emo Spelverslag Speldag Phoenix Leiden 23 mei 2015

More
2 years 10 months ago #1

Even een topic geopend voor alle leuke verslagen!

Hoe hebben jullie de dag gevonden?
Wat vond je van de lokatie?
Welke spellen heb je gespeeld?

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 10 months ago #2

Ik heb mij prima vermaakt vandaag. De lokatie is ietsje lastiger te vinden maar met een goede navigatie vind je het wel. Saskia had goed haar best gedaan om het goed vindbaar te maken :) . Opkomst vond ik ook behoorlijk voor een eerste speldag op een andere lokatie. Ik heb zeker 50 mensen gezien.
Ik begon mijn speldag met sid meiers civilization: the board game. Dat duurde langer dan ik had gedacht. Op gegeven moment zagen we evert-jans overwinning aankomen, maar we waren te laat om daar nog iets aan te doen. Vervolgens speelden we met z'n drieeen het dorp met beide uitbreidingen. Ook deze keer trok evert-jan aan het langste eind. Het zal wel verjaardagsgeluk zijn ;) . Als afsluiter een potje Guildhall. Dit keer was evert-jan kansloos en ging er nipt met de overwinning vandoor. Arjo en Dennis hadden ook nog maar een puntje nodig voor de winst, dus dat was een spannend eindsprint.
Geslaagde dag dus. Later dit weekend volgen de foto's B)

More
2 years 10 months ago #3

Geslaagde dag.

Ik heb Het Dorp, Castles of mad king ludwig en Nations gespeeld. Het Dorp kende ik nog niet en was best leuk, al is er wel een overdaad aan worker placement de laatste jaren. Castles of mad king ludwig geeft een mooi puzzelgevoel. Nations wou ik al een tijd graag doen en nu gelukt en het beviel prima, niet zo goed als Through the ages maar je speelt het sneller en toch een goede '3X' of civgame zonder kaart. Zou ik zeker nog eens willen doen.
Alleen jammer dat Mage Knight niet lukte, toch te weinig tijd op zo'n dag, zou het graag nog eens lenen om in Leiden te proberen.

More
2 years 10 months ago #4

Gisteren een korte(re) speldag voor mij, want ik was er alleen 's middags. Ik had mij mentaal voorbereid om van 12-18 uur een langer scenario van Mage Knight te spelen, samen met Robbert en Carel. De tactische voorbereiding bestond uit mijn besluit om niet dapper maar overmoedig het land in te trekken om kwaadaardige ridders en andere vreselijkheden te verslaan zoals de vorige keer, nee deze maal zou ik bedachtzaam en beheerst eerst aan mijn eigen skills werken en eigen legers trainen. Stiekem fantaseerde ik ook over het bemachtigen en uitspelen van prachtige spreuken om mijn tegenstanders volledig van hun sokken te doen gaan. Dat vind ik namelijk bijna altijd geweldig om te doen. Helaas zijn er weinig bordspellen binnen de twee uur die dit mechanisme goed onder de knie hebben, maar dat terzijde. (Ik zou graag eens Cosmic Encounter spelen, dat schijnt ook leuke magische krachten te hebben, heb ik mij onlangs laten uitleggen door een verkoper die het plastic niet van de doos wilde halen om te illustreren dat dat ook werkelijk zo is, maar wel dacht dat ik de 70 euro die hij ervoor vroeg, zou neertellen. Toen heb ik elders maar Mysterium aangeschaft -dit alles ook terzijde).

