emo 2017 editie van de Spellengek top 100

More
9 months 2 weeks ago #1

Ook dit jaar maakt Peter Hein weer de borspel top-100 van de lage landen op. Op basis van onze input. Doe je ook mee? Kijk op de spellengek site

Je lijst met andere Phoenicianen delen kan via dit topic.

Last Edit: 2 months 4 weeks ago by JeroenGeenen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
9 months 2 weeks ago #2

Mijn lijst:

1
Innovation – Volgens sommigen is elke kaart in dit spel ’broken’. Nou, dat levert dan wel een heerlijk tactisch spel op waarin je het beste probeert te maken van wat het spel je geeft terwijl de kansen voortdurend keren. Een epische achtbaan die je binnen de 60 minuten speelt.

2-10
Flamme Rouge – Wat een geschenk: eindelijk een wielrenspel met simpele regels, dat snel speelt en dat ook nog eens voelt als een echte wielrenkoers. Een schoolvoorbeeld van ‘emergent behaviour’ in bordspelontwerp.
Tichu – Het allerleukste van dit kaartspel is dat je de meeste handen op zo veel verschillende manieren kunt spelen. Verder heeft dit spel alles wat een kaartspel moet hebben: tactiek, bluf, het lezen van je tegenstander én van je partner, spanning, verrassende wendingen en natuurlijk een dosis geluk.
Terraforming Mars – Wat een lekker spel is dit. Door het kaartgedreven karakter en het thema voelt dit als een soort epische variant op Race for the Galaxy; echt een avontuur.
Formel Fun – het ultieme ‘feel good’ bordspel; mits gespeeld volgens de inmiddels beroemde 010-variant
Dominion – Elk potje weer de uitdaging om de ideale strategie te identificeren en vervolgens fijn te slijpen tijdens het verloop van het potje. En na afloop wil je meteen nog een keer. Mede daarom mijn meest gespeelde spel, als ik de online potjes meetel. Schudden en setup time zijn een probleem, daarom speel ik eigenlijk alleen nog maar online.
Crokinole – de combinatie van behendigheid en tactiek maakt dit zo leuk
Race for the Galaxy – Plannetje maken. Kijken of het wil lukken. Klaar.
Kingdom Builder – Hoe zeggen sportlui dat ook alweer: “Het geluk moet je afdwingen”. Dat geldt zeker voor dit leuke optimalisatiespel. De mix van strategie en tactiek plus relatief korte speeltijd maken dit voor mij een winnaar.
Port Royal - Dit spel zit heel goed in elkaar. Push your luck, engine building en interactie binnen een half-uurtje en met een setup-time van 10 seconden. Wat wil je nog meer?

11-20
Piraten bridge - Leukere en betere variant op boerenbridge en wizard. Wat dit spel maakt is het afwijkende score-mechanisme waarbij je de meeste punten kunt halen door helemaal geen slagen te winnen.
Evolution: climate – Soort van engine-building, maar dan super interactief en inclusief fijn bluf-element in de vorm van de dicht gespeelde voedsel/klimaatkaarten.
Code Names - De stille party game. Maar wat is het heerlijk, als het lukt om met 1 woord vier kaartjes aan elkaar te linken.
Istanbul – Een fijne mix van strategie en opportunisme, en speelt ook lekker vlot weg
1 nacht weerwolven – Bluffen, liegen en bedriegen. De kinderen zijn hier ook erg goed in; beangstigend.
Rattus – het leuke van dit spel is dat het zo anders is dan de meeste andere spellen. Met de uitbreiding ook genoeg variatie.
1775 Rebellion: the american revolution - oorlogje spelen in teams maakt het zoveel leuker
Linko! (Abluxxen) - het leuke van dit kaartspel is dat je het op zoveel verschillende manieren kunt spelen
Puerto Rico – Interactieve euro die lekker weg speelt. Voelt als een kano-race op een wildwaterrivier. Laat je meevoeren door de juiste stroomversnellingen, maak gebruik van het terrein en probeer vooral niet tegen de stroom in te roeien: enjoy your ride!
TAC - Lekker hakketakken op een mens-erger-je-niet bord. De team-dimensie tilt het naar een hoger niveau.

