emo Spelavondverslag dinsdag 12/11 010

More
4 years 7 months ago #1

Vanavond 19 spelers (m/v) die zich te goed deden aan onderstaande waanzinnige spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

De zogenaamde Widget met afbeeldingen van de gespeelde spellen is verhuisd naar de voorpagina. Mogelijk zijn er nog meer spellen gespeeld, laat die dan hieronder weten.

Foto's zijn ook welkom. Mag ik jullie nog even wijzen op onze speldag aanstaande zaterdag? Ja dat mag ik! Tot zaterdag of volgende week of ...

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
4 years 7 months ago #2

Ik heb nog Letnisko, Koryo en Carcassonne voorbij zien komen.

More
4 years 7 months ago #3

Dit keer geen foto van de spellenavond, maar alleen een verslag. Wij begonnen met Russian Railroad: wat een goed spel is dit! Voor mij is dit tot nu toe de topper van Essen. Een zeer solide werker plaatser met meerdere paden naar de overwinning. Helaas volgde alleen Evert-Jan een duidelijk pad naar de overwinning, de rest deed maar wat. Dat zorgde uiteindelijk voor een pak slaag: 400, 280, 240, 230. Dat ligt waarschijnlijk aan het niet focussen op één puntenmachine, maar door van alles een beetje te doen. Zaterdag weer!

More
4 years 7 months ago #4

Sail to India gespeeld met Peter en Anton, serieus leuk spelletje! Nu wachten tot er een reprint komt...

More
4 years 7 months ago #5

Met betrekking tot russian railroads,

Eerst een korte uitleg over het spel.

Zoals gezegt het is een worker placement spel dat in 7 ronden gespeeld wordt. elke ronde hebben de spelers 5 werkers voor acties. elke speler heeft ook een eigen bordje waarop je aan je eigen spoor werkt. er zijn 3 sporen waar je aan kan werken. op deze sporen kunnen verschillende tracks gelegd worden (zwart, grijs, bruin, wit en zilver?). afhankelijk van de treinen voor dat spoor en de track op dat spoor scoor je elke ronde punten. hoe beter het track hoe meer punten.
Daarnaast heb je het industrie spoor. hierbij heb je geen trein nodig, je telt slechts de punten waar je marker staat. je kunt echter industrie aan het track toevoegen voor extra acties en om verder op het spoor te lopen.

Na deze uitleg zijn de mogelijke acties voorspelbaar.

er zijn 12 acties waarmee je op een van de 3 trein sporen vooruit gaat
3 waarop je op het industrie spoor vooruit gaat
3 acties om industrie of trein te krijgen
1 om geld te krijgen (geld kan je ook als werker gebruiken maar heb je ook voor somige acties nodig)
1 om 2 extra werkers te krijgen (maar je moet ze deze beurt gebruiken)
1 om een 2x fiche te krijgen (kun meer punten scoren)
en 2 plaatsen om eerste of tweede te worden in de volgende ronde.

Naast de puntenkrijg je ook extra's naarmate je verder de sporen oploopt. zaken als geheime bonus punten aan het eind van het spel als je aan bepaalde condities voldoet of extra werkers tijdens het spel.

Nu over het spel dat op de spelavond gespeeld werd.
"een duidelijk pad naar de overwinning, de rest deed maar wat."? :blink: ik had zelf ook een beetje het gevoel dat ik maar wat deed.

Ik wist wat ik deed aan het begin van het spel. maar na 2-3 ronden moest ik mijn plannen aanpassen. aan het begin had ik drie doelen:

A. veel werkers = meer acties
B. veel punten scoren op het treinen spoor
C. veel geld krijgen

vrij snel al wist ik een opdracht kaart voor het speleinde te krijgen. en ik kreeg toen als bonus een extra werker. Ook de extra werkers van de sporen had ik vrij snel.

zoals gezegt, na 2-3 ronden had ik ineens erg veel geld, en de rest niet. toen besloot ik om engineers te gaan verzamelen. mede omdat ik wist dat dit veel punten op kon leveren. ik denk dat dit mij uiteindelijk de overwinning opleverde (tijdens het spel ongeveer 100 punten en aan het eind nog eens 40 extra). Ik denk met ervaren spelers dat dit minder makkelijk is.

qua punten liep het in de eerste ronden niet zo goed. de rest scoorde (mede op het industrie spoor) steeds meer punten dan ik deed (5-10-20 ounten meer elke ronde). Dit kwam mede doordat ik niet de juiste trein had om punten te scoren. op een gegeven moment echter had ik dat wel en bleef redelijk bij. toen keerden de engineers 2x uit wat 70 punten opleverde. vanaf dat moment (1-2 ronden voor het eind) ging het inderdaad erg snel.

Toch verliep dit spel weer anders dan mijn eerste spel. toen deed ik ongeveer hetzelfde (snel veel werkers verzamelen en de extra zwarte werker). maar had ik niet al die engineers en een ander scoorde die punten. Aan de andere kant scoorde ik in dat potje in elk van de laatste twee ronden 70-100 punten.

Het spel duurde overigens niet lang, rond 19:00 begonnen en met uitleg waren we denk ik rond 21:10 klaar. denk net 2 uur.

Concluderend, van alle nieuwe spellen dit jaar die ik gespeeld heb vind ik het inderdaad het beste spel wat dit jaar is uitgekomen. en als het weer op tafel komt doe ik graag mee (komende zaterdag misschien?)

Last Edit: 4 years 7 months ago by ejvandekaa.

More
4 years 7 months ago #6

ejvandekaa wrote:

Concluderend, van alle nieuwe spellen dit jaar die ik gespeeld heb vind ik het inderdaad het beste spel wat dit jaar is uitgekomen. en als het weer op tafel komt doe ik graag mee (komende zaterdag misschien?)

Mee eens en Ja!

More
4 years 7 months ago #7

Gespeelde spellenlijst is bijgewerkt.

Time to create page: 0.188 seconds
13.png