emo Jaaroverzicht 2013 en statistiek

More
4 years 8 months ago #1

Spellenloggers onder ons, wat heb je zoal gespeeld en wat vond je ervan? Laat maar horen hieronder.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
4 years 8 months ago #2

2013 was het jaar van Terra Mystica. Wat een briljant spel is dat. Ik kwam tot 56 face to face partijen. Na september heb ik het niet meer gespeeld en zodoende is het statistisch gezien toch weer een jaar met vrij normale totaalaantallen geworden. De cijfers met tussen haakjes de scores van vorig jaar:
- 776 (606) potjes gespeeld
- 346 (164) kinderspellen, dus netto 430 (442)
- 241 (306) verschillende spellen gespeeld
- 117 (156) spellen nieuw geleerd

Wat werd veel gespeeld?
- 56x Terra Mystica (+41x online)
- 16x Tzolk’in
- 12x Las Vegas,
heerlijk die tabletalk die erbij komt.
- 9x Mosaix, blijft een favoriet op vakantie
- 7x Qwixx, Korsar
- 6x Turmbauer, Chicago Stock Exchange
- 5x Concordia, The Great Zimbabwe, Palmyra
- 4x Bora Bora, Burgen von Burgund, Russian Railroads, Pinguin Party, Tumblin dice, Regenwormen

En dan mijn jaarlijkse lijstje van de beste in 2013 verschenen spellen. Naar mijn bescheiden mening waren dat (met tussen haakjes het aantal keren gespeeld, dus indicatief voor hoe gefundeerd het oordeel is):
1. Madeira (1x): ik ben onder de indruk van dit mooi ontworpen spel. Er gebeurt veel en alles hangt met elkaar samen. Veel regels, maar het is de moeite waard om dit spel goed te gaan ontdekken. Ik hoop daar in 2013 mee verder te gaan.
2. Wildcatters (1x): heerlijk soepel spelend spel van Nederlandse bodem over de olieindustrie. Een economisch proces dat uitmondt in punten verdienen, hoofdzakelijk met meerderheden in geleverde olie aan continenten (en aandelen). Mooie mix ook tussen elkaar dwars zitten en elkaar nodig hebben.
3. Bora Bora (4x): typische Feld puntensalade en daar is niets mis mee. Ik vind ‘m nog altijd lastig om goed te spelen. Je wilt veel meer dan je kunt. Elke zet doet iets goeds voor je, alleen wat is nu de beste? Geeft breinbrekende keuzes en beslissingen.
4. Concordia (5x): Mac Gerdts zonder rondel. Kaartgedreven en dat is voor mij altijd een plus. Je kaartenhand bouw je op. De kaarten hebben ook meerdere functies: niet alleen een actie bij het uitspelen, het zijn ook je punten in de eindtelling. Zeer soepel spelend elegant ontworpen spel over bewegen en bouwen in het Romeinse rijk. Eenvoudige regels, maar toch lastig genoeg om goed te spelen.
5. Russian Railroads (4x): een economische worker placer met opgeplakt treinenthema. Interactie enkel bij het plaatsen van de mannetjes, verder werkt iedereen op zijn eigen bordje. Desondanks kan dit spel me toch boeien, want het is het allermooiste puntenmotor-spel dat ik ken. Je puntenmotor bouw je op via verschillende sporen en strategieën, je puntenopbouw gaat accelereren bij iedere telling.
6. Lewis & Clark (2x): verrassende combi van een racespel met deckbuilding mechanisme. Zit goed in elkaar, strak resource management is nodig.
Deze top 6 zit erg dicht bij elkaar wat mij betreft. Allemaal speel ik ze graag, de precieze volgorde is niet meer dan een momentopname. Andere eervolle vermeldingen van onderhoudende spellen van 2013: Brugge (2x), Rialto (3x), American Rails (3x), Amerigo (2x), Palmyra (5x). En dan heb ik enkele kanshebbers nog niet gespeeld: mogelijk blijkt later dat Rokoko, Gluck Auf, Canterbury, Nations of Bruxelles 1893 ook in de lijst thuishoren. Al met al heeft 2013 een serie behoorlijke spellen gebracht, maar niet een uitmuntend spel als Terra Mystica, niets dat daaraan kan tippen.

