emo Hulp gevraagd voor spelmiddag op 10 aug. bij Radius, Leiden

More
3 years 1 month ago #1

In Leiden spelen wij nu al een aantal maanden in een ruimte van stichting Radius.
Deze stichting zet zich in voor ouderen, mensen met een handicap, chronisch zieken en mantelzorgers.

In de zomervakantie zijn er niet veel activiteiten voor ouderen en stichting Radius heeft Phoenix gevraagd of we het een leuk idee vonden om te helpen bij een spelmiddag voor ouderen. Deze middag maakt deel uit van een serie van activiteiten die Radius in de zomertijd organiseert.
De spelmiddag is op 10 augustus as. van 14 - 16 uur in Leiden.
We denken dat we met 4 personen van Phoenix voldoende capaciteit hebben.
Laat hier svp weten of je die maandag een paar uurtjes kan en wil komen helpen.

Oh en de spellen die we willen gaan spelen zullen zeer laagdrempelig zijn.
Zoals: Carcassonne, Scotland yard, Verflixxt, machi koro, qwixx, qwirckle en eventueel ticket to ride.
Het doel is om snel samen te gaan spelen en er een gezellige middag van te maken.
Ook spelsuggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt!

Rob
- namens het bestuur

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 1 month ago #2

Ik meld mezelf dan vast gelijk als eerste aan :)

...en wil Vroeger of Later opperen als spel voor die middag.

More
3 years 1 month ago #3

Ik meld mij ook aan.

Overigens was het de bedoeling om ook gewone bekende spellen, zoals Rummicub, barricade etc te spelen. Aangevuld met wat nieuwere laagdrempelige spellen. Vroeger of later lijkt me een goed idee. Qwirckle ook. Over Carcassonne en Machi Koro heb ik twijfels.

Last Edit: 3 years 1 month ago by Saskia.

More
3 years 1 month ago #4

helaas voor mij is het een werkdag.

maar misschien ook een lichte worker placement (stone age?) of een spel als weerwolven (weet niet of je genoeg spelers hebt voor weerwolven)?
carabande of een ander behendigheids spel is ook een idee.
qin als abstract spel kan misschien ook.

More
3 years 1 month ago #5

Dan lijkt Carabande me niet zo geschikt voor ouderen en mensen met een handicap.

Avé Caesar?
Dixit?
Metro?
Indigo?
Geschenkt?
Verfilxxt en Vroeger of later lijken me inderdaad ook goede suggesties. Carcassonne evt. zonder de velden, dus met alleen steden, wegen en kloosters?

je kunt altijd kijken of er mensen zijn die wat meer aankunnen.
Ik ben dan overigens met vakantie, dus ik kan niet meehelpen.

Last Edit: 3 years 1 month ago by Mirjam.

More
3 years 1 month ago #6

Ik zou niet te hoog inzetten.

Pinguin
Blokus
Trans America of Europa (zonder de uitbreiding uiteraard en misschien zelfs zonder dubbele sporen)
Crazy Derby
Set
Qwixx
7 Street - haha

Zelf heb ik al eens eerder met gehandicapten of ouderen een spelmiddag gehad. Vergis je niet.
Bij Set zagen ze het echt niet. Bij Ticket to Ride waren ze al blij met kaartjes verzamelen en sporen neerleggen. (evt dmv jokers) Ik heb bij Europa de tunnels en stations maar niet uitgelegd. Bij Qwirkle heb ik met iemand die kleurenblind is flink moeite gehad om rood en oranje uit elkaar te houden.

Laat ze op hun eigen tempo eenvoudig spelen. Is wel leuk, doen ze totaal niet tactisch goede zetten.

Carabande is voor je sjoelers wel een leuk alternatief.
Metro is met sporen aanleggen (treintjes!) vast een succes.
CCS alleen steden en wegen inderdaad.

More
3 years 1 month ago #7

Hoe was de spelmiddag bij Radius?

More
3 years 1 month ago #8

Het was een heel gezellig middagje bij Radius.

Van Radius zijde waren met Jannie en Leonie twee heel behulpzame vrijwilligers geregeld om te helpen met koffie/thee etc.
Van Phoenix zijde waren we met vijf (Brigitte, Edwin, Judith, Saskia en ik) en voldoende gepaste spellen voor elk publiek.

De spelmiddag maakt deel uit van een zomerfestival dat Radius heeft bedacht.
Doel van het festival is ook in de zomer een aantal activiteiten te organiseren zodat de ouderen niet helemaal op zichzelf zijn als de kinderen en kleinkinderen met grote vakantie zijn.

Om 14 uur kwam er één mevrouw binnen en daarmee hebben we rummicub gespeeld en toen het ijs eenmaal gebroken was hebben we ook lekker met haar kunnen kletsen. Qua bezoekers bleef het daar helaas bij.
Marijke (onze Radius contactpersoon) zal verder uitpluizen of en in hoeverre we concurrentie hadden van een bingomiddag elders in de Merenwijk. Bij Phoenix merken we met name op speldagen dat bezoekers wegblijven als het ineens slecht weer wordt zoals op de kerstspeldag 2014 waar de sneeuw heel veel mensen thuishield.

Deze middag gaf ons wel de gelegenheid meer te ervaren over het nuttige en dankbare werk dat Radius verricht voor de oudere medemens en we hebben toegezegd dat we in de toekomst ook weer bereid zijn om mee te helpen.

Ander leuk nieuws: De bieb naast de zaal in Leiden blijft voorlopig open.
Hier halen wij onze tafels vandaag voor de speldagen.
Een handtekeningenactie in de wijk heeft effect gesorteerd.

Time to create page: 0.216 seconds
24.png