emo Spellengek top 100

More
2 years 6 months ago #1

Ook dit jaar maakt Peter Hein weer de borspel top-100 van de lage landen op. Op basis van onze input. Doe je ook mee?

Je lijstje met andere Phoenicianen delen kan via dit topic.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 6 months ago #2

Bij deze mijn lijstje.

1
Tichu – Het allerleukste van dit kaartspel is dat je de meeste handen op zo veel verschillende manieren kunt spelen. Verder heeft dit spel alles wat een kaartspel moet hebben: tactiek, bluf, het lezen van je tegenstander én van je partner, spanning, verrassende wendingen en natuurlijk een dosis geluk.

2-10
Port Royal - Dit spel zit heel goed in elkaar. Push your luck, engine building en interactie in een half-uurtje en met een setup-time van 10 seconden. Wat wil je nog meer?
Istanbul – Een fijne mix van strategie en opportunisme, en speelt ook lekker vlot weg
Formel Fun – het ultieme ‘feel good’ bordspel
Crokinole – de combinatie van behendigheid en tactiek maakt dit zo leuk
Race for the Galaxy – Plannetje maken. Kijken of het wil lukken. Klaar.
Kingdom Builder – Hoe zeggen sportlui dat ook alweer: “Het geluk moet je afdwingen”. Dat geldt zeker voor dit leuke optimalisatiespel. De mix van strategie en tactiek plus relatief korte speeltijd maken dit voor mij een winnaar.
Piraten bridge - Leukere en betere variant op boerenbridge en wizard. Wat dit spel maakt is het afwijkende score-mechanisme waarbij je de meeste punten kunt halen door helemaal geen slagen te winnen.
Dominion – Elk potje weer de uitdaging om de ideale strategie te identificeren en vervolgens fijn te slijpen tijdens het verloop van het potje. En na afloop wil je meteen nog een keer. Mede daarom mijn meest gespeelde spel, als ik de online potjes meetel. Schudden en setup time zijn een probleem, daarom speel ik eigenlijk alleen nog maar online.
Code Names - De stille party game. Maar wat is het heerlijk, als het lukt om met 1 woord vier kaartjes aan elkaar te linken.

11-20
Coup – Bluffen, liegen en bedriegen. De kinderen zijn hier ook erg goed in; beangstigend.
Rattus – het leuke van dit spel is dat het zo anders is dan de meeste andere spellen. Met de uitbreiding ook genoeg variatie.
Wunderland - Een simpel bordspel met een leuke ruimtelijke dimensie en erg interactief op een prettige manier door het meereis-mechanisme
Love Letter – Een van de weinige spellen die je letterlijk overal kunt spelen. Hoge geluksfactor, maar ook een stukje vaardigheid. Met mijn kinderen beleef ik hier veel lol aan.
1775 Rebellion: the american revolution - oorlogje spelen in teams maakt het zoveel leuker
Abluxxen (Linko!) - het leuke van dit kaartspel is dat je het op zoveel verschillende manieren kunt spelen
TAC - lekker hakketakken op een mens-erger-je-niet bord, met wederom de team-dimensie die het naar een hoger niveau tilt.
Bausack
Blue Moon
Guildhall

More
2 years 6 months ago #3

hierbij mijn lijstje. Met een flink aantal wisselingen tov vorige jaren.
Onder ander een nieuwe nummer 1.

Mijn top 20.
1. Codenames; dit spel laat zien dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.
25 kaartjes en twee teams staan garant voor een leuke strijd. De hit sinds Essen 2015.

2. Formel Fun; een fantastisch eenvoudige afvalrace. De regels zijn simpel maar de race is elke ronde opnieuw spannend. Een ronde winnen kan iedereen. Maar de race winnen komt neer op goed handmanagement. Race maar eens mee en je zult het ervaren.

3. Ground Floor; het ultieme economische spel. Elke actie is belangrijk. Managen van tijd, geld en informatie is cruciaal. Dit spel geeft mij echt het gevoel de CEO te zijn.

4. Istanbul; Zeer toegankelijk spel waarbij thema en mechanisme goed samenkomen. Iedere speler heeft vrij vlot door hoe het werkt en vervolgens ontspint zich een mooie race.

5. Britannia; goed voor een spannend avondvullend programma. Uit 1986 en ik heb het pas in 2013 ontdekt. Elke speler heeft een set van volken waarmee gedurende de 16 rondes zoveel mogelijk punten moeten worden vergaard. Het leuke is dat elke speler op een ander tijdstip de echt scorende volken krijgt.

