emo Ik ging naar Spiel en nam mee...

More
1 year 11 months ago #1

Dit is het topic voor iedereen om zijn/haar aanwinsten van Essen te delen.

Hier is mijn lijstje aanwinsten:
Guild of London (gesigneerd door de auteur)
Das Orakel von Delphi (gesigneerd door de auteur)
Jorvik
Yokohama
Kanagawa
Cacao met 2 extra tegeltjes
Red7
Vikingdoms
Parade
Mini-uitbreiding tegeltjes voor Concordia en Navegador

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
1 year 11 months ago #2

1 dagje Essen maar. Maar de tas zat goed vol deze keer :)
- Tac (eindelijk bezweken voor de verleiding)
- Duel uitbreiding Pantheon + goodies
- Dixit uitbreiding Revelations+ promo cards
- Revenge of the Dictators + uitbreiding (Kickstarter; gesigneerd x 4)
- Smallworld uitbreiding Realms
- Power Grid card game
- Power Grid mini expansion Gleichstrom
- Netrunner Classic kaartjes

Last Edit: 1 year 11 months ago by Serge.

More
1 year 11 months ago #3

TAC, goede aankoop :-D. Heb je de grote of de kleine gekocht?

More
1 year 11 months ago #4

Voor het eerst een dag naar Spiel geweest. Mijn focus lag omdat ik maar een dag ging op de korte casual games. Veel rond gekeken en een bescheiden aantal meegenomen:

- Ice Cool
- Evolution: The Beginning
- Uitbreiding voor Mysterium
- Mini uitbreidingen voor Cacao (/edit: en inmiddels de base game gewoon in NL aangeschaft)
- Promo's voor King of Tokyo en Dixit

De grotere broers Evolution of Evolution: Climate zijn overigens erg leuke games die bij Phoenix zeker niet zouden misstaan. ;-)

Last Edit: 1 year 11 months ago by Karel.

