emo Roleplaying met Phoenix

More
1 year 4 months ago #16

Ok, ik heb van de spelleider wat extra informatie. Hij verwacht dat het zo'n 3 uur duurt en daar komt dan een uitleg/introductie bij. Plan is wasrschijnlijk om rond 12 uur/half 1 te beginnen.

Op dit moment heb ik de volgende spelers:
Andre
Emmy
Carel

Maarten staat op de reserve lijst en van Gabriel hoor ik binnenkort of ze meedoet. Daarmee zit de groep wel vol. Maar iedereen kan altijd even meekijken.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #17

En hoe was de roleplaying ervaren? Ben benieuwd

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #18

De RPG sessie werd gespeeld onder leiding van Bob, de game Master (GM), door Gabrielle, André, Maarten en zijn Italiaanse gast en ik (Carel).

Bob had een kort avontuur voorbereid op basis van the Pathfinder ruleset. De uitleg van wat een RPG inhield en wat onze mogelijkheden waren duurde ongeveer 90 minuten. Daarna konden we een rol kiezen. Bob had er een paar voorbereid, anders had dat ook nog zeker 60 minuten geduurd voordat we konden beginnen. Uiteindelijk kozen we voor een groep bestaand uit een Wizard (magie), een Cleric (magie en genezing), een Rogue (een vechter met sneaky vaardigheden), een Ranger (een vechter met goede kennis van de natuur en tracjing) en een Fighter (een getrainde vechter. ridder). Elk lid had een paard, behalve de Rogue; vanwege zijn lengte had hij een pony.

HET AVONTUUR
Om 14.00 uur begon dan het avontuur: in het zuiden van het Rijk hadden de bewoners last van invallen door goblins en andere monsters. Om hen te helpen werden wij erop uitgestuurd om de bewoners daar te helpen met 3 karren voedsel, bouwmaterialen en andere noodzakelijke goederen. Nadat we de stadspoort verlaten hadden, vond de rogue het misschien handig een landkaart van het gebied te hebben. dus reed hij terug er één te halen.
Intussen reed de karavaan, met de Fighter voorop en de Ranger achteraan, door en na enige tijd bereikten ze een woud. Het pad liep verder en er was zo te zien geen gevaar. Echter, wat verder in het bos was het pad geblokkeerd door een (omgevallen) boom. Was dit een hinderlaag, of niet? De Fighter wilde de boom weg laten slepen door de ossen die de karren trokken. Maar de anderen vonden het verstandiger eerst eens goed rond te kijken. En inderdaad, de Ranger klom in een boom en zag tussen de bomen beweging. Dus toch een hinderlaag.
De karavaan werd omsingeld door 6 goblins en een trol. De goblins aan de oostkant vielen de bestuurders van de wagens aan, de goblins aan de westkant de Cleric en de Ranger, de trol richtte zich op de Fighter. Op dat moment keerde de Rogue met de landkaart ook weer terug bij de groep. De Fighter kreeg aardig wat wonden te verwerken maar slaagde erin om de trol te doden. Hierdor werden de goblins nog fanatieker, maar zij leden meer verliezen dan ze verwondingen aanbrachten en de enkele overlevenden sloegen op de vlucht. De Fighter had bijna zijn bewustzijn verloren, nog 2 wonden en hij lag plat. Gelukkig kon de Cleric haar geneeskunde toepassen en waren de wonden in een spel en een zucht genezen.
De verdere tocht door het bos leverde geen gevaren meer op, maar nadat we het bos uitwaren. kwamen we in een gebied waar de landerijen naar zwavel roken, het graan platgeslagen en overal groeide giftige paddestoelen. In de verte zagen we een dorp, en volgens de landkaart het doel van onze reis. Om te achterhalen wat er gebeurd was, gingen de Ranger en de Rogue op verkenning uit. In het oosten vonden ze verse sporen van goblins, in het westen vonden ze geen sporen.
Het dorp naderend zagen we dat enkele daken in brand hadden gestaan. Maar de waargenomen activiteiten in het dorp wezen uit dat er geen gevaar was. Integendeel, de bewoners waren blij ons te zien. Ze vertelden dat ze elke avond aangevallen en geplunderd werden door een groep goblins.
Na enig beraad besloten we de goblins, die de avond zouden aanvallen, in een hinderlaag te lokken. Op het dorpsplein tussen de kapel en de herberg plaatsten we enkele kratten voedsel en blokkeerden enkele toeganswegen. En iedereen verstopte zich in een gebouw of op het dak.
Nadat het donker geworden was kwamen de goblins van 2 kanten, in 2 groepen van 6. Toen de eerste goblins aanstalten maken met de kratten weg te lopen gaf de Ranger het signaal voor ons om aan te vallen.
De eerste pogingen om een paar van de goblins neer te schieten waren inderdaad schoten in het donker en allemaal mis. De bestuurders van de karren blokkeerdenmet de karren de enige overgebleven toeganfswegen en drukten hierdoor 3 goblins klem. Met name de Cleric (die een enorme haat voor goblins en trollen koestert) stond te trappelen om er een paar te doden maar wilde ook een spel activeren. De Fighter rende nadat hij misgeschoten had, naar buiten en vielin het wilde weg een groep goblins aan, maar raakte er geen.
Nadat de Wizard met een pijl licht had gebracht en we nu beter konden zien, ging het gevecht een stuk beter. Enkele goblins werden gedood, de Fighter werd door 3 goblins aangevallen maar met weinig wonden tot gevolg. Ook de dorpsbewoners deden mee, maar als niet-vechters was hun bijdrage echter miniem.
Het gevecht duurde een paar rondes, toen waren er 8 goblins gedood, 3 vluchten en één werd gevangen genomen, terwijl aan onze kant één dorpeling gedood werd.

