emo Spelavondverslag dinsdag 22 september 2015 (Phoenix010)

More
2 years 3 months ago #1

Vanavond 20 spelers (m/v), Met de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! B)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #2

Eveline had Betrayal at House on the Hill meegenomen. Met ook Michel, Jeroen, Anton en Bart startten we onze speurtocht in het oude verlaten huis op de heuvel. Deuren kraakten, enge geluiden waren alom tegenwoordig en zo hier en daar struikelden we over doodskisten en skeletten die ons in het halfduister mentaal niet ongemoeid lieten. Enkelen van ons boetten aan geestelijke gezondheid fors in. Wat wil je ook, als je wordt aangevallen in en door plots opkomende wolken mist, door aanwezigheden die langs je gezicht scheren en bloedsporen achterlaten, door monsterachtige wezens die het op jou gemunt hebben…
Totdat Bart, ja Bart, de verrader onder ons bleek te zijn. Ineens deerden ons de hogere machten niet meer. Waren buitenaardse ontmoetingen slechts milde hindernissen die wij behendig uit de weg gingen om ons hachje te redden. Want die akelige Bart had ieder van ons een bommenvestje aangetrokken en wilde ons, op laffe afstand, vermoorden. Vermoorden? Ja vermoorden. Bart, dus, heeft een ernstige duistere kant. Hmm, was dat ook al niet zo bij een ander spel dat ik onlangs met hem speelde? In een ambassade?
Maar gelukkig was daar Michel! Levenswijs, een gokker met een hoog-sammy-kijk-omhoog-sammy-attitude. No risk, no fun, zou mijn vertaling zijn. Hij moedigde ons aan, gaf zelf het goede voorbeeld, voortdurend ons motiverend niet bij de pakken neer te zitten maar te vechten voor wat we waard zijn. Gooo Michel! Door zijn moed, vanavond gelukkig geen overmoed, wist hij ons tot de overwinning te leiden en de verrader onder ons het onderspit te doen delven. Bart werd vermoord en kon onze bommenvestjes niet meer aansteken. Ha! Dank aan Michel.
En bovenal dank aan Eveline die dit mooie spel in haar collectie heeft opgenomen. Dat het regelmatig ter tafel moge komen! Dan zorg ik met m’n Ipadje wel voor stemmige zombie-achtergrondmuziek.

Daarna schoof ik bij Bart en Twan om In de voetsporen van Marco Polo te treden. Gaandeweg de uitleg kreeg ik mijn reserves. Hoe kon dit een leuk spel zijn als je maar vijf rondes hebt om bijeen te sprokkelen wat je wilt vergaren? Geen living life to the full maar steeds geconfronteerd met keuzes en alles wat theoretisch mogelijk is en als een wortel voor de neus wordt gehouden, maar wat praktisch onmogelijk blijkt? Niet mijn spel, met dit soort keuzes hou ik me overdag al teveel bezig. Dacht ik.
Daar kwam ik dus van terug. Er zijn namelijk prachtige, positieve, helpende makkers (rollen) aan het spel toegevoegd om de keuzestress om te zetten in maximalisatie van je mogelijkheden. En een richting aan je speltactiek te geven. Heerlijk!
Na de uitleg van, naast de mogelijkheden op het bord: contracten kopen, geld en goederen beuren op diverse wijzen en reizen met een keur aan mogelijkheden en opbrengsten, ook nog de rollen duizelden me de mogelijkheden een beetje en koos ik voor een zekere 10 punten extra en starten aan de andere kant van het bord, ver van mijn concurrenten. Een tikje vermijdende strategie dus. Maar prima om een eerste indruk van het spel mee op te doen. Het is een abstract spel en je hebt diverse routes naar de overwinning. Welke optimaal is, hangt denk ik samen met de rol die je hebt en de contracten die worden aangeboden. Dit spel wil ik graag weer meespelen om de uitdaging aan te gaan mezelf te verbeteren –want dat is het uitnodigende van de vijf vlotte rondes; net als de teletubbies wil je nog-een-keer! En nog-een-keer!

More
2 years 3 months ago #3

en hoeveel van de geheime opdracht steden wist je te bereiken?

Mbt de optimale strategie, je hebt gelijk dat de karakters daar een rol in spelen, maar de opbouw van het speelbord (welke actie steden, welke inkomen dorpen en waar ze liggen) is ook een belangrijke factor, welke mede bepaald hoe goed de karacters zijn.

om drie voorbeelden te geven:
1. veel steden met extra loop mogelijkheden
2. veelsteden met productie mogelijkheden
3. veel steden met "contracten" mogelijkheden (steden waar je voor goederen punten krijgt)

in geval 1, zal een caracter dat voordelen geeft bij lopen sterker zijn, en dal de "loop" strategie sterker zijn.
in geval 2 zal er meer in de steden geproduceerd worden en dus de rol die extra inkomsten geeft bij productie zwakker zijn (en het karacter die een extra contract geeft sterker)
in geval 3 zal die rol juist weer sterker zijn. (en het karacter die een extra contract geeft zwakker)

Maar het is een leuk spel. ik wil het ook nog wel eens spelen.

More
2 years 3 months ago #4

Evert Jan, bedankt voor de tips.

More
2 years 3 months ago #5

Ik zal Marco Polo de komende tijd gewoon iedere keer meenemen (tot Essen misschien), ben er nog lang niet op uitgekeken. :)

More
2 years 3 months ago #6

Dank voor het leuke verslag Gabriel. Ik heb het met een glimlach op mijn gezicht gelezen en kan me er alleen maar bij aansluiten. Dank voor de leuke avond en hopelijk tot snel.

Time to create page: 0.174 seconds
5.png