Terug naar het mooie Mage Knight en de twee Helden die dit spel voor mij wilden uitzoeken. Kennelijk hadden we allemaal dezelfde ingeving, uhm tactiek bedacht, want rustig doorkruisten wij de velden, bossen, moerassen en versloegen hier en daar wat geteisem. Ieder voor zich, dat dan weer wel. Want een van de Helden houdt niet zo van co-operatief. Mijn eerste probleem ontstond toen ik in de gaten kreeg dat ik was afgedwaald naar minder bewoond gebied. Ik kwam maar geen dorpen tegen met stoere mannen die voor mij hun leven wilden wagen. Dit gaf het eerste deukje in mijn zelfvertrouwen. Een tweede probleem was dat zich in onbewoonde gebieden minder vechtlustige heerschappen ophouden met wie ik mij kon meten om zo mijzelf verder te trainen en sterker te worden. Het enige heerschap met wie ik het gevecht was aangegaan, had ik verslagen, maar ik had wel enige verwondingen die moesten genezen. Gelukkig ging na een dag en een nacht de zon weer schijnen, en voila: in de verte kon ik een dorp ontwaren, waar ik heen reisde en waar de mannen bij bosjes voor mij vielen en in mijn leger dienst namen. Ik moest wel weer op reis naar oorden waar het goed vechten was, en dat nam wat tijd in beslag. Tja. Dan is het zo lastig om rustig en bedaard te blijven. Ondertussen versloegen de andere helden driest de ene na de andere verschrikking en werden sterker. Ik was een verre toeschouwer van dit al. De dag ging voorbij, en in het ochtendgloren van een nieuwe dag kwam ik bij een toren aan. Ha!! Als ik die toren zou innemen, zou ik aan toverspreuken kunnen komen. Dat vind ik een prachtig subdoel om na te streven, dus ik pepte het moraal van mijn manschappen onmiddellijk op om de belegering in gang te kunnen zetten. En ja, na een aantal uren vechten, kreeg ik dan toch mijn eerste spreuk in handen.
Naarmate het spel vorderde, werden de verschrikkelijkheden wat ingewikkeld voor mij. Dat is overigens heel normaal: als dingen te verschrikkelijk zijn, verlies ik het overzicht. Ik moest met vuur en ijs gaan aanvallen (geloof ik), maar dat had ik niet op voorraad. Ik ben nog niet gewoon om zonder moderne techniek met deze dingen rond te reizen. Daarna was er een dubbele ridder te verslaan, maar helaas werd ik met mijn manschappen op een haar na vermorzeld. Verwond en bebloed verlieten wij het strijdtoneel, om elders genezing te vinden. En uit de verte te aanschouwen hoe Robbert glansrijk overwon en Carel, als enige van ons, probeerde een stad in te nemen.
Het was een leuke pot, die zeker voor herhaling vatbaar is! Robbert en Carel, bedankt!
Daarna legde Robbert Golden Ages aan ons uit en hebben we dat vlot gespeeld. Ik moest gewoon weer wennen aan het tempo in het spel ;)

Prima locatie, alleen niet okay dat Vrijwillige Rob in de keuken opgehokt moet zitten.

Last Edit: 2 years 10 months ago by GabiGames.

More
2 years 10 months ago #5

Was weer gezellige dag. Lekker gespeeld. Dank weer en tot een volgende keer!
Locatie was wel (behoorlijk) lastiger te vinden dan de vorige! Flink stuk van Leiden-Noord op de fiets gezien....

Voor de bijhouders:
Civilization (2010 versie, dus modulair bord) met uitbreidingen en beschaving kiezen. Egyptenaren, Azteken, Fransen en Janpanners. Jarige Job met Azteken won op het goud! Ongeveer 5 kwartier pp (na de uitleg).
Het Dorp met de Herberg en Haven uitbreiding met drie. Speelduur was prima met drie personen. Wel eens met zijn vijven, beide uitbreidingen gespeeld, dat duurde ruim 3 uur! Nog een kadootje!
Guild-Hall met 4 personen als afsluiter.

Last Edit: 2 years 10 months ago by Arjo.

More
2 years 10 months ago #6

Een mooi verslag over Mage Knight - in geuren en kleuren.
Het leest lekker weg en smaakt naar meer.
Ik ben nieuwsgierig geworden en noteer het vast als spelidee voor de volgende speldag, 4 juli in Capelle!

