emo Spelavondverslag 4 aug. 2015 - Phoenix010 - Capelle a/d IJssel

More
2 years 5 months ago #1

De afgelopen avond kwamen er maar liefst 21 spelers (m/v) naar het Klavier in Capelle.
Zelf heb ik vanavond niet bijgehouden wat er op de diverse tafels allemaal langs is gekomen.
Laat het hier svp even weten zodat ik het netjes op ons BGG account kan loggen.

Ik werd bijna volledig in beslag genomen met het spelen van Bison en Panamax.
Ook kregen we visite van Paul, journalist van de "IJssel & Lekstreek" voor een artikel over Spelgroep Phoenix.
Paul was vorige week in het Klavier om met Kees de Jong te praten ivm met de aanstaande Paintpickick in Capelle.
Hij vond ons wel een gezellig groepje en het leek hem leuk om daarover een stukje te schrijven.
Capellenaren kunnen vanaf nu extra de IJssel & Lekstreek in de gaten houden.

Volgende week weer een Panamax! :woohoo:

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 5 months ago #2

Gezellig avondje zo aan het begin van mijn vakantie! Vanavond zoals gepland wat lichtere spelen. Ik begon met 2 rondjes The City met mijn "zoontje", Martin en enthousiaste nieuwkomer, Annelies. Na een korte refresher van mijn kant aan de slag met deze korte filler. Bij dit spel blijkt dat een speler die dit spel kent een duidelijk voordeel heeft en Pepijn en ik hebben zo beiden een rondje kunnen winnen.

Vervolgens aan de slag met The Island waarbij je moet proberen zoveel mogelijk van je 10 meeples veilig naar het vaste land te krijgen vanaf het eiland midden op het spelbord. Martin hielp ons op weg in dit leuke, superinteractieve familiespel waarin je elkaar lekker dwars kunt liggen door bootjes te vernietiging met walvissen, zwemmers op te vreten met haaien en bootjes te verzwelgen met alles erop en eraan met zeemonsters. Iedere beurt mag je 3 acties uitvoeren, waarbij je meeples kunt verplaatsen of aan boord brengen van een van de bootjes. Hierna moet je een eilandtegel verwijderen. Deze hebben allemaal een onzichtbare actie op de onderkant die of direct moet worden uitgespeeld of een later voordeel voor de speler oplevert. De eilandtegels hebben 3 verschillende hoogtes die van laag naar hoog verdwijnen met steeds vervelendere gevolgen. Langzaam verdwijnt zo het eiland in zee en je meeples eindigen zwemmend op de golven als ze nog niet veilig aan land zijn gebracht of in een boot zitten. Uiteraard kost zwemmen meer energie en dus duurt het langer voordat deze meeples in veiligheid zijn. Alle tijd voor de andere spelers jouw meeples te verzwelgen met de rondzwemmende haaien. Martin wist uiteindelijk de overwinning binnen te halen door 5 mannetjes te redden van alle rampspoed. Annelies, goeie aankoop en deze mag wat mij betreft weer snel op tafel!

Nadat Saskia was aangeschoven de dobbelklassieker King of Tokyo op tafel. Het werd al snel duidelijk dat het spel niet zou eindigen door een winnaar met 20 overwinningspunten; vanaf het begin werd er lustig op losgeslagen vanuit Tokyo! Al snel hebben Martin, Annelies en ik de strijd moeten opgeven en ontstond er een duel tussen Saskia en Pepijn die hij uiteindelijk in zijn voordeel kon beslechten.

Saskia ging ergens anders spelen en Mark-Willem schoof aan met zijn Ca$h and guns. Na een korte uitleg heerlijk aan de slag met dit partyspel waarin je elkaar probeert overhoop te knallen voordat je medespelers er met de buit van door kunnen gaan. Na de nodige psychologische oorlogvoering en juiste tactiek wist Pepijn er uiteindelijk met de winst vandoor te gaan. Een iets te gretige Mark-Willem hadden we halverwege collectief geëlimineerd! Erg gezellig spel! ;)

Zonder Martin sloten we de avond af met een spelletje Havana. Dit spel had ik 3 jaar geleden 1 keer gespeeld op de camping en had dus een stevige opfrisser nodig. Annelies legde kort de spelregels uit en al snel konden we aan de slag. Dit spel is een combinatie van slim resource management en inzetten van je verschillende rollen. De 2 gekozen rollen per beurt bepalen namelijk de volgorde waarin wordt gespeeld door middel van de cijfers die erop staan afgedrukt. De laagste cijfercombinatie wordt de startspeler van een ronde, echter hogere cijfers leiden in de regel tot krachtigere acties! Met de verzamelde resources kan één keer per beurt een kaart met overwinningspunten worden gekocht. Uiteindelijk lukte het mij met een beetje geluk het 15e punt binnen te halen en de overwinning te claimen.

Om elf uur verlieten we voldaan Het Klavier.

Last Edit: 2 years 5 months ago by Michel.

More
2 years 5 months ago #3

Voor de statistieken. Ik heb Bison, king of Tokyo en Steam Donkey gespeeld. Verder weet ik dat er op een. Andere tafel Dominion Intrige en Istanbul is gespeeld. Helaas houdt daar mijn kennis op :unsure:

More
2 years 5 months ago #4

De spellen die ik gespeeld heb:

Spyfall
Dominion Intrigue
Sushi Go

Weet niet wie Istanbul gespeeld heeft, misschien na mijn vertrek.

Daarnaast nog op tafel gezien:

Vainutu
een Pools spel over een resort in de 1920s, titel onbekend

More
2 years 5 months ago #5

voor de statistieken had ook nog TAC gespeeld.
verder heerlijke speel avond weer
Begonnen met spyfall waar ik helaas geen een keer zelf de spion was maar was ook erg leuk de spionnen te ontmaskeren. Toen potje TAC wat ik samen met Twan gewonnen had.
Toen aangeschoven bij cash and guns waar ik iets te veel risico nam in de eerste ronden en daardoor ronde 3 of zo onder het maai veld lag maar ook om te kijken is dit spel erg leuk.
Havana was daarna leuke afsluiting van de avond waarbij de scores erg dicht elkaar lagen maar michel er met de winst vandoor ging.

Last Edit: 2 years 5 months ago by mark-willem.

More
2 years 5 months ago #6

Oh ja, ik heb ook nog Letnisko gespeeld. Volgens mij is dat het Poolse spel waar Carel het over had.

More
2 years 5 months ago #7

Sushi Go is twee keer gespeeld.

Spyfall was even inkomen, maar wat een leuk spel zeg! Zeker de misverstanden die nog wel eens willen ontstaan tijdens zo'n spel waren weer lachen. Ben wel benieuwd naar de herspeelbaarheid.

Time to create page: 0.167 seconds
4.png