emo Peiling: interesse in Mega Civilization

More
2 years 11 months ago #16

Carel wrote:

Edwin wrote:
Inmiddels staan de spelregels online, hier te vinden (PDF alert)
Ik vraag me af, of met deze regels de oude AH versies niet te gebruiken zijn.

Qua speeltijd is het dus niet ingekort: 12 uur max met 18 spelers (waarbij meerdere spelers gelijktijdig een game phase kunnen uitvoeren).

Wat is er nu zo gestroomlijnd aan? Ik heb de regels vluchtig gescand.
Met het Advanced Civilization spelmateriaal kun je Mega Civilization niet spelen; in deze versie zijn er nieuwe calamities en uitvindingen, en die uitvindingen hebben vaak een andere prijs en anderszins andere regels, vooral als het op kortingen aan komt.

En er is wel degelijk gestroomlijnd in de regels. De belangrijkste stroomlijning is de aanpassing dat het onderhouden van schepen, ze bouwen, en (ermee) bewegen nu in een fase zit, in plaats van verdeeld over drie fases. Dit bevoordeelt de spelers die als laatste mag bewegen en dus kan reageren op anderen, en versnelt het spel behoorlijk. Het blijft echter 12 uur duren, omdat extra spelers en meer rampen het spel weer vertragen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
2 years 11 months ago #17

Johannes wrote:

Met het Advanced Civilization spelmateriaal kun je Mega Civilization niet spelen; in deze versie zijn er nieuwe calamities en uitvindingen, en die uitvindingen hebben vaak een andere prijs en anderszins andere regels, vooral als het op kortingen aan komt.

En er is wel degelijk gestroomlijnd in de regels. De belangrijkste stroomlijning is de aanpassing dat het onderhouden van schepen, ze bouwen, en (ermee) bewegen nu in een fase zit, in plaats van verdeeld over drie fases. Dit bevoordeelt de spelers die als laatste mag bewegen en dus kan reageren op anderen, en versnelt het spel behoorlijk. Het blijft echter 12 uur duren, omdat extra spelers en meer rampen het spel weer vertragen.
Als inderdaad spelers in spelersvolgorde mogen bewegen, dan missen ze volgens mij een regel uit het origineel (Civilazation 1980), dat juist mogelijk maakt dat spelers gelijktijdig die fase mogen doen, tenzij er gedeelde belangen zijn. (moet de Rome-speler echt wachten op de China-speler?)

En volgens mij zijn de grootste tijdvreters de handels- en civilisatie aanschaf-fases, de overige fases speelden redelijk vlot weg. De "stroomlijning" die je noemt, is peanuts; zo'n grote aanpassing is het niet en tijdwinst levert het ook niet echt op.

De verwachting was namelijk dat de speelduur drastisch ingekort zou zijn. Dus niet.

More
2 years 11 months ago #18

Carel wrote:

Johannes wrote:

Als inderdaad spelers in spelersvolgorde mogen bewegen, dan missen ze volgens mij een regel uit het origineel (Civilazation 1980), dat juist mogelijk maakt dat spelers gelijktijdig die fase mogen doen, tenzij er gedeelde belangen zijn. (moet de Rome-speler echt wachten op de China-speler?)

En volgens mij zijn de grootste tijdvreters de handels- en civilisatie aanschaf-fases, de overige fases speelden redelijk vlot weg. De "stroomlijning" die je noemt, is peanuts; zo'n grote aanpassing is het niet en tijdwinst levert het ook niet echt op.

De verwachting was namelijk dat de speelduur drastisch ingekort zou zijn. Dus niet.
Je mag gelijktijdig of "voor je beurt" bewegen zolang er geen gedeelde of tegenstrijdige belangen zijn, dus Rome hoeft niet per se te wachten op China. De handel speelt vlot weg als er een tijdslimiet in de handelsfase wordt gehanteerd; meestal is die 10 of 12 minuten. De aanschaf speelt ook vlot weg, omdat mensen zelfstandig kunnen kopen, en eventueel tijdens de rampenfase al kunnen nadenken over hun aanschaf. Ik herken deze fases in ieder geval niet meer als grootste tijdsvreters, dat is voor mij de bewegingsfase.

Overigens kunnen wij uren van de speelduur af halen als we de verkorte versie spelen, we beginnen dan eigenlijk al 'midden in het spel', en spelen alleen de laatste vijf rondes nog. Dan duurt het spel 6-8 uur in plaats van twaalf uur. Ik denk dat dit de drastische inkorting is van de speelduur die werd verwacht.

Last Edit: 2 years 11 months ago by Johannes.

More
2 years 11 months ago #19

Saskia wrote:

Voor de geinteresseerden: het bestuur heeft gisteren besloten om MegaCivilization voor Phoenix aan te schaffen. Deze zal dus voortaan ook via Phoenix beschikbaar zijn :cheer: .

Daarnaast willen we gaan kijken om volgend jaar ook een thema dag met MegaCivilization te organiseren. Zoals in het verleden wel eens gedaan is.

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

More
2 years 11 months ago #20

Nog wat meer info over verschillen en toevoegingen op BGG, wel in het Engels: -klik-

Last Edit: 2 years 11 months ago by Edwin.

More
2 years 11 months ago #21

Phoenix is nu de trotse eigenaar van een copie van Mega Civilization. :cheer:

Time to create page: 0.223 seconds
7.png