More
1 year 11 months ago #5

Ik ging naar Spiel…
Gewoontegetrouw togen wij ook dit jaar met 2 vrienden naar Spiel. De voorbereiding was echter ongewoontegetrouw: drie volle tassen spellen om te verkopen en maar 3 spellen die we echt wilden gaan kopen: Junk Art, Sweet Nose en Imagine. Sweet Nose is een ogenschijnlijk simpel marktspelletje waarbij je zo min mogelijk snoep moet hebben aan het einde van een ronde zodat je niet naar de tandarts hoeft. Hoe educatief… Daarnaast stond ook de tweede uitbreiding van Flick ‘em Up! op de te-kopen-lijst. Donderdag stond in het teken van aankoop van deze en het spelen van Virus. Een prachtig uitgevoerd spel dat ik graag nog eens zou spelen, maar omdat mijn partner niet houdt van co-ops waarbij de narigheid steeds erger wordt, zal dat niet aan onze keukentafel zijn. Sultans of Wind, een kinderspel, deed niet onder voor een volwassenenspel met zwaarte 2. Je vliegend tapijtjes moeten naar het paleis aan de overkant, maar onderweg zijn er wolken en vliegende tapijtjes van anderen die een vlotte vlucht belemmeren. Je speelt twee actietegels uit, van 10 beschikbare, die steeds in bijna dezelfde volgorde aan de beurt komen en waar een eenvoudig maar goede beurtvolgorde in zit gevormd door een optelsom van de waarden van 5 zichtbare tegels. Geen spel om te spelen met mensen die heel goed zijn in abstracte spellen, want dan blijf ik hopeloos achter met mijn beperkt ruimtelijk inzicht :(. Ik vond het desalniettemin een leuk spel dat ik zeker met anderen wil meespelen. Risky Adventure vond ik een iets minder leuk kinderspel-uitziend spel, maar ons groepje had er verder wel plezier in. Teveel gedoe om uit te leggen, dus dat doe ik niet. Ik had ook interesse in SOL vanwege het team-element en daarna werd ook dat gespeeld. Het is een Tobago-light spel, waar het race-mechanisme aan het eind, om de schat bij je vlag te krijgen, bepalend is voor winnen of verliezen. Word je door het spel gedwongen om je vlag te planten voordat je weet waar de schat ongeveer is, dan is de kans groot dat je verliest omdat je een grotere afstand moet afleggen dan de andere groep, met risico op strijd op de vondst toe. Dat leek niet okay te zijn en het spel is niet aangekocht. We eindigden de dag met Mea Culpa, waar we een beroerde uitleg in het Engels kregen. Naar wat later halverwege bleek, vroegen we de uitlegger of Duits voor hem beter zou zijn. Hij beaamde dat en ging verder in even chaotisch en traag Duits als het eerdere Engels. Het spel heeft een aansprekend ondeugend thema: de winnaar is degene die verste op weg is naar de hemel en daarmee het minst ver onderweg naar de hel. Heerlijk polariserende denkwijze, toch? Ondanks de moeizame uitleg toch een paar rondes gepeeld. Helaas lijkt het thema niet heel logisch geïmplementeerd; in plaats van van het leven te genieten onderweg naar de hel, lijkt het vooral de bedoeling andere mensen richting hel te wensen/sturen en je daarnaast vooral bezig te houden met het verkrijgen van aflaten om bij de eindtelling nog wat pasjes richting hemel bij te sprokkelen. Ai, ai, wie weet, zag het leven van de gemiddelde katholiek er vroeger wel zo uit. Ons kon het niet bekoren, maar we houden de mogelijkheid open dat de uitleg hieraan debet was.
Na de teleurstelling verwerkt te hebben over het niet beschikbaar zijn van een Engelstalige versie van Imagine, was het vrijdag tijd voor actie: de eerste van twee demo-shifts bij Fog of Love. Wat een grappig spel is dat! Zonder kennis van spelregels en zonder voorbereiding kwam ik om 10 uur bij de stand aan, kreeg een korte instructie en toog aan het werk. Gaandeweg werd ik steeds gelukkiger dat ik dit spel gebackt heb op kickstarter. Wat is er heerlijker dan in het spel een ongelooflijke klootzak te kunnen zijn en toch liefde te ontvangen? Of naïef en met volle overgave romantisch te kunnen zijn zonder/en (doorhalen wat niet van toepassing is) daarvoor genadeloos afgestraft te worden? Ik zag meer gelukkige dan ongelukkige mensen de stand verlaten na een of meer episodes van het spel doorlopen te hebben, ongeacht of zij nu een relatiebreuk of een happy end in het spel hadden gekend. En daar doe je het als demo-er toch voor!
Toch ook wel weer snakkend naar een eurospel, besloten we na het werk ons naar Barcelona te begeven. Een mooi spel, met veel nadruk op tactische overwegingen. Zal ik een flatgebouw voor de werkende klassen bouwen? Daarmee hou ik het volk tevreden en komt er geen opstand, maar eigenlijk bouw ik liever een villa. Daarmee kom ik in de gunst van de heersende klasse met alle voordelen van dien. Oh, en wat past er beter in deze wijk, met het oog op de gebouwen die er al staan (lees de tussentijdse punten die ik krijg), en ben ik in alle wijken wel voldoende aanwezig om als architect naam te maken? Kortom, een aantal zaken die tegelijkertijd van belang zijn, maar niet tegelijkertijd hetzelfde gewicht toegekend krijgen in het spel. Te onoverzichtelijk voor mij, dus broodnodige afwisseling in een andere zuidelijke stad gezocht en daar gewerkt aan het opzetten van een spionnage-netwerk bij Estoril 1942. Heerlijk thema, spionnage; [redacted] en [microfilms] zijn favoriete spellen bij ons. Estoril viel behoorlijk goed in de smaak, en misschien een tikje spijtig dat ik die niet heb gekocht. Het heeft net te weinig diepgang voor wat het zou kunnen zijn als je iets meer invloed zou kunnen aanwenden. Toen nog een uitleg van Lissabon aangehoord, dat binnenkort op kickstarter komt. Van de maker van Vinhos, Kanban en the Gallerist, dus er is geen ontkomen aan; dat gaat zeker gebackt worden ook als ik dat niet zou willen.
