emo Spelavondverslag dinsdag 13 januari 2015 (Phoenix 010)

More
3 years 11 months ago #1

Vanavond 18 spelers (m/v) met onder andere de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! :woohoo:

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #2

Gisteravond heb ik eerst met Jeroen (U) en Anton een koehandeltje opgezet.
Alhoewel ik zelf 4 kwartetten kon vergaren bleken mijn dieren niets waard te zijn.
Jeroen ging er met de paarden, varkens en ezels vandoor en een score van 6750.

Intussen was Andreas, onze Griekse vriend, binnengekomen. Hij bracht Eric mee en ze schoven bij ons aan.
Andreas bracht 2 prima spellen mee. Allereerst speelden wij Lords of Waterdeep. Een worker-placement spel waarbij je tussentijds opdrachten kan vervullen die punten, geld en of grondstoffen opleveren. Lange tijd kon ik Andreas bijhouden op het puntenspoor. Niemand had echter door waarom Eric zo fanatiek aan het bouwen was geslagen. Bij de eindafrekening bleek hij als geheime missie beloond te worden voor elk gebouw. Hij haalde mij net in en won zodoende zijn eerste spel bij Phoenix. Gefeliciteerd!

Aansluitend speelden we Ys. Een bluf- en biedspel van Ystari en inmiddels 10 jaar oud.
In elk van de 4 rondes bied je eerst op beurtvolgorde en vervolgens zet je om de beurt twee 'brokers' in. Eentje met de waarde naar beneden en eentje zichtbaar. Zo ontspint zich een interessante fase van het spel. Nadat ieder acht 'brokers' heeft ingezet wordt alles omgedraaid en kan er worden geteld. De speler met de meerderheid in een wijk mag 2 blokjes kiezen (oh sorry - volgens het thema zijn dat edelstenen). De nummer twee en drie mogen er elk eentje kiezen. De speler met de meerderheid in de haven krijgt een zwart blokje, die op een aparte manier worden gescoord. Op de markt is de meerderheid 3 geld waard (geld = overwinningspunten). In het kasteel krijg je de karakterkaart van de wijk.
Tot slot is er nog de juwelenmarkt waar de waarde van de edelstenen wordt bepaald. Iedere speler probeert een zo waardevol mogelijke portfoliio op te bouwen.
Ik ging voor de directe punten via de markten en nam een flinke voorsprong op het scorespoor. De anderen kwamen sterk terug omdat zij wel flink zwarte blokjes hadden vergaard. Daarna werden de kleuren afgerekend. Met 89 punten bleef ik Andreas (83) voor. Jeroen (72) en Eric (63) volgden op gepaste afstand.
Ik vind dit soort spellen leuk - ongeacht het resultaat!

Ik kijk al uit naar de volgende week en stiekem ook al naar de speldag op 7 februari 2015.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.163 seconds
1.png