6. Panamax; je hebt 3 ronden en een rederij om bergen vracht door het Panamakanaal te laten vervoeren. Maar uiteindelijk gaat het om je prive vermogen, dus wat maakt het uit dat de company nog maar een paar centen in de kas heeft. Constant moet je vergaande beslissingen nemen en ook je medespelers er een beetje van zien te overtuigen toch vooral jouw boten of jouw vracht ook te bewegen. Toppertje van Essen 2014. Het mooie is dat alle keuzes per ronde via dobbelstenen worden bepaald. Elke speler ziet zo wat er beschikbaar is en baseert daarop de beslissing per beurt.

7. Escape; het klinkt zo makkelijk om in 10 minuten met z'n allen weg te komen uit de instortende tempel....Wat een geweldig spel is dit toch. Veel uitbreidingen maken het gigantisch herspeelbaar.

8. Shadows over Camelot; super met 7 of 8 spelers. Heb nu twee keer meegemaakt dat het wel heel moeilijk is als je dan in je eentje de verrader moet spelen.

9. Nations; heerlijk hoofdgerecht in spellenland.

10. Historia; een soort van civilization-spel maar de beschavingskaarten en de manier waarop je deze speelt bepalen het succes van je volk. Simpelweg veel legers bouwen is geen garantie voor de winst omdat er elke ronde ook nog een gebeurtenis plaatsvindt die soms meer soms minder invloed hebben op je volk.
Prima gelukte combinatie van strategie en tactiek.

En dan 11-20:
11.Fleet; een spelersgame met een korte looptijd en heel veel keuzes per beurt. Leegvissen die zee!
12. El Grande; Een echte klassiker en de moeder van alle meerderhedenspellen en van de hand van Kramer.
13. Abluxxen / Linko; een spel van mijn idolen Kramer & Kiesling. Dit kun je als tussendoortje maar ook prima als afsluiter spelen. Dat ontbrak nog aan mijn collectie.
14. Machiavelli. Een klassieker. Ik denk dat jij denkt te weten wat ik denk en dus doe ik wat anders omdat ik denk dat als jij denkt wat ik denk ik jouw denk te slim af kan zijn..oh jammer nu wordt mijn karakter beroofd.
15. Liar's dice (Bluff); Inmiddels 100e potje gespeeld.
16. Cherry Picking; een luchtig doch listig kaartspel van Jeroen Geenen.
17. Caylus; Een van de beste worker-placements. Voor de liefhebbers natuurlijk want soms koopt een van je medespelers de provoost om en gaat een (of meerdere) van je duur geplande acties niet door.
18. Eufraat & Tigris. Behoeft geen toelichting.
19. Pirate's Cove; dikke pret met piraten en dobbelstenen. Prima voor gelegenheidsspelers maar ook vele veelspelers zien dit graag op tafel komen.
20. Tikal. Ik vind deze thematisch het beste van de 'mask trilogie'.

More
2 years 6 months ago #4

1 Terra Mystica
2-10:
Formel fun
Imperial Settlers
Russian Railroads
Through the ages: A story of civilization
Le havre
Snowdonia
Sint Petersburg
Agricola: all creatures great and small
Codenames

11-20:
memoir 44 (overlord)
Galaxy trucker
Sid Meier's Civilization: The board Game
Kanban: Automotive revolution
Outpost
Splendor
Tichu
Hoogspanning
Crokinole
Puerto rico kaartspel

More
2 years 6 months ago #5

Mijn lijstje:

