emo Spelavondverslag dinsdag 7oktober 2014 (Phoenix010)

More
3 years 6 months ago #1

Vanavond alweer 18 bezoekers (m/v), jeeeeh. De volgende spellen zijn gespeeld :

Gespeelde spellen van vanavond .

Tot volgende week allemaal! Laatste spelavond voor "Die Internationale Spieletage Spiel '14 in Essen", laatste avond om ongespeelde spellen van afgelopen jaar te spelen :woohoo:

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 6 months ago #2

Ik moet nog slechts 3 spellen en 3 uitbreidingen uitproberen.
Maar helaas helaas zijn deze het hele jaar niet aan bod gekomen. Andere spellen hebben toch
Wellicht zijn er nog liefhebbers / geinteresseerden te vinden voor de volgende chronische kastdochters.
De spellen:
Solar Circuit racing
Tutankhamen
Warcraft: The board game

De uitbreiding:
Shadows over Camelot: Merlin's Company
Kardinaal en Koning - Vaticaan
6 Nimmt! - koffer (uit de laatste Spielbox)

Vanavond was weer heerlijk gezellig.
Als allereerste spel kwam mijn nieuwste aanwinst Thebes op tafel.
Archeologie thema. Kennis vergaren in Europese bibliotheken en dan afreizen naar de gebieden om schatten op te graven.
Soms zit het tegen en soms zit het mee. Saskia was een beetje onfortuinlijk in het begin maar later stond vrouwe Fortuna duidelijk aan haar zijde. Omdat we regelmatig (a la Thurn & Taxis) de kaarten verwisselden gingen de tentoonstellingen er hard doorheen en kon alleen René er eentje organiseren. Dit bleek niet genoeg voor de winst. Saskia ging er met de hoogste eer vandoor.
Het leuke aan dit spel is dat alle spelers tevoren weten hoeveel en welke schatten er op te graven zijn. Dat zouden meer archeologen moeten doen :)

Als tweede spel speelden we in dezelfde bezetting eindelijk eindelijk eindelijk Mexica.
Volgens mij de lichtste van de 'Mast trilogie' van mijn favoriete auteursduo Kramer & Kiesling.
In dit spel ging het om kanalen graven en wijken stichten. Bij elk van de twee waarderingen wordt gekeken wie er in welke wijk de meeste gebouwen heeft. Na de eerste waarderingsronde zetten René, Saskia en ik ons af van Anton op het scorespoor.
De kunst in dit spel is het om te proberen meerderheden te krijgen in die wijken en anderen dwars te zitten door bijvoorbeeld bruggen weg te halen en net dat ene huisje in een wijk te zetten en anderen de loef af te steken. Het haalt het beste in mij naar boven :)
Na de tweede waarderingsronde bleek ik Saskia en René nipt voor te blijven. Anton volgde op gepaste afstand.

Daarna volgde de stoelendans en ging ik de Grote Dalmuti spelen met Nadia, Mark, Anneke en René.
Mark en ik begonnen als kleine en grote dienaar en gelukkig kon Mark een grote revolutie uitroepen waardoor we de rollen konden omkeren. Die plekken konden we ook vasthouden. Daarna heb ik de stoelpoten onder Mark vandaan gezaagd en kon ik als grote Dalmuti de lakens gaan uitdelen - in de geest van het spel :)
Na nog een paar rondjes stopten we en mocht Nadia zich tot winnaar laten kronen.

Als afzakkertje speelden we in dezelfde samenstelling Abluxxen.
Anneke legde het vlot uit en al gauw werd er door iedereen op hoog niveau gespeeld.
In de derde ronde ging het bij mij keimis (= Limburgs voor verschrikkelijk mis) en mocht ik 22 minpunten laten noteren.
Schijnbaar hoort dit erbij. Het is me tot nu toe nog nooit gelukt alle speelronden achter ellkaar positieve scores te halen.
Volgende week dan maar :)

More
3 years 6 months ago #3

Het was gisteren gezellig druk in het klavier met 18 bezoekers, waarvan 5 relatieve nieuwkomers! Het najaar is duidelijk weer begonnen en blijkbaar krijgen mensen dan de "spellenkriebels" ;) .
Voor mij kwam de Tzolkin uitbreiding eindelijk op tafel en dat kostte behoorlijk wat hoofdbrekens en er ging dat bij iedereen wel wat fout, behalve bij Evert-Jan utieraard :P . Evert-Jan was dan ook duidelijk de winnaar met 124 punten! Wij volgden met ongeveer de helft aan punten. Ik mocht mij daarbij "the best of the rest" noemen ;) .
Daarna kwam samen met Jeroen U, Edwin en Peter Tichu op tafel. Na een goede start van mij en Jeroen, moesten we daarna toch duidelijk onze meerdere erkennen in Edwin en Peter. Na nog een mislukte grote Tichu aan onze kant gingen we met 1100- 295 het schip in. Gelukkig heeft dat de pret niet bedorven :) , als altijd een leuk spel waarbij de emoties soms kunnen oplopen over acties van je tegenstander of partner (sorry Jeroen :) ).

More
3 years 6 months ago #4

Wat mij betreft was de hoofdmoot eindelijk weer eens een potje Phoenicia, ik vind dat een leuke variant van de grotere Broers Outpost en Zepter von Zavandor. Het is vooral leuk als de spelers aan elkaar gewaagd zijn. Mooie biedoorlogjes, slinkse plannen die uitkomen. Het spel was vanavond schijnbaar voortijdig beslist door Robbert die de kortingskaarten op de dyehouses en vervolgens de "winnende" dyehouses opschepte. Gelukig voor de tegenstanders vergat Robbert de kaarten uit te buiten, liet zich afleiden door andere kaarten en werd daardoor links en rechts ingehaald door Maurits, Saskia en mij. Volgende keer scherper spelen Robbert. Sneller hoeft niet, 1 uur is precies goed!

Vandaag voor het eerst Love Letter in de tempest-setting gespeeld. Ik ben de Japanse versie gewend, was zo van slag dat ik allerlei fouten maakte. Gauw maar weer eens het "orgineel" spelen :)

Bart zij het al, een leuke en voor ons doen, drukke avond. Voglende week weer.

Time to create page: 0.235 seconds
4.png