En ook heel fijn om te lezen dat ~50 spelers (m/v) een gezellige dag hebben beleefd in ons nieuwe Leidse onderkomen!

Last Edit: 2 years 10 months ago by Rob010.

More
2 years 10 months ago #7

More
2 years 10 months ago #8

More
2 years 10 months ago #9

More
2 years 10 months ago #10

Leuke foto's! Het was een zeer geslaagde dag op de nieuwe locatie, die ondanks het verscholen karakter toch wel goed te vinden was dankzij de enorme Phoenix banier achter het raam, slim idee! Ook wezen A4'tjes aan de lantarenpalen de juiste weg. Goed geregeld Saskia!

Verder werden de twee uittredende SAR leden Robert en Thea in het zonnetje gezet voor hun bewezen diensten afgelopen tijd.

Zoals wel vaker ontbrak ook onze barman Rob niet om ervoor te zorgen dat de inwendige mens niet verwaarloosd werd, waarvoor dank.

Graag tot 4 juli a.s. in Capelle!

More
2 years 10 months ago #11

Het was zeker een geslaagde speldag! Gelukkig had ik vrijdagavond de ingeving om zowel bordjes op de lantaarnpalen te hangen en de banner achter het raam te zetten. Dat hiep om de lokatie te vinden. Dat is inderdaad vrij lastig.

Mijn dank aan Rob Wieleman, die ons niet alleen met de bar heeft geholpen, maar ook met het opruimen van de chinees en de pizza's heeft besteedt . :cheer:

Behalve het afscheid van de SAR was er ook de uitslag van de twitter wedstrijd. Deze was gewonnen door Birgit van Dalen. Zij heeft het spel Little Devils en de enige, echte Phoenix pen als prijzen gekregen. :)

Ik begon de middag met een potje TAC met Thea, Paul en Linda. Dat was toch echt te lang geleden. Linda speelde het voor de eerste keer en was mijn partner. Maar ze deed het prima voor een eerste keer en we hebben dan ook gewonnen.

Daarna schoof Michal aan als vijfde en dus speelden we Notre Dame. Ook dit spel was nieuw voor Linda en ook voor Michal. Maar ze deden het prima, zelfs met de ratten. Daarna Endeavor op tafel gelegd. Het was wel een tijd geleden dat we dit spel gespeeld hadden, dus de regels waren toch enigszins weggezakt. Door zowel de uitslag van de Twitter wedstrijd/afscheid SAR en bestellen van het eten hadden we een lange pauze in het spel. Mijn excuses aan mijn medespelers. Maar het lukte ons wel om het voor 6 uur uit te spelen.

Na het eten speelden ik Ticket to Ride, de Mega versie met Lisanka, Regina, Michal en Paul. Iedereen zat elkaar weer goed in de weg. En omdat we de mega versie speelden, moesten we in het begin al 3 tickets houden. Dat was voor sommigen een probleem. Ik maakte het spel uit met de langste route en Lisanka was daar niet zo blij mee. Want ze moest nog een paar beurten hebben om haar lange route vol te maken. Ze had wel de 15 punten van de meeste tickets. Achteraf had ik het spel niet moeten uitmaken, want ik moest nog naar Vancouver en dat kostte me 22 punten. Ik was in de veronderstelling dat ik er al was. Daardoor ging Michal er met de winst vandoor.

