emo Bürokratopoly: feedback gevraagd.

More
3 years 5 months ago #1

Zoals men heeft kunnen lezen in de threat "Spelwensen 21 april Capelle" heb ik een entry voor dit spel op de BGG geplaatst. Ook heb ik contact met betreffende partijen gezocht voor toestemming om fotos te gebruiken (en gekregen). Tevens heb ik gemeld dat we dit spel zouden gaan spelen.

Het project team dat het spel opnieuw heeft uitgebracht zou graag feed back willen hebben over wat we van dit spel vinden. Ik zal moregen (dinsdag) deze intro editen met een aantal vragen omtrent aspecten van dit spel.

Ik zou het waarderen als men deze willen beantwoorden. Het is niet verplicht, maar ik zou het wel waarderen als je een paar minuten tijd eraan wilt besteden.

Het gaat hierbij om jouw mening. Uiteindelijk zal ik een samenvatting van alle input naar het project team sturen.

TIA.
Carel

Na het voor de eerste keer spelen van dit spel wat vond je leuk/niet leuk tav:

1) spel mechanics ( Card Drafting, Dice Rolling , Point to Point Movement, Simultaneous Action Selection)
Beperkt/ voldoende/goed geintegreerd/luckfest, etc

2) Acties (Wahl, Meuterei , Beförderung oder Versetzung)
te veel/te weinig/beperkt, etc

3) Wahl kaarten (groene en rode)
te veel/te weinig/beperkt, etc
te gemeen/goede voor- en nadelen, etc

4) Interactie tussen spelers
te veel/ voldoende/ te weinig/te confronterend, etc

5) Spelregels
goed/te beperkt/onduidelijk, etc

6) Aantal spelers
9 is teveel/goed/meer spelers/minder spelers, etc

7) Speeltijd
te lang/ te kort/goed, etc

8) Enkele vragen:
a) Wat voor rapportcijfer (waardering) zou jet spel geven?
b) Zou je dit spel vaker gaan spelen? Ja/nee/nooit meer/soms/ af en toe, etc
c) Hoe denk je dat het spel speelt met slechts 4 of 5 spelers?

9) Overige opmerkingen.

Zoals gezegd: het is jouw eigen mening.

Last Edit: 3 years 5 months ago by Carel.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 5 months ago #2

Hoi Carel,

mijn mening:
1) Simultaneous Action selection.
Goed.
2) Acties
Voldoende
3) Wahl-kaarten.
Voldoende al mogen sommige wel wat explicieter zijn
4) Interactie
Voldoende
5) Spelregels
Duidelijk
6) Aantal spelers
Te weinig. Ik vond dat er te veel lege sporen waren.
7) Speeltijd
Goed
8a) Waardering 6 (voldoende).
8b) Vaker - soms maar dat hangt heel sterk af van het gezelschap.
8c) Met 4-5 spelers werkt het niet. Tenzij je de piramide kleiner maakt.

9) Overige opmerkingen: geen.

More
3 years 5 months ago #3

Thematisch is het leuk bedacht, en in een familiale setting zou het kunnen werken m.b.t. het leren van de politieke en maatschappelijke situatie in de voormalige DDR.
Qua spel gaat het nergens over, wie het hoogst gooit, wint een stap, misschien, als de kanskaart geen roet in het eten gooit.

More
3 years 4 months ago #4

Rob010 wrote:

Hoi Carel,

mijn mening:
1) Simultaneous Action selection.
Goed.
2) Acties
Voldoende
3) Wahl-kaarten.
Voldoende al mogen sommige wel wat explicieter zijn
4) Interactie
Voldoende
5) Spelregels
Duidelijk
6) Aantal spelers
Te weinig. Ik vond dat er te veel lege sporen waren.
7) Speeltijd
Goed
8a) Waardering 6 (voldoende).
8b) Vaker - soms maar dat hangt heel sterk af van het gezelschap.
8c) Met 4-5 spelers werkt het niet. Tenzij je de piramide kleiner maakt.

9) Overige opmerkingen: geen.
Ik sluit me bij Rob aan, geinig King of the Hill spel. Heeft weinig om het lijf en is erg gedreven door geluk, hoewel ik natuurlijk briljant gespeeld heb anders zou ik niet de onverschrokken leider zijn geworden. Vond het vooral leuk door het achtergrondverhaal, als je iets wilt weten over de DDR kijk dan eens naar de filmpjes. Ik vind het wel stoer dat het spel in de Stasi archieven is gekomen (zegt niets over de kwaliteit van het spel).

