emo Eén pot Catan met 1100 man (mijn verslag)

More
6 months 3 weeks ago #1

Eén pot Catan met 1100 man
(Mijn verslag van de recordpoging op 24 september 2017 in Rotterdam).

Dat niet alles vlekkeloos is verlopen hebben ze zelf ook wel door bij 999 Games, dat hoef ik ze niet te vertellen, maar voor de nieuwsgierige medemens die het niet heeft meegekregen wil ik hier een verslag schrijven, wat mijn ervaring is geweest. Ik zal de positieve punten ook benoemen!

Na het parkeren van de auto was het nog even zoeken naar de ingang, geen groot plein met ingang maar tussen de gebouwen verstopt pleintje met terrasje. We waren te vroeg, 12.00 uur was vermeld maar eenmaal binnen was er nog niets te beleven. Dus zijn we maar even buiten op het terrasje gaan zitten. Gelukkig waren er wat tafels en stoelen en bankjes dat we ons eigen meegebrachte brood en drinken konden nuttigen, maar er was ook hele goede horeca, o.a. tosti en kroket zag ik langs komen! Vanaf 13.00 nog eens geprobeerd in te schrijven en toen waren ze wel al volop bezig en konden mensen meteen de zaal in.

We zaten al om 13.30 in de zaal, 14.00 uur zou het beginnen, ik was met al mijn clubgenoten en vrienden op verschillende momenten de zaal in gegaan, en daardoor, maar ook bewust, zaten we niet bij elkaar maar verdeeld (per 2) over de zaal.

Daardoor waren we niet elkaars concurrenten kon je tegen anderen strijden. We hadden van te voren eerlijk spel afgesproken. Je kan met z’n allen bij elkaar gaan zitten en 1 iemand laten winnen, maar dat is geen fair play en zeker niet Phoenix waardig.

Om 14.00 uur was het toernooi nog niet begonnen en kwamen er nog steeds mensen binnen. Iedereen had zelf al zijn speelstukken uit het zakje gehaald en als het goed is de grondstoffenkaarten neergelegd en ontwikkelingskaarten geschud, maar ik betwijfel of dat bij iedereen wel het geval was.

Ineens begon het toernooi begonnen en werd er ‘Zon 10’ omgeroepen, oftewel, de helft van de mensen aan de ‘Zon’ zijde mochten handelen en bouwen. Snel koos ik nog even 2 grondstoffen naar keuze (waar ik met een dorp stond) en maakte ik van een dorp een stad, want dat is het eerste wat je nog moet doen volgens de startopstelling.

Daarna werd er ‘Maan 11’ opgeroepen en opnieuw kreeg ik grondstoffen en deze keer mocht ik bouwen, ik zat immers aan de ‘Maan’ zijde van de tafel. Mijn eerste straat was meteen een feit.

Vervolgens gebeurt er iets raars, het spel wordt onderbroken omdat de organisatie er achter komt dat niet iedereen is begonnen met grondstoffen en een stad. Ook ik betrap een buurvrouw erop een schip en een straat aan elkaar te hebben gebouwd zonder dorp ertussen voor de overgang. Zij heeft haar straat weer afgebroken. Jammer dat niet alle deelnemers de regels goed kenden.
En vervolgens bleken heel veel tafels andere decks met overwinningskaarten te hebben, waar de aantallen niet kloppen met wat we gewend zijn en moesten er veel kaarten uit die decks gehaald worden. De monopolykaarten moesten eruit uiteraard (had ik al gedaan) maar sommige decks bevatten wel 25 overwinningspunt-kaarten ipv maar 5. Of dit goed is gekomen is nooit gecontroleerd door de organisatie, dus geen idee.

Verder verliep het spel aardig voorspoedig. Alle tafels stonden als een lange slang door de ruimte opgesteld, maar als er een ruimte was tussen 2 zalen met een deur, was er leiding aanwezig om het ruilen te begeleiden. Dit ging bij de deur waar ik in de buurt zat redelijk voorspoedig en ik heb het zelf niet ervaren, maar ik zag vrijwilligers regelmatig met ruilgoederen heen en weer rennen en het zag er goed uit. Ook de spelborden werden gekopieerd, dus werd er een straat gebouwd, deed de leiding dat in de andere zaal ook zodat die speler kon zien wat zijn buurman naast hem bouwde en hoever deze al vorderde met de punten.

De grote zaal was helemaal vol en de getallen werden omgeroepen, maar ook op een scherm was te zien wat er is gegooid en er ging steeds een zoemer af als je beurt voorbij was. In een kleinere zaal ernaast ging de slang met tafels verder. Erg jammer dat niet iedereen is komen opdagen, van de 1300 stoelen stonden zo’n 100 leeg. Het blijkt achteraf zelfs 200 te zijn. De organisatie had het goed ingericht al die plekken en moest nu improviseren met een kortere rij tafels maar dat hebben ze prima gedaan!

Vrij plots na een ruim uur wordt er omgeroepen dat een speler de gewenste 25 punten heeft bereikt. Er wordt ongelovig rondgekeken, dit lijkt niet mogelijk. Enkele spelers zitten nog op 10 punten, de meesten rond de 15 met uitschieters naar 18 punten, maar meer punten heb ik achteraf in de wandelgangen niet langs horen komen (niet bij eerlijk spel). De winnaar wordt goedgekeurd en op het podium geroepen, alwaar hij een grote bos bloemen en een cadeaucheque krijgt uitgereikt, ter waarde van 500 euro speltegoed en een weekendje weg.

De tafels lopen leeg en iedereen mag zijn of haar eigen speelstukken in een bijgeleverde plastic tas doen om als goodiebag mee te nemen. Per speelbord van 2 personen mag de winnaar het speelbord en de kaarten ook meenemen.

Achteraf heeft iedereen hele verschillende aantallen grondstofkaarten voor zich liggen natuurlijk want door het ruilen is alles ook naar links of rechts verdwenen. Op de gang en in de hallen ontstaat meteen een ruilhandel door mensen die graag een andere spelerskleur mee naar huis willen nemen of speelborden. (die zijn er in de variant A, B en C). Ook bij de organisatie proberen we nog wat los te peuteren maar dat is erg lastig helaas, ze geven niet toe.

De hallen en gangen stromen vrij snel leeg en ik heb zowel bij binnenkomst als bij vertrek geen enorme opstoppingen gezien. Mijn clubgenoten en vrienden hadden elkaar weer snel gevonden. Samen hebben we een partij speelstukken verzameld die we graag aan de club doneren om eens vaker Big Game Catan te kunnen spelen op een spelavond of speldag.

Na afloop zijn we met 8 mensen nog gezellig een hapje gaan eten in een restaurant en napraten over deze dag. Het was heel gezellig!!!

Attachments:

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
6 months 3 weeks ago #2

Was de winnaar soms Erwin Pauëlsen :lol:

More
6 months 3 weeks ago #3

Ik zat met allemaal onbekende mensen aan tafel, we stelde ons eerst voor. Ze hadden al de speelstukken uitgepakt omdat ik alleen was moest ik een plaatsje invullen. De mensen waren erg aardig 2 vaders met hun dochters, er zat een leraar naast me die huiswerk aan het nakijken was. Ik heb even een blik opgeworpen maar ik snapte er zelf geen hout, wol, graan, steen en erts van!

Time to create page: 0.137 seconds
5.png