emo Great Western Trail - spelregels verkeerd gespeeld

More
1 year 3 months ago #1

Gisteren, 4 januari Great Western Trail gespeeld met Wilberd, Marko en Maarten. Erg leuk spel, maar veel regels waarbij het makkelijk is iets over het hoofd te zien. We hadden het allemaal nog nooit gespeeld, dus we moesten af en toe wel wat opzoeken.

Vanochtend nog even de regels doorgescand om te zien of er dingen fout waren gespeeld door ons (onvermijdeljk natuurlijk) en welke dingen. Ik schrijf ze hier even op opdat we ze een volgende keer goed doen:

1. Objective Cards: dit hebben we volstrekt verkeerd gedaan: als je een nieuwe objective kaart kiest, speel je hem niet direct uit, maar leg je hem, net als nieuwe koeien, op je aflegstapel. Als deze kaart later in je hand komt kun je hem tijdens je beurt uitspelen (pas dan ben je gecommitteerd aan de kaart en krijg je de negatieve punten als je hem niet voltooid). Bovendien: bij het uitspelen van de objective kaart krijg je ook nog een onmiddellijke bonus: die staat in de linkerbovenhoek van de kaart (bv. 2 geld of 2/3 stappen met de trein vooruit). Die bonus hebben we volledig over het hoofd gezien.

2. De stationslocaties: net als bij de steden, mogen ook meerdere spelers een station op een plek bouwen. Wel belangrijk omdat het zo een stuk makkelijker wordt om doelen met veel stations te vervullen. Als je een station bouwt dan betaal je altijd de kosten en legt altijd een witte schijf, maar je bent niet verplicht om de station-master tegel te nemen. Als je geen van je medewerkers wilt afstaan, of je hebt er geen dan kun je dus wel gewoon een station bouwen.

3. Wat betreft de auxiliary actions (hulp acties): als je niet de actie uitvoert op het gebouw waarop je landt (omdat je dat niet wilt, of omdat dat niet kan bij bv. een vijandelijk gebouw waarop je stopt), dan mag je uitsluitend een enkelvoudige auxiliary action uitvoeren, zelfs als je de tweede witte schijf daar hebt weggespeeld. Alleen bij gebouwen die uitdrukkelijk als actie hebben dat je een dubbele auxiliary action mag uitvoeren, kun je dit doen (en dan natuurlijk alleen als je de witte schijf hebt weggespeeld).

4. Zoals we tijdens het spel al opmerkten: bij het plaatsen van de schijf van het zwarte veld "extra handlimiet +1" moet je 5$ betalen. Anders kun je die schijf niet plaatsen.

5. Aan het einde van het spel kan het zijn dat objective-kaarten wel in je deck zitten (of in je hand) maar dat je ze nog niet uitgespeeld hebt. Je mag ervoor kiezen deze te waarderen, maar dat hoeft niet (je krijgt daar dus geen minpunten voor). Voor uitgespeelde objective kaarten geldt dat je ze moet waarderen.

6. Bij de station-master tile waarbij je voor elke twee certificaten die je aan het einde van het spel hebt 3 punten krijgt, tel je zowel permanente als tijdelijke certificaten.

(we hebben vast nog wel iets meer fout gedaan, maar dit kon ik zo snel even vinden).

Bas

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #2

Ik wist niet dat jullie speelden zonder het te kennen, anders had ik kunnen helpen uitleggen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #3

Dat zijn idd relevante regels. Zeker wat betreft objective kaarten en stationsbouw, daar liepen we gedeeltelijk allemaal op stuk (omdat we dachten dat maar 1 iemand ergens station kan bouwen)

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.138 seconds
6.png