Tot slot nog voor wie het interesseert: de kinderspellen gespeeld met mijn zoontje Luuk. Hij is net 6 geworden en ik kan niet anders dan tevreden zijn over zijn ontwikkeling. Zo nu en dan zie ik al gezonde verslavingsneigingen bij hem opkomen. Pesten bijvoorbeeld: we deden het 129x dit jaar. Bijna alleen maar in januari en februari. Al het buiten spelen werd er voor gecancelled. Gelukkig ging die manie ook weer voorbij. Verder gespeeld: Domino (32x), Hungry Hippos (18x), Boom Boom Balloon (16x), Memory (13), Jakkiebak Kippenkak (12x), Kwartet (12x), Halli Galli junior (10x), Das Piratennest (7x), Animal Party (6x) en Elefun, Spokentrap, Boomgaardje, Plop dobbel, Playmobil Dinoworld, Lava Dragon, Stormloop allemaal 5x. Nu gaan we die kinderspellen wat mij betreft niet meer uitbreiden, hij wordt nu langzaam geïntroduceerd in de simpelere spellen voor grote mensen. En dat is ook weer vet stoer natuurlijk. Regenwormen, Korsar en Pinguin party zijn al favorieten van Luuk.

Last Edit: 4 years 8 months ago by Michiel.

More
4 years 8 months ago #3

Ik weet alleen dat ik dit jaar 191 spellen heb gespeeld. Wel veel langere spellen ipv avondjes alleen een heleboel fillers achter elkaar.

De top bestaat uit:
11x Ticket to Ride (wel steeds andere uitbreidingen/versies...)
7x Ugo! (net nieuw in Essen, dus in 2 maanden tijd!)
6x Kingdom Builder (ook evt met uitbreidingen)

61 spellen slechts 1x gespeeld
Waarvan ongeveer 33 spellen voor het eerst uitgelegd gekregen (uitbreidingen niet berekend).

More
4 years 8 months ago #4

Mijn statistieken voor 2013 (spelletjes in huiselijke kring en op BSW niet meegeteld).

Algemeen:
* 58 spelavonden, speldagen, spellenpret
* 273 spelletjes gespeeld, verdeeld over 67 spellen
* 26 spellen voor het eerst gespeeld
* met 68 verschillende medespelers gespeeld
* gemiddeld 3,91 medespelers per spel.

Top-5 meest gespeelde spellen:
* Tac (71)
* Crokinole (65)
* Hanabi (10)
* Guildhall (9)
* 7 Wonders (8 )

Top-5 meest frequente medespelers:
* Saskia (232)
* Thea (103)
* Eugène (39)
* Gitte (33)
* Leo (31)

Paul

Last Edit: 4 years 8 months ago by Tilanus.

More
4 years 8 months ago #5

2013:

593 spellen gespeeld. (2012: 658)

Meest gespeeld:
* Kingdom Builder (42)
* Dominion (29)
* Tac (24)
* Tichu (24)
Als ik alle 18xx-en bij elkaar optel, hadden ze op de 2e plaats gestaan, met 34 keer.

Beste spel uit 2013: kan ik onmogelijk zeggen, omdat ik maar weinig heel nieuwe spellen gespeeld heb. Maar als ik toch moet kiezen, dan wordt dat 1862, op de spellendag in december.

More
4 years 8 months ago #6

485 spellen gespeeld (2012: 479)
163 verschillende spellen, waarvan 78 spellen nieuw waren.

Meest gespeeld:
1. The city, ofwel metropolis 20
2. Love Letter 19
3. Terra Mystica 15
4. King of Tokyo / Formel Fun 14
6. Drecksau 13
7. Cube quest 12
8. Dominion / Tzolk'in 11
10. Descent (2nd edition) 10

More
4 years 8 months ago #7

2013 was een vreselijk goed speljaar.
Ik speelde maar liefst 636 potjes van 265 verschillende spellen.
134 keer speelde ik spel dat ik nog nooit eerder had gespeeld.
Mijn top 10 van het afgelopen jaar.
1] Ground Floor (36x)
2] Bluff (35x)
3] Formel Fun (17x)
4] Coup (16x)
5] 6 nimmt (14)
6] Chicago Stock Exchange (12x) -> Essen 2013
7] Escape: The curse of the temple (9x)
8] Fleet (9x)
9] Among the start (8x)
10] Shadows over the empire (7x) -> Essen 2013

Mijn absolute favoriet is Ground Floor.
Maar nieuwe spellen als Amerigo, Canterbury, Glück Auf en Archon wil ik in 2014 ook veel aan bod laten komen.

Ik heb nog maar 10 spellen in huis die ik nog nooit heb gespeeld.
Mijn doel is dat dit er aan het einde van het jaar geen meer zijn.
Het afgelopen jaar heeft 69.5% van mijn spelcollectie minimaal 1x een speltafel gezien.

Last Edit: 4 years 8 months ago by Rob010.

Time to create page: 0.230 seconds
14.png