#1: The Resistance: Avalon
De beste traitor game, niet een beetje saaie maar complexe coop game eromheen zoals bij Dead of Winter of Battlestar Galactica. Maar wel genoeg diepgang. Uiteraard wel erg afhankelijk van de groep.
#2: Through the Ages: A New Story of Civilization
Iets verbeterd met de uitbreiding door betere balans maar military helaas nog onbevredigend vaak. Voor wie het interesseert mijn review van de nieuwe versie hier: boardgamegeek.com/article/21124241#21124241
#3: El Grande
Alle looks van een klassieke droge eurogame maar de gameplay van ameritrash met confrontaties en vaak trashtalk. Afhankelijk van de groep wel soms het 'mariokart' gevoel dat iedereen de leider benadeelt en je op het laatst langszij wilt komen.
#4: Hanabi
Geen fan van pure coop's vanwege het 'alpha player' probleem al ben ik die vaak zelf. Het is lastig niet te overleggen en te vertellen wat anderen zouden moeten doen als het een pure coop is maar dat maakt het vaak ook weer veel te saai. Hanabi heeft dat probleem helemaal niet doordat de beperkte communicatie juist het spel is en daardoor zo leuk. Draait wel veel om conventies uiteindelijk, zonder die krijgt het geen diepgang.
#5: Mage Knight Board Game
Heel mooi puzzelgevoel door precies de juiste beurt uit te vogelen. Alleen die verdomd veel kleine regeltjes he.. zeer AP gevoelig en de beperkte mate van interactie maken het eigenlijk een solo game. Zeer goed met 2 geduldige ervaren spelers met genoeg tijd, helaas valt het daarmee in de categorie 'briljante spellen die je nooit speelt' samen met spellen als war of the ring en twilight struggle. Misschien verdienen ze daarom ook niet een al te hoge plek op dit soort ranglijsten.
#6: A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition)
Mooie wargame met mooi thema. Het plansysteem een beetje a la Wallenstein is geweldig hierin. Groot gemis dat het spel niet echt met officiele varianten komt om ook met 3, 4 of 5 te spelen, een alternatieve kaart op de achterkant voor 3 of 4 spelers zou prachtig zijn geweest.
#7: Power Grid
Leuke economy game waar je al je behoefte aan optimaliseren kwijt kan. Heel veel eurogames hebben dit maar vind ik zelden de moeite waard om meer dan 2 keer te spelen omdat je de efficiente paden dan wel kent. De positie ten opzichte van de rest is bij Power Grid echter cruciaal waardoor het veel interactiever is dan de meeste euro's. Plus er kunnen veel rare dingen gebeuren zoals het uitkopen van een grondstof waardoor het tot het einde spannend is vaak.
#8: Liar's Dice
Prachtig in z'n eenvoud, bluf roepen of verhogen. Maar veel ruimte om tegenstanders te lezen, ze te truccen en wat dan ook. Er zijn wel veel verschillende varianten en de officiele regels bij Liar's Dice zijn niet zo goed, de regels zoals ze bij de versie Perudo zijn raad ik aan.
#9: Oh Hell!
Een pak kaarten blijft het beste reisspel voor 2 tot x spelers en boerenbridge mn favoriet samen met Tichu.
#10: Codenames
Nieuwkomer en vooral fan van door z'n toegankelijkheid. Binnen een minuut ben je begonnen maar toch zeer leuk. Soms wel jammer dat er vaak per ongeluk vals wordt gespeeld en dit moeilijk te corrigeren valt. Mensen laten met hun ogen vaak zien om welke kaarten het gaat of er worden rare samengestelde woorden gebruikt waarbij Scrabble achtige discussies komen of dat nu mag of niet. En als je per ongeluk extra informatie hebt gegeven draai je dat moeilijk terug.

More
2 years 6 months ago #6

Vergeet niet je lijst ook te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. anders wordt hij niet meegenomen in de telling met alle andere inzendingen!

More
2 years 6 months ago #7

En mijn lijstje is exact hetzelfde als vorig jaar. Ach en drie kwart zal de Top 100 niet halen, maar ik mijn bijdrage weer geleverd.
1. Age of Steam: financieel net wat krapper bemeten dan Stoom, daarom biedt het net een dimensie extra. En enkele van de allerbeste kaarten zijn alleen maar met AoS speelbaar.

2. Stoom: net iets toegankelijker en vriendelijker dan AoS, bijna even goed. Stoom speel ik vaker, het gaat er makkelijker in bij de plaatselijke doelgroepen.

3. Terra Mystica: briljant ontworpen spel. 150+ partijen gespeeld. De uitbreiding is geweldig en voegt zeer veel toe.

4. Struggle of Empires: blijft een prachtige manier om een lange spelavond met je maatjes door te brengen.

5. Eufraat&Tigris: eén van de weinige spellen uit de vorige eeuw in mijn lijst. Deze kan vandaag de dag nog helemaal mee. Prachtig speelsysteem, dat veel vrijheid laat aan de spelers om er iets van te maken.

6. Brass: mooi spel, maar niet geschikt voor iedere doelgroep. Ik zou het graag vaker willen spelen.

7. Last Train to Wensleydale: dit spel is een goed bewaard geheim. Prachtig systeem met weer unieke mechanismen, zoals je van Martin Wallace verwacht. Check it out!

8. London: het beste kaartspel-met-een-bord dat er bestaat.

9. Zhanguo: prachtig mooi samenhangend spel. Kaartgedreven, speelt lekker weg, maar de vele mogelijkheden voor lange termijn planning geven het spel veel pit. Beste spel van Essen 2014 naar mijn bescheiden mening.

