emo Spelavondverslag dinsdag 5 november, Phoenix010

More
4 years 7 months ago #1

Vanavond 15 spelers (m/v) die zich laafden aan onderstaande wonderbaarlijke spellen:

Gespeelde spellen van vanavond .

De zogenaamde Widget met afbeeldingen van de gespeelde spellen is verhuisd naar de voorpagina. Mogelijk zijn er nog meer spellen gespeeld, laat die dan hieronder weten.

Foto's zijn ook welkom. Tot de volgende week!

Last Edit: 4 years 7 months ago by Robert.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
4 years 7 months ago #2

coconuts is tweemaal gespeeld en ik mis nog gluck auf / Coal Baron. Verder was het weer een leuke ik-nam-mee-uit-essen-en-ik-wil-dit-graag-uitproberen spellenavond. Wat vonden we van Caverna:

Attachments:

More
4 years 7 months ago #3

Spellenlijst aangepast.

More
4 years 7 months ago #4

We speelden 3x Coconuts! Leuk, vermakelijk spel, hoewel ik niet echt goed kon mikken. :pinch:

Caverna was leuk. Het opzetten duurde vrij lang, gezien de enorme hoeveelheid aan diverse spelonderdelen niet geheel verrassend. ;-)

Aangezien alle spelers Agricola en/of Le Havre kennen duurde de uitleg dan weer niet zo lang. Grootste verschil met Agricola is dat er geen kaarten in het spel zitten. Elk spel begint met dezelfde startopstelling. De mogelijke geluksfactor qua kaarten die je gedeeld krijgt is er dus niet.

In het spel bebouw je je grond, dit is half grasland en half grot. In de grot bouw je kamers voor je dwergen en om voordelen te scoren. Daarnaast kun je ook mijnen bouwen in de grot.
Op je velden in de openlucht ga je zoals je gewend bent akkers en dieren plaatsen.

De kamers die je kan bouwen in de grot zijn allemaal beschikbaar tijdens het spel, maar ze zijn allemaal uniek. Dus koopt iemand jouw beoogde nieuwe kamer, heb je pech.

Het is natuurlijk een workerplacement en de dwergen kunnen naast dingen verzamelen/bouwen enz, ook op een missie gaan. Je kan ze laten levelen en zo steeds betere extra acties laten uitvoeren. Dat levert veel voordeel op, maar je moet wel fors investeren om de hoogste levels te halen.

Tijdens het spel zijn er meerdere oogst-eet-voortplantingsfasen. In Caverna is het redelijk makkelijk om je dwergen van genoeg eten te voorzien.

Twan ging vooral met z'n dwergen levelen en kon in de laatste ronden hier flink van profiteren. Bas speelde op de halloweenzijde van z'n speelbord :evil: en had net als Paul snel extra dwergen. Paul had als enige toch wat moeite met eten verzamelen. Ik hield het bij slechts één extra dwerg en ging voor veel mijnen en een paar kamers waarmee ik veel punten scoorde voor graan en het aantal boerderijdieren.

Aan het einde scoor je ongeveer zoals met Agricola. Bij ons was dit heel erg close. Maurits: 78, Bas: 77=, Twan: 77= en Paul: 70.

Een zeer overweldigend (als je Uwe niet kent), maar toch relatief eenvoudig spel. Dat je niet steeds loopt te hannesen om genoeg voedsel te hebben maakt het wat luchtiger dan Agricola.
Interactie zit praktisch niet in dit spel, Bas merkte op dat hij gedurende het spel geen enkele keer op Twan z'n speelbord had gekeken. Misschien zal de meer gevorderde speler de interactie vinden in het scherper op de tegenstander spelen en de acties die voor een ander sterk zijn te blokken.
Het duurde zo'n 3 uur denk ik. Niet heel erg AP gevoelig, enkel de acties die je op een missie met je dwergen kan doen vergen regelmatig veel denktijd. Dit komt omdat je dan meerdere gratis dingen mag kiezen.

Voor herhaling vatbaar.

Time to create page: 0.187 seconds
6.png