emo concurrentie voor woensdag spelavond Phoenix in Leiden?

More
1 year 11 months ago #1

Vandaag viel mijn oog op deze melding die ik op mijn meetup-account zag:
"This new meetup just started: Tafelridder Boardgame Night. 6 days ago". Bljkt dus dat de winkel De Tafelridder in Leiden vanaf nu ook elke woensdagavond een spelavond organiseert (waarin geen miniatures en geen Magic en geen RPG) Kortom: precies dezelfde soort spellen als Phoenix. Ze vissen dus precies in dezelfde vijver. Wel jammer dat ze dat dus op exact hetzelfde tijdstip gaan doen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 11 months ago #2

Bedankt voor het bericht, Bas. Ik had al eerder gehoord dat ze dit van plan waren. Alleen hoorde ik ook dat ze met name Amerikaanse spellen (Ameritrash) hebben. Maar daar twijfel ik nu aan.

Ik ga binnenkort eens met hen overleggen om te kijken of er niet iets anders te regelen is. Het is inderdaad een beetje jammer dat ze het op dezelfde avond en tijd als Phoenix doen. En dat terwijl wij al 12 jaar deze avond en tijd spelen.

More
1 year 11 months ago #3

Dit klopt, ik heb de eigenaar van de Tafelridder geholpen deze meetup op te zetten.

Ik speelde regelmatig bij de tafelridder op vrijdag maar de eigenaar wou dit veranderen naar woensdag. Hij is woensdag t/m vrijdag in de avond open maar had eerst vrijdag magic, RPG en boardgames waardoor de boardgamers wat weggedrukt werden. Donderdag was andere collectible cardgames (game of thrones is nu erg populair) en veel miniature games (x-wing en armada vooral denk ik) waardoor dat ook minder uitkwam dus is ie naar woensdag gegaan. Dit komt meteen al beter uit omdat er een aantal spelers zijn die meerdere dingen speelden maar dan magic of miniature games op de eerste plek hadden en dan niet aan boardgames toekwamen.

Oftewel, hij had goede redenen naar woensdag te gaan en denk niet dat het snel zal wijzigen. Je kan zeggen dat er nu concurrentie is maar ik denk dat daar amper sprake van is. Ik ben zelf de enige speler die de laatste jaren regelmatig bij beide is geweest en ik heb denk ik 2 of 3 keer iemand gezien bij de een die 'normaal' bij de ander komt. Qua spellen is er ook niet zoveel overlap, bij de tafelridder komen regelmatig meer ameritrash spellen op tafel terwijl ik bij phoenix meestal eurospellen zie. Uiteraard zul je iets als een Ticket to ride of Codenames bij beiden zien en zal je qua meetups soms dezelfde mensen aantrekken.

Maar het hoeft helemaal niet als concurrentie gezien te worden lijkt me, een breder aanbod is alleen maar beter voor allen lijkt me. Er kan ook vast wel wat afgesproken worden maar ik snap ergens wel dat de tafelridder als winkel ook moet denken aan een goede avond voor verkoop en bijvoorbeeld dus niet voor de maandag kiest. Plus er is ook nog eens het Duivelsei en een internationale studentenbordspelavond, je zal altijd overlap hebben zeker in deze groeiende hobby.

More
1 year 11 months ago #4

Het is waar dat een breder aanbod goed is. Maar waar het voor de Tafelridder van belang is om mensen te trekken voor de winkel en verkoop, is het voor Phoenix van belang om mensen te trekken om de spelgroep levend te houden. Enkele jaren geleden hadden we meer bezoekers en de laatste jaren is dit, mede door de verhuizingen, omlaag gegaan. Dus je kan je onze zorgen over concurrentie voorstellen.

Het Duivelsei en de studentenbordspel groep zijn voor niet-studenten niet toegankelijk en daardoor minder concurrentie. We proberen zowieso met het Duivelsei samen te werken, hoewel dat niet zo soepel gaat.

Het is misschien wel mogelijk om iets met de Tafelridder te regelen, waarbij we elkaar versterken en promoten i.p.v. Concurrenten zijn. Als er bij de Tafelridder meer Ameritrash wordt gespeeld en bij ons meer Euros, zouden we bijvoorberld mensen kunnen doorverwijzen naar elkaar. Ik denk dat het wel verstandig is om weer eens daar te gaan praten. Jaren geleden hadden we met Phoenix wel contact met de Tafelridder, maar dat is helaas verwaterd.

More
1 year 11 months ago #5

Ik snap de zorgen maar ik denk echt dat er geen sprake is van meer concurrentie door de verschuiving van de spelavond van de Tafelridder. Anders had ik wel vaker dezelfde gezichten gezien bij beiden.

Maar ik wil best helpen voor wat contact onderling of iets.

Time to create page: 0.171 seconds
22.png