Hier stopten we met ons avontuur; het was intussen al 18.00 uur geworden.

Het was een zeer enerverende ervaring om te doen. Het laatste gevecht was een interesante, zoals die zich ontwikkelde. We begonnen wat traag, hadden zeker voor de eerste fase veel tijd nodig. Er was veel overleg tussen de spelers, en af en toe moest de GM ons bijsturen. Logisch, hij had een bepaald traject voor ogen en wij waren soms te onbesuisd om ons op het gevaar te storten.

Een GM moet zeker veel voorbereiden voordat er een spel gespeeld kan worden.

Een gevecht tussen helden en monsters kan lang duren, omdat ook de niet spelende karacters (NPC) betrokken bij het gevecht aan de beurt komen. Eerst wordt bepaald wie het initiatief heeft, dit bepaalt de volgorde van handelen in het gevecht. Wanneer de goblins aan de beurt zijn (en er zijn er 12), dan zullen ook alle 12 goblins een gevechtshandeling doen. Dus in het laatste gevecht waren er zo'n 20 gevechtshandelingen (20 karakters) in één ronde. En een gevecht kan meerdere rondes bevatten.
Maar als je bezig bent, let je niet op de tijd; de tijd vliegt om. als het ware.

Ook de samenstelling van de groep, de keuze van de karakters, is belangrijk. We hadden voor een gebalanceerde groep gekozen. Zonder een genezer (de Cleric) zou de Fighter zeker in het 2e gevecht snel uitgeschakeld zijn. En dan zou dat gevecht heel anders verlopen.
Elke beslissing heeft invloed op latere gebeurtenissen, zoals in de voorbereiding, wanneer je bepaalt wat voor karakter je bent. Onderweg kan je bijleren. Maar de keuzes die je maakt, zijn allemaal belangrijk voor het verloop van het spel.

Voor mij zeker goed voor een herhaling.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #19

Dank je voor het uitgebreide verslag, Carel. Leuk om te lezen wat jullie nu precies beleefd hebben. Ik kon wel zien dat jullie er helemaal inzaten.

Ik ben nog wel genieuwd wie welke rol voor zijn rekening nam (de vriend van Maarten heet overigens Marco). Misschien wil je die nieuwsgierigheid van mij nog bevredigen ;-).

Verder natuurlijk onze hartelijke dank aan Bob, die inderdaad veel tijd heeft gestoken in het voorbereiden van dit hele avontuur! We zijn hem daar heel erg dankbaar voor!

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #20

Rolverdeling:

Cleric Gabrielle
Wizard André
Rogue Maarten
Ranger Marco
Fighter Carel

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #21

Dank je, Carel. Vind ik inderdaad wel passen bij iedereen :-)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.193 seconds
2.png