emo Artikel bordspellen NRC next

More
2 years 10 months ago #1

linkje naar een artikel uit de NRC next van vandaag. Wat is de bordspelhit voor de feestdagen van de gemiddelde Nederlander?

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 10 months ago #2

Ach zit voor mij achter de betaalmuur. Goed dat er in de serieuzere pers ook belangstelling is voor spellen, weet niet hoe serieus ze waren. Was het wat die spellen?

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 10 months ago #3

Het artikel als pdf

Last Edit: 2 years 10 months ago by Rob010.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 10 months ago #4

Lucas Brouwers en Hendrik Spiering 1 december 2015 NRC.nl

Jij bent!

Spelen Als het nu geen spelletjestijd is, wanneer dan wel? De redactie Bord- en Familiespellen bespreekt zeven spellen voor donkere avonden en legt uit wat een spel het spelen waard maakt.

Een van de grote wonderen van de bordspellenwereld is dat elk jaar weer leuke nieuwe spellen verschijnen. In sommige aspecten lijken de nieuwkomers vaak op eerdere spellen (Carcassonne lijkt met zijn vele tegels en wegen een beetje op Catan, De Paleizen van Carrara heeft wel iets van Puerto Rico), maar goede spellen hebben altijd een eigen karakter. Sinds de opkomst van Kolonisten van Catan in de jaren negentig komen er elk jaar, meestal uit Duitsland, nieuwe bordspellen die een plaats in de kast verdienen, naast de onverwoestbare klassiekers die het eeuwige leven lijken te hebben.

Die klassiekers zijn in Nederland: allicht schaken en dammen, en ook het bouw- en veroverspel Kolonisten van Catan, het oorlogsspel Risk, de quizspellen Trivial Pursuit en Pictionary, het behendigheidsspel Jenga (met die onvermijdelijk vallende toren) en natuurlijk, de hinder-en-gooi-elkaar-van-het-bordspellen Mens-Erger-Je-Niet en Barricade. En ach, ook de ingewikkelde ganzenbordvariant Levensweg duikt bijna overal op, net als het detectivespel Cluedo.

Monopoly en Ganzenbord zijn twijfelgevallen. In onze ervaring zijn het spellen die alleen echt leuk zijn voor kleinere kinderen. Die het vooral leuk vinden om enorme hoeveelheden geld door hun handen te laten gaan, eindeloos met dobbelstenen te gooien of gewoon hun ouders van het bord te vegen. Volwassenen en oudere kinderen lopen snel tegen de nadelen aan.

Er zijn een paar vuistregels waaraan een goed spel aan moet voldoen. Ten eerste moet er een duidelijke spanningsboog in het spelverloop zitten. Het is desastreus als al halverwege het spel duidelijk is wie de winnaar wordt, maar ronde na ronde moet je toch weer langs de triomfantelijk volgebouwde Coolsingel van de Zekere Winnaar. Geen redding mogelijk. Saai.

Carrara heeft geen geschiedenis nodig, maar fantasie.
Nog een regel: je moet ook wat te doen hebben als een ander aan de beurt is. Er moet interactie zijn. Dat is voor een deel de verklaring voor het succes van Catan: daar kun je ook grondstoffen verdienen door de worp van een ander en eindeloos handelen. In Ganzenbord kun je beurten lang in de put zitten. Ook Monopoly heeft een zinloze gevangenis. En als iemand dan eindelijk eens op jouw hotel komt, is de interactie niet meer dan die van een deurwaarder: incasseren maar.

Een derde voorwaarde is dat je op moet kunnen gaan in het verhaal, zoals je je in Risk echt wel een beetje een wereldveroveraar voelt. En ja, Ganzenbord, eh.

Een aantal recentere spellen passen dan beter in de standaardvoorraad. Het collectieve spel Pandemie bijvoorbeeld, waarbij je samen ‘tegen het bord speelt’ om ziektes uit te roeien. Of het mooie domino-achtige legspel Qwirkle. En het schitterende treinenspel Ticket to Ride. Het hilarische, hippe vechtspel King of Tokyo.

Er is meer dan genoeg.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 10 months ago #5

Dezelfde link geeft nu een heel ander artikel en tekst. Vreemd. Wel nog steeds over spellen:

Lucas Brouwers en Hendrik Spiering 1 december 2015 www.nrc.nl

Speel! Zeven leuke spellen om te geven en te krijgen
Spelen. Als het nu geen spelletjestijd is, wanneer dan wel? De redactie Bord- en Familiespellen bespreekt zeven spellen voor donkere avonden en legt uit wat een spel het spelen waard maakt.

