emo Roleplaying met Phoenix

More
8 months 1 week ago #1

Als Spelgroep Phoenix staan we voor het bordspel en daar hoort ook Roleplaying bij (niet te verwarren met LARP: life roleplaying).

Bij genoeg animo willen we een keer een proefsessie Roleplaying organiseren. Dit zal dan in samenwerking zijn met o.a. Bob (wel bekend van Phoenix) en een aantal andere oud-Phoenix gedienden die zelf een Roleplaying groepje hebben opgezet.

We horen graag of er interesse is in zo'n proefsessie. Dit kan op een speldag zijn, maar ook op een andere dag. Dit ligt aan de interesse.

Bij interesse, graag een berichtje achterlaten in dit topic. Of een mailtje sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
8 months 2 days ago #2

Misschien wil iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen roleplaying games en LARP?

More
8 months 1 day ago #3

Bij LARP ren je verkleed met je zwaard door het bos. (Live Action Roll Playing)

Bij RPG zit ja aan tafel en zeg je wie je bent en speel je het spel zoals jou karakter dat zou doen. (Roll Playing Games)
Er is een spelleider die voor het verhaal zorgt en vertelt je steeds wat de consequenties zijn van wat je net gedaan hebt.

Correct me if I'm wrong.....
aanvullingen graag...

More
8 months 1 day ago #4

Zo kort door de bocht, klopt dat wel, Brigitte.

LARP is life roleplaying. Daarbij creeer je je eigen karakter, inclusief kostuum en speelt een heel weekend in een of ander spel. Een soort van toneelspel, maar je maakt het zelf.

Roleplaying is zoiets als Dungeons and Dragons. De spelers zitten rond een tafel. Er is een spelleider die het verhaal vertelt en het spel leidt. Vaak moet er bij bepaalde keuzes met dobbelstenen gerold worden en afhankelijk daarvan, gebeurt dit of iets anders. Je hebt ook een karakter wat je zelf ontwikkeld, maar dus geen kostuum, toneelspel en er is een spelleider.

Van die verklede mensen en kostuums die je in Essen ziet is dus van LARP

More
8 months 22 hours ago #5

Dank jullie voor de, hier en daar heerlijk beeldende, uitleg. Ik wil wel eens proberen.

More
7 months 3 weeks ago #6

Ik heb ook wel interesse.

Is ar al nagedacht welk thema/setting gebruikt gaat worden: fantasy, dungeon crawler, sci-fi, zombies, horror, 18xx?

More
7 months 3 weeks ago #7

Ik heb totaal geen ervaring met roleplaying games maar als dat geen probleem is zou ik het wel leuk vinden om het een keer mee te maken.
Als het tenminste niet samenvalt met een speldag. Op de speldag speel ik liever bordspellen :-)

More
7 months 3 weeks ago #8

Zoals al eerder aangegeven heb ik ook interesse, en indien het in haar agenda past, m'n zus ook.

Enig idee over wanneer? en hebben we nog benodigdheden nodig?

More
7 months 3 weeks ago #9

Even een aantal antwoorden, tot zover ik ze heb.

Degene die de proefsessie zal leiden, is nu 5 weken op vakantie. We wilden in ieder geval peilen of er interesse was. Die is er dus.

Zodra hij terug is, zullen we een datum plannen. Dit zal in overleg met de medespelers gaan. Hopelijk kan ik dan ook antwoord geven op de vraag over het thema. Of het op een speldag wordt of een aparte keer is ook nog niet bekend. Ligt aan de beschikbaarheid en de tijd van de spelers.

More
7 months 3 weeks ago #10

Lijkt mij ook eens leuk om zo te spelen zeker interesse.

More
6 months 1 week ago #11

Ok, ik heb contact gehad over de demo voor roleplaying. Die zal op de speldag van Phoenix in Leiden op 9 September gaan plaatsvinden. Dus hou hier rekening mee als je mee wilt doen. Er is eigenlijk plaats voor 4, maximal 5 personen. Anders wordt het waarschijnlijk te langdradig, heb ik begrepen van de spelleider die de demo gaat doen.

Er werd gevraagd welk systeem etc er gebruikt gaat worden. Hierbij het antwoord van onze spelleider:

Voor de demo ga ik het Pathfinder systeem gebruiken. Het thema kan in principe van alles zijn, maar Pathfinder is ontworpen voor fantasy. Een “dungeon crawler” is op zich geen thema, maar een soort uitgeklede vorm van roleplaying, of een enkel aspect ervan. Het betekent dat je een avontuur (grotendeels) beperkt tot knokpartijen in een dungeon. A la “dungeons & dragons”. Pathfinder is prima geschikt voor horror/zombies, maar niet zo voor sci-fi. De uitwerking voor technologie is niet zo uitgebreid, en ik was niet van plan dat zelf te gaan doen voor een demo. Pathfinder draait voor het grootste deel op modellering van middeleeuws wapentuig (zwaarden, bogen en dergelijk spul), omgevingsfactoren en magie.

Ik hoor graag nog even definitief wie er die dag mee gaan doen.

More
6 months 1 week ago #12

Sorrie ik kan 9 september niet ( vakantie)

More
6 months 4 days ago #13

Zoals in mijn eerdere post aangegeven speel ik op een speldag liever andere spellen. Dus ik sla de demo op 9 september over.

More
5 months 2 weeks ago #14

Ik heb wel interesse om die dag mee te doen. Verwcht niet dat het de hele dag gaat duren.

More
5 months 2 weeks ago #15

Er is maar plaats voor 4 tot 5 spelers. En het zal inderdaad niet de hele dag duren.

Ik heb op dit moment de volgende mensen staan die zich zeker hebben aangemeld:

Carel
Emmy (via de mail)

Van Andre hoor ik nog graag of hij kan. En Gabriel ook. Dan zitten we ook direct aan het maximaal aantal spelers. Meer wordt niet leuk, volgens de spelleider. Ik geloof niet dat je iets ervoor mee hoeft te nemen.

Time to create page: 0.226 seconds
23.png