zorgde gisteren voor een verrassing. Het spel is best redelijk leuk! Ondanks dat je totaal het idee kwijt bent dat je Afrika aan het opereren bent, het had iedere voormalige kolonie kunnen zijn. Katoen in Afrika? Ik denk dan toch vooreerst aan andere regio’s. Maar het is een leuk idee dat je mensen leert schrijven en zich ontwikkelen –of waren de bruine bordjes bedoeld om je eigen memoires op imperialistisch gebied bij te houden? Dat zou wellicht beter kloppen met de overige activiteiten: met militairen het land veroveren en plunderen, en de opbrengt geheel voor eigen gewin gebruiken. De details met betrekking tot het verhaal achter het spel ga ik de komende week achterhalen. Maar hoger dan “best redelijk leuk” zal de rating niet worden. Daarvoor moet je teveel verschillende ontwikkelsporen en –mogelijkheden in de gaten houden die niets met een thema te maken hebben en alles met spelmechaniek.

El Gaucho was de volgende nieuweling die op tafel kwam. Lisanka had het eerder gedemood en legde het uit. Bedrieglijk eenvoudige regels, het materiaal doet denken aan een kinderspel. Dus goed te doen, denk je bij aanvang. Maar dan gaat het los. Geloei van koeien wordt overstemd door geratel van hersenen en keuzestress. Niet dat er nou zoveel te doen is op het bord, maar het bepalen van de meest optimale inzet van twee dobbelstenen is ondanks beperkte mogelijkheden nog niet zo simpel. Ik deed wat ik wel vaker doe als ik ineens middenin de natuur terecht kom: rustig aan en lekker liggen in het zonnetje. Niet teveel nadenken. En op natuurlijke wijze kwamen er twee kuddes tot stand die ik kalmpjes beheerde, waar anderen steeds 3-5 kuddes in aanwas voor zich hadden liggen. Dit was voor een keertje een goede strategie, maar eigenlijk leent het spel zich hier niet voor. Meer actie, korte opbouw en snellere verkoop lijkt meer in de lijn van het spel te liggen. Hard werken op het platte land, is wat er gesimuleerd wordt. Een grappig spelletje voor ietsje meer dan tussendoor.

Na El Gaucho was ik net op tijd om Saar te zien zegenvieren bij Celestia. En te onthouden dat Mark-Willen je zonder blikken of blozen ten onder laat gaan als –ie daar zelf beter van wordt. Amaai. Stille wateren. Gevaarlijk. Een aantal ging geleidelijk op huis aan, en ik schoof aan bij Codenames. Dát was wel de hit van de avond. Ik ga ‘m komend weekend zeker halen als –ie in het Nederlands uitkomt en ik in de gelegenheid ben. In de eerste pot speelde ik met Saar en was Edwin onze spelleider. “kou” was de eerste hint. Saar vond de Alpen wel koud, maar ik heb die associatie niet zo. Ik denk aan lieflijke alpenweiden, zon, boterbloemen en milkachocolade. En niet aan de vreselijke wintersportvakanties waar je met bevroren tenen een héle dag omhoog-omlaag moest gaan. Daar denk ik pas aan bij het schrijven van dit verslag. Kou is dus géén hint voor Alpen. Maar voor wat dan wel? Gelukkig was daar Canada en Saar wist me te overtuigen dat het daar zeker koud moest zijn. De heren in het andere team hadden wat moeite met badman, of was het batman, of bedman? Wespen die een angel hebben, of toch niet? Een rechter die een toga draagt en nog zo meer. De overwinning al voorproevend, namen Saar en ik een risicootje, wat we niet hadden moeten doen. We knalden jammerlijk op de bom waardoor we verloren. En, o, Peter, hoe zat het ook weer met Willem II en Karel Appel? Verslagje doen?