Zaterdag was het verschrikkelijk druk. Zelf tijdens de beurs was er een opstopping bij hal 2 en stonden we in de rij. Goed voor een moment van reflectie; we kwamen tot de slotsom dat vrouwen dit jaar verder in de minderheid waren dan ooit, en spellen met directe confrontaties verder oprukken, naast de co-ops. Goede teamspellen en semi-coops blijven achter, hoewel Captain Sonar er Heel Erg Leuk uitziet. Wat zou ik graag een regelmatig groepje van 8 hebben om dat mee te spelen! Dan zou ik het zeker hebben aangeschaft. Wongamania gespeeld, een licht spelletje gebaseerd op marktwerking. Weinig over te vertellen. Ook nog Rising 5 gespeeld, een co-op vecht- en puzzelspelletje met een app als spelleider. Als team moet je energie (?) verzamelen die verspreid in het spel komen door monsters en door exploratie van de planeet, als ik het goed onthouden heb. Met die energie kun je de puzzel oplossen die ervoor zorgt dat het portal waardoor de monsters los komen, weer sluiten. De puzzel bestaat uit vier elementen met elk een kleur en een teken, die in de juiste constellatie moeten worden neergelegd. Er zijn drie moeilijkheidsgraden waarin je kunt spelen. Momenteel is het spel op kickstarter, heb ik me laten vertellen. Leuk, maar niet leuk genoeg om regelmatig te spelen. Of misschien met 1 of 2 mensen die een vlot puzzelspelletje willen spelen. We kregen nog een kansje voor een onderhandelingsspel met Lord of the Pigs. De introductie stond me wat tegen; het spel zou zich afspelen in een niet nader te noemen zuidelijk land waar varkens wonen. In het spel ben je een van de grote geldbazen van het land en wil je zo rijk mogelijk worden door projecten ten uitvoer te brengen waar je medespelers op moeten stemmen. Het leek zo'n mooi thema, heerlijk overleggen zonder backstabben en ook nog eens niet co-operatief! De realiteit bleek saaier: iedereen aan de macht en degene die zijn hoofd boven het korenveld uitstak, kreeg gewoon geen stemmen meer van de anderen. Er is een catch-up mechanisme dat met 3 niet goed werkt: als het varkensvolkje (een partij die onafhankelijk speelt) zo ontevreden is dat haar score op 0 komt, dan wint de geldbaas die het mist heeft geïnvesteerd. In je eentje krijg je dat met 2 tegenspelers moeilijk voor elkaar. De dag met een promotiespelletje van de universiteit van Milaan geëindigd, dat is ontwikkeld om meer draagvlak in de samenleving te creëren voor legale cannabisteelt in Italië. GrowerZ heeft een grappig thema, maar biedt zonder drugs geen uitdaging.
Vandaag startten we met Rhodes. De vierde speler kon bij aanvang geen goede tegels kopen, daardoor minder oogst op tijd omzetten in geld, hetgeen zich lastig meer liet inhalen. We zagen theoretisch wel mogelijkheden om dit te ondervangen, maar we zijn er niet zeker van of die ook echt zouden werken. Daarnaast is er voor 2 van 4 spelers de mogelijkheid om een engine te bouwen. Verkoop via de haven vonden we een leuk, fris mechanisme. Het meeliften met de productie van anderen verliep bij ons door onderhandelen hierover met elkaar, hetgeen niet echt de bedoeling was van het spel. Maar tja, als je co-operatief landbouw bedrijft, is afstemming een te verwachten activiteit. We braken het spel af, omdat er voor de vierde speler geen mogelijkheid meer was om bij te komen (te weinig productie en geen engine kunnen bouwen) en vervolgden onze Spielroute op weg naar Ulm. Daar was net een discussie aan de gang met vier bedreven spelers en de uitlegger. De vier spelers waren op driekwart van het spel en er was weinig meer voor ze te doen. De uitlegger kon zich niet voorstellen dat ze de regels juist hadden gevolgd, maar na reconstructie via de kathedraaltegels (b)leek dit wel zo te zijn. “We broke the game…” was hun commentaar. Desalniettemin kocht een van de vier spelers het spel en hij lichtte toe: de startspelerregel gaan we vervangen en we spelen niet meer met de kathedraal. Dan is het echt een leuk spel. Wij lieten Ulm even voor wat het was en gingen Chromosome spelen. Een area-influence game waarvan het thema mij aansprak en heeft doen besluiten mee te gaan in de aanschaf ervan ondanks het spelmechanisme. We konden daarna aanschuiven bij Raise your Goblets, en tot mijn verbazing hebben wij dit ook aangeschaft, zelfs in de de-luxe versie. Johoho! 10 euro extra voor plastic goudkleurige bekers in plaats van grijze bekers en een cheapo fles wijn erbij. Ik hou mijn mond, ik klaag niet als mijn partner bereid is om een partyspel te kopen! Zijn verzuchtende toelichting: als ik dan toch een partyspel moet spelen, dán maar dit.

