emo Geeklist: verbeter je bordspelvaardigheden

More
3 years 7 months ago #1

Even een stukje schaamteloze zelfpromotie: Ik heb zojuist een geeklist gemaakt op BGG over hoe je je bordspelvaardigheden kunt verbeteren. Allicht leuk om eens te lezen.

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

More
3 years 7 months ago #2

Goed geschreven artikel!
En ook leuk hoe je aan een top 10 een 11e vaardigheid toevoegt.

Misschien kunnen we er een index van maken...aan de hand van 10 (of 11 vragen).
Wat is jouw allround-bordspelvaardigheid?
"Nou, ik scoor 8.3 op de allround-bordspelvaardigheid-index van Jeroen Geenen - die van Cherry Picking" :)

Terugkijkend was ik onbewust bekwaam in een aantal van deze vaardigheden toen ik bij Phoenix binnenkwam.
Door veel te spelen met verschillende spelers EN een gevarieerd speldieet ben ik inmiddels behoorlijk allround.
Ik heb wel een voorkeur voor de wat langere strategische spellen als Ground Floor, Panamax, Arkwright, 18xx, Nations (ondanks mijn 'speelverbod'...lang verhaal) en zo'n beetje alles wat aan het brein van de heren Kramer & Kiesling is ontsproten :)
Geheel terzijde - ik zou zelf kiezen voor Briefcase ipv Dominion.

Last Edit: 3 years 7 months ago by Rob010.

More
3 years 7 months ago #3

Mooi artikel. Altijd leuk om te lezen.
Het verdeel en heers principe vind ik overigens niet echt goed uitvoerbaar in San Marco. Het lijkt een logische zet omdat het spel zo draait om 'kiezen of delen' maar het tegen elkaar opzetten is lastig daar. Het lijk me meer een voorbeeld van Valuation omdat een goede tactiek gewoon drie gelijkwaardige stapels maken is of nog beter het zo verdelen dat ze voor jou veel waard zijn en voor hen niet. Verdeel en heers denk ik meer aan Risk, Game of thrones etc.

Je kan ook diplomacy nog een essentiƫle skill noemen. Er zijn talloze multiplayer games waarbij de belangrijkste skill misschien wel gewoon is om likeable te zijn, gewoon zorgen dat je niet het doelwit bent van aanvallen. Vooral bij 'last man standing' games als Coup kan je beredeneren dat dit veel belangrijker is dan bluffen, een spel waar bluffen net als bij liar's dice overigens niet zo vaak tot z'n recht komt omdat de tegenstander vaak toch gedwongen wordt je te 'callen' omdat hij anders toch ook verliest. Aan de andere kant vinden veel spelers dit niet echt een skill, vooral omdat er nog eens zaken buiten het spel worden meegenomen in deze spellen. Persoonlijk ook niet de grootste fan van Coup, King of Tokyo etc. bijvoorbeeld omdat de winnaar meestal gewoon wordt bepaald door wie niet het doelwit was eerder, daarmee meteen wel ideale spellen waar beginners vaak winnen.

More
3 years 7 months ago #4

Mark wrote:

Mooi artikel. Altijd leuk om te lezen.
Je kan ook diplomacy nog een essentiƫle skill noemen. Er zijn talloze multiplayer games waarbij de belangrijkste skill misschien wel gewoon is om likeable te zijn, gewoon zorgen dat je niet het doelwit bent van aanvallen. Vooral bij 'last man standing' games als Coup kan je beredeneren dat dit veel belangrijker is dan bluffen, een spel waar bluffen net als bij liar's dice overigens niet zo vaak tot z'n recht komt omdat de tegenstander vaak toch gedwongen wordt je te 'callen' omdat hij anders toch ook verliest. Aan de andere kant vinden veel spelers dit niet echt een skill, vooral omdat er nog eens zaken buiten het spel worden meegenomen in deze spellen. Persoonlijk ook niet de grootste fan van Coup, King of Tokyo etc. bijvoorbeeld omdat de winnaar meestal gewoon wordt bepaald door wie niet het doelwit was eerder, daarmee meteen wel ideale spellen waar beginners vaak winnen.

Ha Mark,

Je maakt een paar hele goede punten. Ik had deze ook in mijn hoofd., in mijn draft versie heette deze skill "manipulatie". Je kunt het namelijk nog wel wat verder doortrekken dan alleen zorgen dat je likeable bent. Ik heb uiteindelijk besloten om deze skill, die ook nogal wat negatieve associaties bij mensen kan oproepen, uit het lijstje weg te laten.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat er een heel scala spellen is dat voornamelijk op deze skill wordt beslist. ;)

More
3 years 6 months ago #5

Leuke lijst! :)

Ik heb wel het idee dat "verdeel-en-heers" en diplomatie bij dezelfde skill horen. Het gaat er mijns inzien in ieder geval om om jouw tegenstanders te laten doen wat jij wilt. Bij "verdeel-en-heers" probeer je tegenstanders tegen elkaar te laten strijden om waardevolle resources. Bij "likeable zijn" probeer je jouw tegenstanders iemand anders in plaats van jou aan te laten vallen. Dat lijkt mij allebei onder "manipulatie" vallen: Jouw tegenstanders jouw wil opleggen op een of andere manier.

Hoe kun je trouwens wel/geen doelwit zijn bij King of Tokyo? In dat spel vallen de monsters gewoon alle monsters buiten de eigen omgeving aan, onafhankelijk van of daar doelwitten tussen staan.

Time to create page: 0.177 seconds
1.png