Daarna nog even een kort spelletje, omdat er meerderen vroeger naar huis wilden. Dat werd Sticheln met 8 personen (Tamara, Paul, Michal, Lisanka, Regina, Olaf, Judith en ikzelf). Ok, het spel is eigenlijk voor 6 personen, maar kan gelukkig goed opgeschaalt worden. Voor een aantal was dit de eerste keer dat ze Sticheln speelden, wat dus resulteerde in meerdere 'leermomentjes'. Olaf had een heel duidelijk 'leermomentje' toen iedereen zijn pijnkleur blauw speelde en hij zelf moest troeven :evil: :whistle: . Auw! :pinch:
Lisanka stond na de eerste ronde en hield het toen voor gezien. Heel slim. Olaf gaf het na de derde ronde maar op om nog richting nul te gaan en ging ook naar huis. De laatste ronde dus met 6 personen. Regina zei achteraf dat ze beter na ronde 2 had kunnen stoppen, want toen stond ze nog voor. Het lukte ons om de meeste spelers wel minpunten aan te smeren, behalve dan Tamara. Zij won uiteindelijk met 22 punten. Tsk, tsk, Tamara, het is niet de bedoeling dat je punten haalt met dit spel ;) . Ikzelf eindigde op de nul.

Hierna nog een potje Sushi Go! gespeeld met Tamara, Regina en Peter. Bij deze pot wist Regina twee keer de stokjes als laatste kaart naar Peter door te geven :whistle: . En als afsluiter nog een potje Tzaar tegen Peter. Waarbij wel weer bleek dat ervaring niet betekent dat je ook wint, want ik maakte meerdere fouten en Peter won glansrijk.

Het was toen rond 11 uur en Peter en ik begonnen alvast met het opruimen. Uiteindelijk iets na twaalfen afgesloten.

Last Edit: 2 years 9 months ago by Rob010.

More
2 years 10 months ago #12

Deze speldag begon ik meteen met Paleizen van Carrara. Helemaal niet moeilijk, maar ik kreeg echt niets voor elkaar. Weer eens te goed uitgelegd aan Dennis, Joost en ?? (Sorry, naam kwijt)...
Meteen werd Pisa al snel gewaardeerd, dus die was al weg. Ook werd Lerici voor mijn neus weggekaapt, dus daar heb ik een hoop geld misgelopen. Uiteindelijk kon ik nog wel gebouwen in Lucca en Massa krijgen voor wat punten, maar alle gebouwen kon ik dus maaar 1x waarderen ipv ergens dubbel gebruik van te kunnen maken en dat kost echt heel veel geld en punten.

Daarna wilden ze iets moeilijkers en gingen we Stoom (aka Steam) spelen. Ook hier allemaal voor het eerst en kon ik uitleggen. Hierbij moest ik wel met het boekje erbij mijn geheugen even opfrissen maar het is gelukt. Het was volgens velen de 'familie' variant, waarbij je niet hoeft te bieden op de beurtvolgorde, maar goed genoeg als je het voor het eerst doet. Na 3 ronden weet je dan wat je fout doet en beter had kunnen doen en zo, erg leuk altijd :-)
Ook hier heb ik verloren, maar het was gelijkspel, slechts op de tie-breaker had ik minder gescoord (ik had mijn geld opgemaakt en Dennis niet).

Ten slotte hebben we Imperial Settlers gespeeld met 3. Deze speelde ik voor het eerst en moet ik zeker nog eens doen. Erg leuk. Veel minder moeilijk als dat me eerst was gezegd. Vanwege veel leeswerk op de kaartjes, maar viel mee hoor. Slechts 3,5 ronde gespeeld en gestopt omdat het eten kwam. Daarbij was de winnaar (Joost) al lang en breed bekend, daar konden we toch niets meer aan doen.

Na het eten ben ik meteen naar huis gegaan. Wel fijn om altijd eerst te eten gezellig met z'n allen. Eenmaal thuis stort ik in en zou ik ook geen fatsoenlijke maaltijd meer klaarmaken...

De foto's willen hier niet plakken maar zal ik even aan iemand anders vragen hier te posten.

More
2 years 10 months ago #13

Hier de foto's:

Zucht...

Ik geef het op...

Last Edit: 2 years 10 months ago by bart.

More
2 years 10 months ago #14

Bart, complimenten voor de leuke foto's.

More
2 years 10 months ago #15

Tilanus wrote:

Bart, complimenten voor de leuke foto's.

Dank je Paul :)

Time to create page: 0.256 seconds
19.png