en ik nam mee: Avanti, Honshu, Crabs!, Chromosome, Raise your Goblet, Junk Art, uitbreiding Flick ‘em Up!, uitbreiding The Grizzled, Sweet Nose, Through the Ages III, en Clank! besteld.

Last Edit: 1 year 11 months ago by GabiGames.

More
1 year 11 months ago #6

Leuk verslagje, Gabriel

More
1 year 11 months ago #7

met een groepje vrienden gegaan.

Ik was vooral benieuwd naar Inis, Captain Sonar, Cry Havoc, Red7 en eventuele tweedehands dingetjes. Dag begon niet helemaal soepel, kwamen rond 10 uur met de auto aan bij Essen, maar je werd vervolgens helemaal naar Parkplatz 10 geleid en moest van daar dan weer een bus nemen, dat kosste uiteindelijk meer dan een uur totaal. Over het algemeen lichte irritaties over het ontberen van Duitse efficientie op de Messe. Het is een grote chaos, je hebt overal cash nodig terwijl je hier in Nederland een losse tomaat op de markt al met PIN betaald. Eten/drinken halen duurt megalang en is erg prijzig voor Duitse maatstaven, plus ook nog eens erg slecht. Normaal kan ik flink genieten van een goede currywurst maar die op de Messe zijn schandalig slecht. Volgend jaar ga ik denk ik maar met openbaar vervoer en neem ik zelf wat eten en drinken mee.

Anyway dat allemaal terzijde, met de groep pakket van Matagot met Captain Sonar, Inis en Dicemasters meegenomen. Flick'em up gespeeld, dat was wel leuk maar niet leuk genoeg om aan te schaffen. Andere leuke dexterity games waren er ook wel, zeker een soort van airhockey tafel maar dan met spelers die je met magneetjes van onder de tafel moest bewegen. Bij Flick'em up was het overigens wel ironisch dat het over 2 tafels ging die niet helemaal gelijke hoogte stonden waardoor het randje een bijna onoverkoombare barriere was.

