emo Spelavondverslag 9 december phoenix010

More
3 years 1 month ago #1

Vanavond 17 spelers (m/v) met onder andere de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Laat nog even weten of en welke spellen ik gemist heb.

Voor mij was het maar een spel vanavond. Ik ging voor de kwaliteit en niet de kwantiteit

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 1 month ago #2

De lijn van Bart volgend zat ik vanavond in de afdeling 'kwantiteit'.
Maar ik tegelijk vertellen dat er toch behoorlijk wat kwaliteit in de kwantiteit zat.

Als eerste spel speelde ik met Eveline, Jory (hopelijk schrijf ik je naam wel goed) en Maurits Stier zoekt Bier.
Rond 1930 uur kwam Yvo binnen en hij schoof gezellig bij ons aan. Zijn eerste Phoenix010 spel werd Abluxxen. Het was voor mij weer een typisch potje luxxen. Goeie rondes werden afgewisseld met de inmiddels vertrouwde ronde met een negatieve score. Ik krijg het maar niet opgelost. Gelukkig voor mij ging Yvo in de laatste ronde kopje onder en haalde ik hem weer in.

Het volgende spel werd Cherry Picking. Tot mijn verrassing bleek ik uiteindelijk de winnaar.
Maar veel belangrijker nog was het feit dat ook Jory en Yvo het spel snapten en gretig de cadeautjes van Eveline aannamen :)

Spel numero vier werd Ave Caesar. Het zal wel aan mijn onthoofde ruiter hebben gelegen dat ik er niets van bakte :)
Nadat we klaar met de eerste race kregen de paarden korte tijd rust. In die werd Diana ingewijd in de geheimen van racen in een Arena onder toeziend oog van Caesar. Tijdens deze race met 6 dappere wagenmenners concludeerden we dat Caesar best een sociaal persoon moet zijn geweest als hij elke wagenmenner persoonlijk groet tijdens het racen :) Maurits mocht tot tweemaal toe te lauwerenkrans omhangen.
@ Bart: deze dus tweemaal tellen.

Na de avonturen in de Arena werd het tijd voor wat stevigs...Bluff.
Bij dit spel gaat het erom dat anderen je geloven of zeggen dat je bluft en dan pas gaan de bekers omhoog om te tellen wat de dobbelstenen daadwerkelijk zeggen en wie er uiteindelijk gelijk had. Dit spel is al jarenlang gegarandeerde pret voor iedereen.

Laatste spel van de avond werd Drunter & Drueber. in de stad Schildburg moesten we nog wat wegen en stadsmuren aanleggen.
Wederom had ik het spel te goed uitgelegd en was mijn strategie blijkbaar te doorzichtig want al vlot werden al mijn kerken overbouwd.
Eveline riep net iets te vroeg dat ze de overwinning binnen had maar moest deze uiteindelijk alsnog delen met Maurits. Diana haalde netjes een derde plek.

Terugkijkend heb ik vanavond de volgende set van essential skills for the complete board gamer gebruikt.
Strategie - check.
Contingency plan - zeker in mijn manier van stadsplanning in Schildburg zit nog wat ruimte voor verbetering.
Waardering - check; in Abluxxen
Relatieve sterkte - check; in Bluff en Ave Caesar.
Risico management - voor mij niet aan de orde vanavond. Op andere tafels waren er wel voorbeelden.
Bluf - check; in Bluff.
Onderhandelen - niet nodig vanavond.
Dubbeldenken (=Ik denk dat jij denkt dat ik denk dus ik doe) - was ook niet echt nodig.
Optimaliseren - check, in Cherry Picking.
Verdeel & Heers - best een gemene spelvaardigheid eigenlijk - vanavond niet echt nodig gehad.
Memory - check; in Stier zoekt Bier was ik vergeten dat ik de verkeerde biertjes in mijn bierkelder had opgeslagen.

Al met al toch weer enkele vaardigheiden aangescherpt :)
Volgende week neem ik Central Market weer mee...dan gaan we die echt spelen!

More
3 years 1 month ago #3

Leuke post Rob. Ik verbaas me wel over 1 ding: In mijn ervaring is Dubbeldenken (ondertussen hernoemd naar lezen) een essentiele vaardigheid om een spelletje Cherry Picking naar je hand te kunnen zetten. Jij wint echte gewoon zonder deze skill aan te wenden. Respect. :)

Time to create page: 0.173 seconds
5.png