Attachments:

More
2 years 7 months ago #8

ik heb gisteren de weg naar Capelle ook weer gevonden.
Als eerste spel speelde ik met Bart, Sara en Twan het spel T.I.M.E. Stories.
Samen werk je voor een bureau in de toekomst dat personeel, zogeheten Time Agents, terug kan sturen in de tijd om bepaalde problemen op te lossen. Mocht de missie niet meteen lukken dan worden de agenten een tweede of derde keer teruggestuurd. Echter je lichaam kan (natuurlijk) niet door de tijd reizen dus onze geest moest in 1921 een gastlichaam zoeken. Als team moesten we een 'foutje' repareren in een Frans gekkenhui. Ik belandde in het lichaam van Ferdinand Meunier, een getraumatiseerd oorlogsveteraan. Bart was een coke-verslaafde man, Sara een vrouwelijke kannibaal en Twan. Het karakter dat je bent heeft veel invloed op alles wat je doet. Mijn karakter was niet zo behendig. Ook niet in conversaties. Maar zodra het op vechten aankwam...dan ging hij helemaal los.
Ik zal niets van het verhaal verklappen maar alleen vertellen dat we de eerste keer in een overdaad van opties teveel tijd verspilden.
De tweede run gingen we heel goed en we hadden echt het fijne gevoel dat het ging lukken....totdat bleek dat we ineens buiten het gekkenhuis waren en de tijd op was. De derde keer wisten we wel beter.
Dit spel is totaal anders dan de vele andere spellen die ik ooit speelde. Je moet goed opletten hoe je dingen aanpakt en wie wat het beste kan doen. Wel realistisch dat het spel zoveel ruimte geeft om letterlijk en figuurlijk de tijd te verliezen - het is duidelijk geen gescript gebeuren dat je even afwerkt.

Daarna heb ik samen met Bart gezorgd voor het eten en tijdens het wachten codenames gespeeld. Ik vind dit echt een leuk spel en velen met mij. Heel leuk om te zien hoe er van alles en nog wat bij elkaar geassocieerd door de teams en heel knap van de personen die de aanwijzingen moeten verzinnen zodat wel de eigen spionnen worden gevonden maar niet de anderen ...en de bom wordt vermeden.
Fijn om te weten dat Phoenix deze binnenkort zelf in de collectie zal hebben!

Na het eten gingen Bart, Helene en Twan een herbergje runnen in Frankrijk...The bloody inn.....waarbij het gaat om verdienen van meeste geld. En het meeste geld valt te verdienen door het simpelweg vermoorden van je gasten. Alhoewel je het geld pas van jezelf mag beschouwen nadat het lijk onder de aanbouw is begraven. Je kunt in dit spel gasten omkopen om zich aan te sluiten bij jou macabere onderneming. Ieder draagt op zijn manier een steentje bij aan het succes. Zo geeft de metselaar korting op het bouwen van je aanbouw, een kerkelijk persoon is handig bij het begraven. Een corrupte agent is praktisch voor ....dat laat zich wel raden :) En als je handen tekort komt voor het werk dan kun je altijd wat boeren inhuren die aan de lokale stamtafel een biertje of wijntje komen drinken. Het spel eindigt als de stapel gasten voor de tweede keer leeg is.

Ik koos ervoor om flink te investeren in goed personeel en was al snel door mijn geld heen dus die burgemeester met 26 Franken kwam als geroepen en ik kon weer een tijdje voort. Nadat de stapel voor de eerste keer leeg was had ik een leuke groep personeel en behoorlijk wat capaciteit onder de versgemetselde aanbouw. Tijd om te oogsten. Van de tweede burgemeester ontbrak snel ieder spoor en de derde lag op het tapijt in de hal toen het spel eindigde.....naast hem een boodschappenjongen en een bisschop. Blijkbaar waren enkele leden in mijn organisatie iets te voortvarende aan de slag gegaan. Helaas kon ik nog maar een lijk verstouwen en moest ik voor de andere de officiele lokale begrafenisondernemer omkopen (a 10 Frank per stuk). Na de telling bleek Bart net 1 Frank meer te hebben verdiend dan Twan. Helene werd netjes derde.
Overigens is dit spel gebaseerd op een waargebeurd verhaald.
Het voelt een beetje als Letnisko waar je met weinig acties in een beperkte tijd zoveel mogelijk geld (punten) moet zien te verdienen.
Ook dit spel vond ik leuk!