10. Trajan: prachtig geconstrueerd spel. De beste van Feld m.i.

11. Java: de beste uit de actiepuntenserie. Puzzelen met de tegels en listig positiespel. Scores tussentijds en aan het einde balanceren.

12. Reef Encounter: ook na het verschijnen van Key Flower blijft dit toch de beste van Richard Breese.

13. T’zolkin: workerplacement met een enorme twist. De wielen voegen een prachtig planningselement in de tijd toe. Dit spel daagt me zeer uit, is lastig om goed te spelen.

14. Quebec: een zeer onderschatte Ystari met het unieke cascade mechanisme. Ook veel interactie en volop keuzes. Je hebt elkaar nodig, maar de ander ook weer niet teveel in het zadel helpen. Mooi spel.

15. Tikal: blijft een mooi spel met eenvoudige regels en heerlijk veel vrijheid voor de spelers om er op het bord wat mooi van te maken.

16. La Citta: ook deze city builder blijft de tand des tijds goed doorstaan.

17. Automobile: economisch spel over de opkomst van de automobiel industrie.

18. Mexica: men zegt de lichtste uit de actiepuntenserie, maar misschien wel de leukste om te spelen. Prettig interactief: bruggen wegpakken, uitgangen blokkeren etc., heerlijk.

19. Vanuatu: worker placer met een listige twist. Je kunt alleen een actie doen als je er de meerderheid hebt. Gemeen spel daardoor, prachtig.

20. Wildcatters: echt een heel verrassend spel van Nederlandse ontwerpers. Olie boren, vervoeren, raffineren en leveren aan continenten voor meerderheden. Mooie balans tussen samenwerken en elkaar dwars zitten. Zit mooi in elkaar.

More
2 years 6 months ago #8

1-10 in willekeurige volgorde:
Above and Below
Age of Empires III
De Alchemist
Burgle Bros
Dead of Winter
Dungeon Petz
Grand Austria Hotel
Myrmes
Tales of the Arabian Nights
Vinhos

En 11-20:
Caylus
Het Dorp
El Grande
Evolution
Nautilus
Norenberc
Porto Rico
Redacted
VivaJava
Weykick Voetbal

More
2 years 6 months ago #9

Nr 1.
Legendary: A Marvel Deck Building Game
Nr 2-10
Codenames
Da Luigi
A Fake Artist Goes to New York
Tichu
Libertalia
Jamaica
Blood Rage
Raptor
Ca$h 'n Guns (second edition)

Last Edit: 2 years 6 months ago by mark-willem.

More
2 years 5 months ago #10

Ook bij mij heeft de lijst wat veranderingen doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Dat is vooral te danken aan nieuwe spellen die in de tussentijd uit kwamen.

1: Mega Civilization
Eindelijk kwam deze officieel uit, dus kan ik die op 1 zetten, ten koste van Advanced Civilization.

2: Twilight Imperium heb ik afgelopen jaar gelukkig vaker gespeeld.
3: Through The Ages de nieuwe versie die ik twee keer op het Spelweekend heb gespeeld helpt dit spel behoorlijk omhoog.
4: Bridge is nog altijd de denksport waarin ik het allerhoogste niveau wil halen.
5: Age of Renaissance speel ik ook vaak, maar deze vooral dankzij Play-by-e-mail potjes.
6: Magic: the Gathering speel ik vooral graag als het ermee spelen ook nieuwe kaarten op levert. B)
7: Axis & Allies wel sterk afhankelijk van welke versie. Hoe nieuwer, hoe beter over het algemeen.
8: Terra Mystica en niet alleen omdat dit volgend jaar misschien op het Open Amsterdams Bordspellenkampioenschap (ABK) gespeeld wordt. ;)
9: Agricola ik wil nog altijd proberen consistent 50 punten te scoren. :P
10: Splendor toch wel verrassend in de top 10 gekomen. Ik heb hem op het spelweekend niet gespeeld, maar alleen maar omdat ik mee kon doen aan een spel die hoger in deze lijst staat. :lol:

11: Puerto Rico is net buiten de top 10 gevallen, want als er eentje in komt, moet er ook eentje uit.
12: Stone Age dankzij de laatste ABK, waardoor ik heb berekend wat de tools daadwerkelijk waard zijn.
13: Dominion hoe meer variatie, hoe leuker. Maar op uitbreidingen mocht ik niet stemmen... :silly:
14: BloodBowl wat de top 10 binnen komt als er een hele league wordt gespeeld.
15: 7 Wonders kan ook hoger komen met uitbreidingen. Maar als dat voor alle spellen geldt, is deze ook weer de eerste die dan zakt. :ohmy:
16: Metropolis is zo snel gespeeld, dat het overal tussendoor past.
17: Schaken is behoorlijk gestegen, en Knightmarechass of Doorgeefschaak zouden het nog verder doen stijgen.
18: Phoenicia is een veilingsspel die binnenkort misschien de top 20 positie verliest ten faveure van een ander veilingsspel die ik op het spelweekend heb geleerd.
19: Hanabi het is mij nog steeds niet gelukt om mijn groep de maximale score te laten halen, terwijl ik het idee heb dat het toch een keer moet lukken! ;)
20: Russian Railroads moet ik nog beter door krijgen, wat dit spel vermoedelijk dan verder doet stijgen in mijn top 20. Maar haalt nu al twee heel andere categorieën treinenspellen, Railroad Tycoon en Brass, uit mijn top 20.

More
2 years 5 months ago #11

Ik kwam uit op een top 33 :blush: dus heb er heel veel moeten schrappen.
Zoveel leuke spellen en zo weinig tijd :silly:

Mijn top 20 is geworden:
1/ Brass

2-10
Struggle of empires
Age of steam
Wallenstein
Madeira
Nippon
Signorie
Letnisko
Tichu
London

11-20
Terra mystica
Dixit
El grande
Haggis
Wizard
Patchwork
Last train to wensleydale
T’zolkin
La Granja
Vanuatu

More
2 years 5 months ago #12

Mijn lijst met een aantal classics:

1 - Source of the Nile (1979)
2 - Civilization (en de varianten advanced en Mega-) (1980)
3 - Magic Realm (1979)
4 - Tragedy Looper
5 - Alchemist
6 - After Pablo
7 - Freedom: THe Underground Railroad
8 - 1865 Sicily
9 - Crude: the Oil Game (McMulti)
10 - Alea Iacta Est (2013, niet de Euro game)

11-20
Scotland Yard (1983)
Dadaocheng
Liberalia
Mage Knight
Omega Centauri
Blood Rage
Indigo
Isle of Trains
Port Royal
Concordia

More
2 years 5 months ago #13

Mijn lijst van dit jaar:

1. THROUGH THE AGES: A NEW STORY OF CIVILIZATION – Het beste civ spel nu nog beter. Strategisch, tactisch en altijd uitdagend. Een spelavond wel besteed.

2-10
Brass – Klassieke Wallace, zijn beste ooit. Na 100+ potjes nog steeds boeiend.
Nations – Erg leuke tactische civ builder.
Codenames – Partygame met diepgang. Insta hit in onze spelgroep.
1830 – De moeder van alle 18xx’en
Food Chain Magnate – Prachtige uitdagende kaartgedreven Splotter waarin je je eigen fastfood keten ontwikkelt.
Madeira – Portugese breinverbrander
Caylus – Klassieke werkverschaffer, blijft leuk
Arkwright – Stefan Risthaus heeft hier een prachtig economisch spel neergezet, dit genre kan mij zeer bekoren. De tweede druk komt er al aan wegens succes!
Age of Steam – De tweede Wallace in mijn top 10. Door de diverse kaarten blijft dit spel boeien.

11-20
Mega Civilization
Formel Fun
Tichu
Vanuatu
Tzolkin
La Granja
Tikal
Puerto Rico
Letnisko
Patchwork

More
2 years 5 months ago #14

En mijn lijst.

1:
Puerto Rico

2-10:
Through the Ages: A Story of Civilization
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island
Tichu
Race for the Galaxy
Crokinole
30 Seconds
Terra
Stone Age
Carcassonne

11-20:
Suburbia
Codenames
Terra Mystica
Kingsburg
Dominion
Kolonisten van Catan
Glenn Drover's Empires: The Age of Discovery
Memoir '44
Last Will
Castles of Mad King Ludwig

More
2 years 5 months ago #15

Mijn lijstje voor 2016:
Met stip op 1:Pandemic Legacy – Wow, wat een spelervaring!
2-10
Robinson Crusoe – adventures on the cursed island
Imperial Settlers
T’zolkin
Carcassonne
Istanbul
30 seconds
Catan inclusief uitbreiding steden en ridders
Codenames
Stone age
11-20
Small world
Machi Koro
Qwinto
Patchwork
Pandemic – The cure
Celestia
Splendor
San Juan
Dominion
Lost cities

Time to create page: 0.330 seconds
16.png