Kortom leuk spel vanuit historisch oogpunt als losstaand spel niet veel om het lijf, een 6 voor de moeite.

More
3 years 4 months ago #5

Op basis van de ontvangen commentaren (zowel hier als op BGG) heb ik de volgende tekst opgemaakt om als feed back naar het project team in Duitsland te sturen. Kunnen jullie je hierin vinden?

The group I play with are experienced game players, and they play all kind of games at different levels of difficulty. This game differs from those game with its winning condition, which I think is a refreshing one.
We played with a full table, thus 9 game players, who all played with the right spirits.
Progress to the highest post in the game went slowly. In round 22 the third player managed to get his pawn in the Politbüro, thus the next round it was time for the final vote.
It took us more than 75 minutes to play, but we did not actually keep track of time. In those 23 rounds we went through the deck of Wahl cards.

I think the number of rounds is good with that number of players, and having all the Wahl cards played in the game shows that the deck is large enough.
The rules are clear and easy. Without reading the rule book you could play the game with the text on the game board (phases per turn) and the 3 Aktion cards, which have a good description of the actions itself.
A good element is the Simultaneous Action selection at the beginning of each round.
There were a good number of actions to choose from. The different actions (Wahl, Meuterei, Beförderung/Versetzung) are good actions in the play.
The interaction between players is good, the game has a high level of that.

But the game has also negative points:
Two actions are only decided by the role of the dice, so playing those actions is based on luck, and too much of that.
With 9 players and thus 45 pawns on the board there are a lot of open spaces and unused career tracks. You start with 45 fields occupied in the lowest level and only some 20 pawns will move up.

Those problems became evident during mid-play. To get to a higher level players grouped their own pawns in one Bereich and so win the Wahl in the next round.
When the Politbüro was fully occupied, the level of Ministers was hardly filled. And you hoped for a tenser, compacter type of game, where players are still challenging those in the Politbüro.

Minor points:
The number of Wahl cards is sufficient, but some of them might have a clearer text.
In the rule book the third level (Ebene) is called “Bereichsleiter”, on the game board it is “Direktoren “.
There is a discrepancy in the last part in the action Meuterei in the rule book and the video.

The text in the rule book says: “und darf den Verlierer (nur eine Figur) auf die unterste Ebene in einen beliebigen Bereich versetzen.”, which translates into: “and may put the losers (just one pawn) to the lowest level in any area”.
In the video it is shown that the pawn is moved to another area (Bereich) in the lower level involved (betroffen unteren Ebene) in the Meuterei.

Now we played it by moving the pawn to the lowest level (Arbeiter) in an isolated field. That could also explain, but not completely, the empty tracks/areas on the board.

We are aware that playing only the game is taking it out of its context. The game has a typically 1970s game design, and the basic concept of the game is good. The possible actions are well chosen. But it also feels that the satirical element in the game were more prevailing than a varied playability.
In the set up of an educational tool, with informative texts and videos on the period, on the GDR (DDR), and other background stories, it is an interesting approach.

If we would grade the game from 1 to 10, then the highest score it will get is a 6 by some of the players. It is fun to play but with the right group in the right gaming spirit. It is a light game with simple rules, nice concept. But the role of the dice makes it too much luck based. That turns modern game players off.

At the moment with so many starting fields in the lowest level (Arbeiter) you should play it with more players than 9. With less players you should ignore the lowest levels, provably 2 levels.

More
3 years 4 months ago #6

Prima samenvatting - mag van mij worden opgestuurd.

More
3 years 4 months ago #7

Rob010 wrote:

Prima samenvatting - mag van mij worden opgestuurd.

Eens, ik weet alleen niet of het ze nu te doen was om het spel beter te maken. Lijkt me dat ze meer benieuwd zijn of we het idee achter het spel hebben meegekregen. Je verwoord dat goed aan het einde. Dat ik kon winnen door het hoogste te gooien geeft precies de zinloosheid en pure willekeur weer in een maatschappij vol achterdocht en onvrijheid. Die onvrijheid is natuurlijk uit het oogpunt van de dissidenten/tegenstanders, Laat nou net de maker van het spel een "tegenstander" zijn geweest. Maar dat terzijde. Opsturen maar!

More
3 years 4 months ago #8

Lijkt me een prima verhaal.

Time to create page: 0.216 seconds
24.png