Als afsluiter voor mij Istanbul samen met Lisanka, Jeroen en Robbert. Altijd spannend om te zien wie er tweede wordt als Lisanka meedoet ;) Dat werd Robbert. Mij restte plaats drie voor Jeroen. Altijd weer leuk om er het beste van te maken in de jacht naar de robijnen. Volgende keer svp met uitbreiding "Mokka & Smeergeld".

Tot gauw / volgende speldag bij Phoenix!

More
2 years 7 months ago #9

Leuke verslagjes. Bij mij begon het direct te kriebelen voor die spellen.

Verder nog voor de lijdt gespeelde spellen: Among Nobles en natuurlijk Abbluxxen (tot het eten kwam).

More
2 years 7 months ago #10

Gespeelde spellen aangevuld

More
2 years 7 months ago #11

Leuk verslag Gabriel. Een aanvulling: ja, katoen komt zeker veel uit Afrika. Juist de landen van West-Afrika. Ik heb het gezien in Mali, Togo en vooral Burkina-Faso staat er vol mee. Waarschijnlijk buurlanden waar ik niet geweest ben ook. Dus thematisch kun je het spel zo nog wat beter waarderen wellicht?
Zelf dacht ik even na over dat diamantenspoor waarvoor je diamantenhandelaren nodig hebt. Is dat er met de haren bijgesleept om een extra spoor te creëren? Die diamanthandelaren zien er Arabisch uit met tulband. De Arabieren hadden handelsposten in Mombasa en hadden Zanzibar zelfs in bezit. Nog steeds voelt Zanzibar aan als een Arabisch eiland dat echter toevallig bij Afrika ligt. Vanuit daar handelden ze in alles wat uit Afrika kwam. Zelfs die diamantenhandelaar heeft dus volgens mij een thematische achtergrond. Veel plezier met Mombasa. Tot nu toe mijn nummer 1 van deze Essen editie. (Alleen is de speelduur te lang voor mij om 'm veel gespeeld te krijgen.)

More
2 years 7 months ago #12

LOL ja, toen ik het verslag schreef heb ik zelfs nog even op Wikipedia gekeken en zag daar dat later ook katoen in Ethiopië geteeld wordt. Maar dat is pas echt later... Bij koffie had ik natuurlijk Max Havelaar en Indonesië als associatie, maar dat wordt heus veel van oorsprong geteeld in Afrika. En de diamanten? Zuid Afrika toch? Nou ja, als het spel maar leuk is, dan laten we geschiedenis en aardrijkskunde voor school en werk ;)

More
2 years 7 months ago #13

Ik denk dat voor Mombassa is gekozen, omdat Zanzibar al als game titel gebruikt is (Zanzibar was ook logischer geweest.

En over de producten aldaar:
Kenia - thee, koffie, katoen(?)
Botswana - diamanten
Zuid-Afrika - diamanten, goud.

Vergeet de binnenlandse handelsroute niet; deze kan elk product ergens op de markt krijgen.

More
2 years 7 months ago #14

Zo zie je maar weer hoe leerzaam het doen van spelletjes is ;)

More
2 years 7 months ago #15

Between two cities staat er nog niet bij, daar begonnen Willem en ik de avond mee
en met wie weet ik niet meer zo goed want ik ben heel slecht in het onthouden van namen :blush:
Het was wel tof om daar mee te beginnen want die hebben we zelf net binnen gekregen maar nog niet kunnen spelen, met 2 is dat toch anders zeg maar. Wij vinden het een erg leuk spel in ieder geval.

Time to create page: 0.324 seconds
8.png