More
9 months 2 weeks ago #3

Tja, ik ben niet zo van de hypes, dus mijn lijstje ziet er nog grotendeels hetzelfde uit als altijd. Of nou vooruit, op plek 20 toch nog een nieuwe toegevoegd.
1. Age of Steam: financieel net wat krapper bemeten dan Stoom, daarom biedt het net een dimensie extra. En enkele van de allerbeste kaarten zijn alleen maar met AoS speelbaar.
2. Stoom: net iets toegankelijker en vriendelijker dan AoS, bijna even goed. Stoom speel ik vaker, het gaat er makkelijker in bij de plaatselijke doelgroepen.
3. Terra Mystica: briljant ontworpen spel. 150+ partijen gespeeld. De uitbreiding is geweldig en voegt zeer veel toe.
4. Struggle of Empires: blijft een prachtige manier om een lange spelavond met je maatjes door te brengen.
5. Eufraat&Tigris: eén van de weinige spellen uit de vorige eeuw in mijn lijst. Deze kan vandaag de dag nog helemaal mee. Prachtig speelsysteem, dat veel vrijheid laat aan de spelers om er iets van te maken.
6. Brass: mooi spel, maar niet geschikt voor iedere doelgroep. Ik zou het graag vaker willen spelen.
7. Last Train to Wensleydale: dit spel is een goed bewaard geheim. Prachtig systeem met weer unieke mechanismen, zoals je van Martin Wallace verwacht. Check it out!
8. London: het beste kaartspel-met-een-bord dat er bestaat.
9. Zhanguo: prachtig mooi samenhangend spel. Kaartgedreven, speelt lekker weg, maar de vele mogelijkheden voor lange termijn planning geven het spel veel pit. Beste spel van Essen 2014 naar mijn bescheiden mening.
10. Trajan: prachtig geconstrueerd spel. De beste van Feld m.i.
11. Java: de beste uit de actiepuntenserie. Puzzelen met de tegels en listig positiespel. Scores tussentijds en aan het einde balanceren.
12. Reef Encounter: ook na het verschijnen van Key Flower blijft dit toch de beste van Richard Breese.
13. T’zolkin: workerplacement met een enorme twist. De wielen voegen een prachtig planningselement in de tijd toe. Dit spel daagt me zeer uit, is lastig om goed te spelen.
14. Quebec: een zeer onderschatte Ystari met het unieke cascade mechanisme. Ook veel interactie en volop keuzes. Je hebt elkaar nodig, maar de ander ook weer niet teveel in het zadel helpen. Mooi spel.
15. Tikal: blijft een mooi spel met eenvoudige regels en heerlijk veel vrijheid voor de spelers om er op het bord wat mooi van te maken.
16. La Citta: ook deze city builder blijft de tand des tijds goed doorstaan.
17. Automobile: economisch spel over de opkomst van de automobiel industrie.
18. Mexica: men zegt de lichtste uit de actiepuntenserie, maar misschien wel de leukste om te spelen. Prettig interactief: bruggen wegpakken, uitgangen blokkeren etc., heerlijk.
19. Vanuatu: worker placer met een listige twist. Je kunt alleen een actie doen als je er de meerderheid hebt. Gemeen spel daardoor, prachtig.
20. Lorenzo Il Magnifico: worker placer en eigenlijk dus niets nieuws, maar toch wel heerlijk krap bemeten en een uitdaging om goed te spelen. Speel direct mét de Leaderkaarten.

More
9 months 2 weeks ago #4

Ook mijn lijst heeft maar kleine veranderingen ondergaan.

1/ Brass

2-10
Struggle of empires
Age of steam
Wallenstein
Madeira
London
Terra mystica
Last train to wensleydale
Letnisko
Signorie

11-20
Tichu
Nippon
El grande
Vasco da Gama
Patchwork
T’zolkin
La Granja
Vanuatu
Dixit
Grand Austria Hotel

Time to create page: 0.238 seconds
9.png