emo Spelavondverslag Phoenix071 11 december 2013

More
4 years 1 month ago #1

Op deze parachtige datum, 11/12/13, begonnen Thea, Evertjan, Saskia en ik met Burgen von Burgund. Het meest opmerkelijke van dit spel was dat Evertjan nauwelijks goederen heeft verscheept en dus steeds als laatste aan de beurt was, maar desondanks het voor elkaar kregge een grote wei met schapen te vullen. Toen de laatste schapen in de wei werden losgelaten scoorde hij 44 punten (aantal schapen plus grootte van het gebied plus de rondepunten). Daarnaast had hij veel kleine gebiedjes met gebouwen en, nadat hij de bonus voor kerken te pakken had, kwam er in elk gebiedje een kerk te staan. Thea liep op het verschepen juist vooraan en mocht vaak als eerste kiezen. Maar de dobbelstenen zaten tegen waardoor er nog veel moois aan haar neus voorbij ging. Door de bonuspunten uit de handel en voor de verschillende diersoorten ging Saskia me op het eind net voorbij. Grrr. De eindstand: Evertjan 283, Saskia 236, Paul 232, Thea 191.

Daarna Guildhall: Job fair met de nieuwe karakters - de uitbreiding die Saskia in Essen had gescoord. Na een uitleg voor Evertjan gingen we aan de slag met de belastinginner, jager, marskraamster, geleerde, metselaar, en de dief. Ik heb nog nooit zoveel dubbele kaarten gekregen en dan mis je toch de handelaar uit de basis Guildhall. Thea was bijzonder vaak slachtoffer van diefstal. In eerste instantie werd Evertjan ontzien, en dat was de grootst mogelijke fout. Door handig gebruik van de belastinginner (en een beetje geluk met de kaarten) en door te eindigen met twee gildes op hand met ruim voldoende 5-punts prestigekaarten op tafel ging hij als eerste over de streep: Evertjan 23, Saskia 17. Paul 13, Thea 11.

Tot slot nog even Crokinole. Tegen Marcel en mij kwamen Thea en Saskia niet verder dan 45 punten. Maar dat was nog geweldig vergeleken met het tweede potje waar Saskia met Michel niet verder kwam dan 5 punten.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
4 years 1 month ago #2

Ik kwam om iets over zeven binnenlopen, en constateerde dat vanalles al zo goed als vol zat, maar dat er nog een plek over was bij Puerto Rico. Maar er waren nog drie gegadigden over. Toen er ook nog een vierde binnen kwam, gingen we in plaats daarvan met z'n vieren Craftsmen spelen. Voor twee spelers was dat nieuw, en de andere twee spelers hadden het eenmaal uitgelegd. Het spel zou zo'n drie uur duren.

Het is een worker placement spel, waarin ieder vijf craftsmen in kan zetten. Zij kunnen geld verzamelen, kaarten kopen, kaarten bouwen, producten halen uit de gebouwde kaarten, of handelen in deze producten. Als een verzameling kaarten een complete productielijn op gang brengt, levert dat nog een mooie bonus op. Bovendien hoef je dan niet te handelen in de goederen, omdat je alles zelf produceert.

In het begin van het spel word je bijna overweldigt door de keuzemogelijkheden, en er werd dus goed nagedacht over wat we gingen doen. Enkele spelers zagen ook enkele acties van hun verspild worden door keuzes die niet op elkaar aansloten. In het begin zag ik echter op tafel al een aantal kaarten liggen die gecombineerd met de kaarten in mijn hand een complete productielijn vormde. Helaas kwam de kleur niet overeen met de kleur van de geldkaarten die ik in mijn hand had. Ik moest de kaart dus in de veiling gooien. Een tegenstander dreef de prijs zodanig op dat ik uiteindelijk 16 of 17 moest betalen voor een kaart die normaal gesproken slechts 10 waard is. Maar in de tweede ronde had ik wel al een productielijn compleet!

In het eerste jaar waren slechts twee spelers aan het leveren aan schepen. Dat leverde mij en die tegenstander een behoorlijke voorsprong op die de rest niet meer kon inhalen. In het tweede jaar konden ze wel mee met de leveringen. In het derde jaar werd duidelijk hoe belangrijk het was om te produceren, en ging iedereen daar vol voor. Maar in het derde jaar begon de tijd ook op een andere manier te dringen: Drie uur was kennelijk een korte inschatting, en degene die het gebouw wilde sluiten moest ons bijna uit de zaal schoppen. Gelukkig hadden we het spel nu door en konden we snel het spel afmaken. Ik won met 200 punten, tegen 163 voor mijn naaste concurrent. De andere twee spelers bleven steken tot elk 119 punten geloof ik.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.132 seconds
20.png