Vervolgens voor het echte werk even gekeken bij Portal voor Cry havoc (en Tides of Madness eventueel). Was helaas wat te druk dus maar even laten zitten en eerst wat dingen afgehaald voor wat vrienden (7 wonders duel uitbreiding, coffee roaster, kanigawa? red7 en nog een paar). Uiteindelijk even in de 'indy hall' gelopen achter de gallerij wat ik meestal het meest onstpannen vind. Spellen zijn duidelijk iets minder gelikt omdat het first time developers zijn maar ook vaak originele dingen en je kan rustig een heel spel spelen met de ontwikkelaar zelf vaak. Deze keer ArmyMals, een tank spel van een Poolse uitgever. Leuk spelletje en absurd goede prijs voor de productie dus meegenomen. Na thuis nog een keer spelen helaas toch wel wat dingen minder, maar alsnog leuk. Ten slotte nog terug naar Portal om Cry Havoc nog te spelen. Demo was helaas niet zo ideaal, we waren net met z'n drieen klaar om te beginnen totdat er nog een vent aan de tafel werd toegevoegd waardoor de uitleg opnieuw kon beginnen. De demo'er was helaas ook niet goed, ik had de regels gezien op een review en moest helaas de irritante nerd uithangen door haar 3x te corrigeren op fouten. Uiteindelijk begonnen maar de speler die we niet kenden was verschrikkelijk traag waardoor het 2x langer duurde dan eigenlijk nodig was voor 2 rondjes. Na twijfel spel uiteindelijk maar niet gekocht, ik vermoed dat het een type spel is waar je het na 2x spelen wel gezien hebt. omdat de keuzes een beetje beperkt zijn en redelijk voor de hand liggen ook al is het systeem wel cool. Komt bij dat het voor 70 euro een belabberde productie is, de miniaturen zien er echt slecht uit en het bord en de art zijn niet echt top.

Hierna nog even rond gekeken bij 2e hands waar wel goede deals waren maar helaas bijna niets in het engels. Bij veel spellen vind ik een beetje Duits niet zo erg maar een aantal titels die me mooi leken zoals Mission:red planet en Roll for the galaxy leken me toch iets te taalafhankelijk. Maar we hadden al genoeg en het was mooi geweest met de drukte dus met een flinke tas maar richting huis gegaan.

Uiteindelijk beetje gefrusteerd deze keer door de chaos die het is, dit kan echt veel beter. Maar volgende keer pak ik het zelf dan ook maar anders aan en ga ik wellicht gewoon met de trein. Wel tevreden over de nieuwe aankopen en kijk zeker uit naar Inis, Captain Sonar en een aantal anderen. En red7 is al prachtig gebleken op de weg terug.

Overigens is er iets mis met dit forum, als je submit klikt ga je terug naar het hoofdforum vaak en kan je je hele tekst kwijt zijn.

More
1 year 11 months ago #8

Mijn aanwinsten.
Er veel gekocht dit jaar

More
1 year 11 months ago #9

Er gaat wat mis want de spellen die ik bij mijn berichtje had getypt staan er na submitten opeens niet meer in.
Nieuwe poging dus
Habitats
Cottage garden
Bubbles pop
Kodama
Capital lux
Avenue
Potion brew
Hop le j'ton
Eternity
Qwixx
Dr. Gomb

More
1 year 11 months ago #10

Het lijkt erop dat er met submit op het forum hier en daar iets misgaat. Ik heb Bart er al op gewezen.

More
1 year 11 months ago #11

Mee eens Karel, vorig jaar heb ik Evolution nog voor Northstar games gedemood.

More
1 year 11 months ago #12

Na vier dagen slenteren, spelen en genieten weer thuis met;
Crisis
Guilds of London (Een exemplaar op kunnen pikken die na pre-ordering niet is afgehaald)
The Manhattan Project voor slechts 15.-, kon ik echt niet laten liggen.
Power Grid, the Card game
Fields of Green.
3 is a magic number, kleine uitbreiding voor Imperial Settlers
Bohnanza das duel, een twee speler variant.

More
1 year 11 months ago #13

Mogelijk is die Guild of London de pre-order die ik namens Phoenix had geplaatst voor het geval dat. Die is namelijk zondag in de verkoop gegaan :-)

More
1 year 11 months ago #14

de kleine Tac

More
1 year 11 months ago #15

Ik heb de volgende drie spellen gekocht:

• Artificium
    Behind the Throne
    Revolte in Rom

Last Edit: 1 year 11 months ago by WilberdDCC12.

Time to create page: 0.318 seconds
19.png