emo Spelavondverslag dinsdag 29 september 2015 (Phoenix010)

More
2 years 8 months ago #1

Vanavond 18 spelers (m/v), Met de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! B)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 8 months ago #2

Kwart over zeven, verlaat door files op de A16, kwam ik bij het clubhuis aan waar Edwin al de voorbereidingen voor Alchemisten aan het treffen was. Michel kwam even later ook binnen en Carel schoof als vierde aan toen hij zijn eerste spelronde van de avond al weer achter de rug had.
Voor Carel was het spel nieuw, en Michel deed een eerste uitleg die reikte tot aan ronde 2, zodat we konden opstarten. Heel fijn om weer even een vlot overzicht te krijgen, want er zijn best errug veel regeltjes… Hoe kan het ook anders, als Alchemist moet je je met details bezig kunnen houden om finesses in de vingers te krijgen. En oh, wat kregen we díe in de vingers gedurende het spel (not).
Er zijn grofweg drie manieren om het spel te spelen. Je kunt de wetenschappelijke benadering kiezen, waarbij je proeven uitvoert en dubbelcheckt en door het slakkentempo van je degelijk onderzoek wat punten laat liggen; je kunt gokken en hopen dat dat je meer punten oplevert dan dat je verliest, en je kunt voor de geld-omzetten-in-artifacten-aanpak gaan. Die laatste optie wil ik echt eens uitproberen, maar telkens weer kan ik de verleiding niet weerstaan om toch mee te doen in de wetenschappelijke ratrace. De keuze voor je spelbenadering moet je ook wel een beetje laten afhangen van de gunstkaarten die je krijgt en de artifacten die je kunt kopen tijdens het spel. Dit keer trok ik aan het begin twee gunstkaarten die me beter zouden doen verkopen, waarmee ik geld zou kunnen omzetten in artifacten, maar helaas waren mijn eerste twee proeven niet succesvol genoeg om de potentiële schatten ook daadwerkelijk in zilver te kunnen omzetten: mijn drankjes waren neutraal. M.a.w. prut. Niets magisch of toverkools aan. Saai.
Dan maar de weg van de exacte wetenschap bewandelen. Echter was daar Michel die het niet zo nauw nam met de wetenschap. Affreus. Zo slecht voor ’t imago van het wetenschappelijk onderzoek. En hij startte al gauw met het publiceren van wat later grote en, okay iets minder grote, onzin bleek, waarmee hij ons noeste werkers (tover?-) zand in de ogen strooide. Heel vervelend voor mensen die hechten aan zuivere wetenschap en ervan uitgaan dat ieder ander met wetenschappelijke adspiraties dat ook doet. Bah! ;) Na een aantal rondes meende ik dan ook echt te weten welk drankje er voortkwam uit x en y maar was de formule al geclaimd. Ik, treurige onderzoeker, was te arm om de wedstrijd van het in twijfel trekken van de ander aan te gaan, dus ik kon niet op tijd mijn ontdekking publiceren. Edwin kon de verleiding niet weerstaan, en ging mee in het wagen van hier en daar een gokje. Of dacht dat hij een formule goed had uitgedokterd, maar kwam er te laat achter dat zijn redeneringen haperingen vertoonden. ’t Leven valt waarachtig niet mee in onderzoeksland.
Uiteindelijk won Carel, aanvankelijk een achterstand oplopend, maar trouw blijvend aan het willen publiceren van De Enige Waarheid, het spel ruimschoots. Toch nog een beetje gerechtigheid!
Met dank aan Michel voor het uitleggen van een duizelingwekkende hoeveelheid regels en regeltjes, echt knap gedaan.

Na zoveel nadenken wilden we nog wel iets vlots spelen, en Edwin bracht Tiny Epic Galaxies op tafel. Een mooi uitgevoerd spelletje dat qua doosomvang en aangegeven spelduur doet denken dat je fillertje gaat spelen, maar uiteindelijk hebben we er nog een uur over gedaan.
Een leuk en grappig spel, waarbij de stand aardig gelijk op kan gaan als je allemaal de spelregels goed kent en weet hoe alles werkt. Daar hou ik van, een race gecombineerd met wat nadenkwerk en redelijk gelijke kansen. Ieder heeft een eigen opdracht en z’n eigen spelbordje waarop je basis met schattige 3D raketjes staat en wat mogelijkheden om jezelf van meer energie, meer dobbelstenen, meer raketjes en meer punten te voorzien. In het midden van de tafel liggen planeetkaarten waar je naar toe kunt vliegen om er de actie van te doen en de mogelijkheden op je eigen spelbordje te benutten, of die je kunt veroveren voor overwinningspunten. De dobbelstenen zijn prachtig uitgevoerd, en geven je zes verschillende acties die je kunt doen. De handigheid is dat je, wanneer je zelf niet aan de beurt bent, tegen betaling de dobbelsteenworpen van de actieve speler kunt kopiëren voor eigen gebruik, zodat je ook in de beurt van een ander vooruitgang kan boeken. Edwin beet de spits af en behaalde al gauw een voorsprong. Michel liet dit niet op zich zitten en met elkaar gingen ze de strijd aan om een planeet met kostbare dobbelsteenworpen die mogelijk beter benut hadden kunnen worden. Maar hé, ’t is een dobbelspelletje en no risk no fun, dus hoppa, wees niet chicken maar geef tikken… Dit onderonsje op een verre planeet gaf Carel en mij een kort moment van reflectie waarin we onze speltechnieken konden overpeinzen en ons voordeel mee konden doen. Uiteindelijk won Edwin dit spel daarom maar nipt. Een spelletje dat van mij vaker op tafel mag komen!

More
2 years 8 months ago #3

Gabriël, dank je voor je mooie, levendige verslag. Met een grote glimlach op mijn lippen gelezen. Ik heb het spel graag uitgelegd. Het kennen van alle regeltjes is echter geen garantie om het spel ook tot een goed einde te kunnen brengen. Het blijkt dat geduld en op het juiste moment met de nodige omzichtigheid je vak als alchemist uit te blijven voeren de enige weg naar succes is. Carel, nogmaals gefeliciteerd en bedankt voor de wijze les ;)

More
2 years 8 months ago #4

Dank, Michel.

Alhoewel ik als leerling soms niet goed wist waar ik mee bezig was. Maar als enige ontkrachtte ik een publicatie en deze aanpassing bleek de juiste te zijn, op basis van 1 bekende gegeven (er waren geen andere mogelijkheden beschikbaar, dus het kon niet anders; Holmes zou zeggen: "Elementary, my dear Watson").

Je kon wel merken dat er een paar dolende waren, aangezien ze een alternatieve koers op het scorespoor gingen volgen :lol: en de persoon die zo fier voorop liep als laatste eindigde. :P Gabrielle, die enigszins achter bleef kon hierdoor toch nog mooi naar voren schuiven. Maar ik moet bekennen"mijn overwinning was wel onverwacht. :woohoo:

Time to create page: 0.166 seconds
5.png