Een van de grote wonderen van de bordspellenwereld is dat elk jaar weer leuke nieuwe spellen verschijnen. In sommige aspecten lijken de nieuwkomers vaak op eerdere spellen (Carcassonne lijkt met zijn vele tegels en wegen een beetje op Catan, De Paleizen van Carrara heeft wel iets van Puerto Rico), maar goede spellen hebben altijd een eigen karakter. Sinds de opkomst van Kolonisten van Catan in de jaren negentig komen er elk jaar, meestal uit Duitsland, nieuwe bordspellen die een plaats in de kast verdienen, naast de onverwoestbare klassiekers die het eeuwige leven lijken te hebben.

WIE OVERLEEFT DE PEST?

Gewoon beginnen, dan wordt alles vanzelf duidelijk. Dat is de truc bij spellen die je overdonderen met kaarten, fases en regels. Ook bij Rattus Cartus werkte het: binnen de kortste keren hadden we het kaartspelletje door.

Vijf prinsen en prinsessen strijden in Rattus Cartus om de macht. Het doel: invloed winnen onder burgerij, geestelijkheid, adel en nog wat standen. Maar te veel contacten leggen is riskant: de pest dreigt. Invloed vergaar je door gebouwen te betreden en karakters te spelen.

Iedereen is zo druk met kaarten in de weer, dat het soms voelt alsof je in je eentje speelt. Gelukkig zijn er speciale kaarten waarmee je elkaar kan dwarsbomen. Een van de prinsen wordt door een prinses overvallen in het klooster en moet kaarten afstaan. „Stom. Ik wist toch dat ze een zwaardenkaart had!”

En dan is er de pest. Wie karakters op de verkeerde momenten speelt, krijgt rattenfiches. Wij noemen ze pestpunten. Pas aan het einde van het spel wordt onthuld welk aantal pestpunten een speler mag hebben. Heb je er meer? Pech, dan bezwijk je aan de pest.

Elke prins moet aan ongediertebestrijding doen. Dat is essentieel: de winnende prins bij ons won niet door de meeste invloed, maar omdat hij als enige de pest overleefde. Knap, maar niet zo bevredigend als winnen op punten.

Rattus Cartus, White Goblin Games, ca € 30 vanaf 10 jaar

DE PIJN ALS JE NIETS MEER HEBT

Een van de leukste onderdelen van het vechtspel El Grande is de Castillo, of ‘de Toren’ zoals wij hem noemden. Op een middeleeuwse kaart van Spanje probeer je in dit spel zoveel mogelijk regio’s te veroveren door ridders (‘caballero’s’) in regio’s te plaatsen met behulp van actiekaarten.

Dat is al heel leuk en spannend. Maar in plaats van in een regio kan je tijdens je beurt ook ridders verbergen in de Castillo die in zee staat (nou ja, op Mallorca). Na een ronde rollen die ridders weer uit de holle cilinder en mag je ze in een regio naar keuze laten landen. Een enorme truc om zo’n regio te veroveren. Maar helaas kan een andere speler zijn geheime ridders naar diezelfde regio sturen. Extra spanning!

Ondanks de middeleeuwse setting is El Grande een relatief vredelievend vechtspel. Ridders worden gefaseerd ingebracht: uit een voorraad (de ‘provincie’) naar je hand (je ‘hof’) en dan pas naar het strijdtoneel. En eenmaal in de regio vechten de caballero’s niet op leven en dood maar worden ze op vaste momenten gewoon geteld. Per regio kun je dan punten winnen.

Je zou dit spelprincipe ook kunnen toepassen op een spel over de Amerikaanse verkiezingen. Met de Castillo als Watergategebouw, waaruit altijd iets onverwachts komt.

Er zitten gemene actiekaarten in het spel. Zoals die waarmee alle spelers hun héle hof terug in de provincie moeten storten. „Dit is de pijn die je voelt als je niets meer hebt”, omschreef een speler haar gevoelens. Toch is het een evenwichtig spel. „En als je de hoop eindelijk hebt opgegeven, is het ook bijna klaar”, aldus een van ons.

Een goed spel veroudert nooit, maar raakt soms wel uitverkocht of vergeten. El Grande won al in 1996 de prestigieuze Duitse spellenprijs Spiel des Jahres, een jaar na Kolonisten van Catan. 999Games heeft het nu opnieuw uitgebracht in een grote doos met alle uitbreidingen. Goed plan.

El Grande Big Box, 999Games, ca. € 45 vanaf 12 jaar

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.293 seconds
6.png