emo Spelavondverslag dinsdag 28 oktober 2014 (Phoenix010)

More
3 years 10 months ago #1

Vanavond 19 bezoekers (m/v), met de volgende spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! :woohoo:

Last Edit: 3 years 10 months ago by Robert.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #2

Allemaal nieuw speelspul vanavond. Begonnen met Choson, een 15 minuten durend kaartspelletje. Na een goede uitleg van Robbert met zijn vieren aan de slag om gedurende een aantal ronden een meerderheid te krijgen in een bepaalde familie van karakters om zo punten te scoren. Het spel wordt gespeeld in een aantal rondes waarbij je per ronde 2 of meer kaarten uitspeelt, waarbij voordelen kunnen worden verkregen, medespelers kunnen worden aangevallen of gewoon simpelweg kan worden gespeeld op het vergroten van de families. Bij iedere ronde neemt het aantal handkaarten af en neemt het aantal kaarten dat een speler voor zich mag hebben liggen toe. Mijn eindscore van 0 punten was niet echt om over naar huis te schrijven, maar heb me desondanks prima vermaakt. Voor herhaling vatbaar en een leuke filler met behoorlijk wat diepgang.

Daarna aan de slag met Versailles. Een spel met simpele regels – dus ideaal voor de demo op Ducosim. Na een korte uitleg van Bart heerlijk met zijn 3-en (ook Rob010) aan de knutsel aan het paleis van Lodewijk de XIV. Helaas hebben we het spel moeten onderbreken, omdat er halverwege geen mogelijkheden meer over waren om tegels in het paleis neer te leggen. De regels bleken onduidelijk hoe tegels in te passen en het woord ‘adjacent’ moet zodanig worden geinterpreteerd dat bij het diagonaal aanleggen van tegels geen mogelijkheden worden geblokkeerd om nog orthogonaal tegels aan te leggen – een omissie in de regels die ook op BGG niet onopgemerkt is gebleven. Deze moet zeker in de herkansing!

Nadat Anton was aangeschoven 2 snelle spelletjes van het Japanse biedspelletje Kobayakawa. Als enige ingredienten de beschikking over een dek van slechts 15 kaarten, een stapeltje bied-/overwinningsfiches en een starttoken (oh ja, als extraatje had Bart bij aanschaf ook nog een stoere button gekregen). Iedere speler krijgt een kaart toebedeeld (1 t/m 15) en een kaart wordt open in het midden gelegd. Beginnend met de startspeler krijgt iedere speler de optie de openliggende kaart af te dekken met een blind getrokken kaart van de trekstapel of de getrokken kaart op hand te nemen en een van de kaarten open af te leggen. Daarna begint het bieden, waarbij de hoogste kaart wint, tenzij de laagste kaart met de openliggende kaart in het midden samen het hoogste is. Bart won met overtuiging het 1e spel. In de herkansing ging Rob010 met de winst naar huis. Lekker bluffen en prima vermaak. Wat mij betreft een blijvertje als filler.

Daarna een spelletje Office21 – een soort 21-en maar dan anders. Dit spelletje heeft me nog niet kunnen overtuigen.

Nadat Anton naar huis was gegaan een kennismakingsronde gespeeld van Panamax. In dit spel vervoer je containers (in de vorm van dobbelstenen) op schepen door het Panamakanaal. Geld kan worden verdiend door het afleveren van goederen, maar ook dividend dat wordt uitgekeerd op aandelen die de speler heeft in bedrijven van de spelers. Aan het einde van een ronde zijn er kosten verbonden aan containers die zich nog bevinden op schepen in het kanaal. Voordelen zijn te behalen door het voortduwen van schepen met eigen containers in de sluizen of het zich laten voortduwen door schepen die achter aansluiten in de serie van sluizen in het kanaal – dit kan ook aardig in de papieren lopen als dit leidt tot een schip op een dure locatie in het kanaal aan het einde van een ronde. De beschikbare acties worden bepaald door het werpen van een serie dobbelstenen, die op een actieoverzichtstabel op het spelbord worden neergelegd. Volgende keer speel ik graag een compleet spel.

Last Edit: 3 years 10 months ago by Michel.

More
3 years 10 months ago #3

Wow wat een mooi stukje proza Michel.

Ik heb je exemplaar van Abluxxen vandaag van Saskia gekregen.
Net als mijn eigen exemplaar en het exemplaar voor Phoenix010!
Vanaf volgende week kunnen we heerlijk abluxxen, overluxxen, unterluxxen en lok-eenen spelen. Spellen in Capelle wordt nu nog leuker!

Het probleem met Versailles is opgelost.
Bart stuurde me een mail vandaag met de oplossing.
"Tegels moeten altijd passend wordend aangelegd".
Ik zeg: Herkansing op speldag.

Panamax idem

Time to create page: 0.192 seconds
12.png