emo spelavond verslag 10 juni (Leiden 071)

More
2 years 7 months ago #1

Gisteren weer eens een keer Caylus gespeeld. De laatste keer dat ik het speelde was ruim 5 jaar geleden (2009). Ik speelde het met Maarten en Wilbert, die beide Caylus voor het eerst speelden (Floris trok zich terug na een initiële onplezierige ontmoeting met de provost).

Caylus was in 2005 het eerste "worker placement" spel. Wat destijds uniek was aan Caylus was niet zozeer dat je "arbeiders" in gebouwen aan het werk zet, maar dat je die "arbeiders" naar één centraal bord stuurt, waarbij elk gebouw (meestal) maar door één arbeider gebruikt kan worden, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Inmiddels zijn er honderden van dit soort spellen, maar eentje is de eerste geweest en dat was Caylus (althans: de eer wordt gegeven aan Caylus, ongetwijfeld is er wel ergens een ouder spel te vinden met een spelmechanisme dat je ook "worker placement" zou kunnen noemen.

De spelers sturen hun arbeiders naar gebouwen die allemaal langs één kronkelweg gesitueerd zijn. De weg begint bij het kasteel dat in aanbouw is, en begint dat langs wat vaste start gebouwen, over de brug, en verder langs steeds meer gebouwen. In de loop van het spel komen er steeds betere gebouwen bij, die aan het einde van de weg worden neergezet. De mooiste gebouwen zitten meestal aan het einde van de weg. Je stuurt om beurten een werker naar een gebouw, totdat iedereen heeft gepast. Daarna worden de gebouwen één voor een geactiveerd, beginnend bij het kasteel (in aanbouw). Echter, er zit één vervelend addertje onder het gras, en dat is dat er een naar mannetje rondloopt in het spel, de Provoost (een soort opzichter). Deze bevindt zich rond het einde van de weg, maar kan zich een paar plaatsen naar voren of naar achter bewegen. Alleen de gebouwen tot en met de positie waar de Provoost zich bevindt, worden geactiveerd. Als jij de werker naar een mooi gebouw aan het einde van de weg had gestuurd, maar de Provoost wordt door andere spelers zo gemanipuleerd dat hij vóór jouw gebouw eindigt, dan komt jouw werker aan het einde van de beurt onverrichter zake terug naar huis. Erger nog: als jij meerdere werkers naar mooie gebouwen aan het einde van de weg had gestuurd, loop je het riscio dat je hele beurt, of vrijwel je hele beurt verloren gaat.

Caylus is een ongelooflijk leuk spel, maar: als je je een keer vergist in het voorzien wat er met de Provoost gaat gebeuren, dan kan dat heel vervelend zijn. En eigenlijk is er in Caylus geen mogelijkheid meer om dan terug te komen in de race (behalve hopen dat de tegenstanders zich ook een keer vreselijk vergissen).

Wilbert had ook zo'n beurt waar het mis ging, en eindigde op 39 punten, Maarten op 77, en ik wist nipt te winnen met 81. Ik blijf het een erg fraai spel vinden. Volgende keer als ik het moet uitleggen toch nog eens extra benadrukken hoe gevaarlijk het kan zijn om je werkers te veel aan het einde van de weg te plaatsen.

(aangezien Caylus toch behoorlijk lang duurde was dat het enig spel dat ik heb gespeeld deze avond)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 7 months ago #2

Toen we binnenkwamen konden we meteen bij Istanbul aanschuiven. Deze heb ik dus mat Marius, Tamara, Edwin en Klaas gespeeld. Voor het eerst lukte het me om Marius behoorlijk dwars te zitten en anderen zaten hem ook in de weg (eigenlijk zat met 5 spelers iedereen elkaar in de weg). Marius heeft al een paar keer gewonnen terwijl de rest net 3 robijnen had, heeft hij er al 5. Dat was nu niet het geval. Ik werd eerste met 5 robijnen. Tamara kom ook nog net in haar laatste beurt een 5e scoren maar had minder geld over (tie-breaker) Edwin had 4 robijnen dankzij de goede adviezen die hij als beginnende speler ontving en Klaas en Marius hadden nog maar 3 robijnen, waarbij Marius als laatste is geëindigd.

We hadden het nog even over de Spellenprijs, maar hebben geen info uit Tamara kunnen krijgen. Klaas zal wel blij verrast zijn vandaag te hebben gelezen dat zijn favoriet Concordia heeft gewonnen en niet Istanbul.

Daarna hebben ik nog met Marius, Floris en Edwin het spel 7 Street gespeeld dat ons is aangeboden door 10 Productions.
De eerste ronde hadden we niet goed gespeeld en bleken we met de telling allemaal ver in de min te zijn geëindigd. De tweede ronde wisten we waar we op moesten letten en ging het een stuk beter.

Daarna heb ik het nog een keer uitgelegd aan Gitte, Peter en Floris, maar zelf niet meegedaan want we gingen naar huis.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.131 seconds
7.png